Міста, в яких громадський транспорт зник після вступу до Євросоюзу

Понедельник , 30 октября 2017, 18:30
Урбаністи дуже люблять писати пости у ФБ та ЖЖ пр громадський транспорт у Європі. Сьогодні я теж торкнуся теми громадського транспорту в містах Євросоюзу. Але дещо під іншим кутом. Я розкажу про міста ЄС, громадський електротранспорт у яких зник уже після вступу в ЄС.
Міста, в яких громадський транспорт зник після вступу до Євросоюзу

Отож, в об'єктиві Болгарія... Ця невелика чорноморська курортна країна стала членом НАТО у 2004, а Євросоюзу - у 2007 році.

1. Містечко Габрово, жителі якого були в свій час об'єктом анекдотів (як у СРСР чукчі). Зараз у цьому місті мешкає біля 60 тис. містян, хоча у 1990 їх було понад 80. До 2012 році у такому невеликому місті існувало 4 тролейбусні маршрути. 


Габрово. Схема руху тролейбусів.

Обслуговували лінії старенькі тролейбуси "ЗіУ-682", яких на момент закриття руху налічувалося 13 штук. Свій останній рейс тролейбус у Габрово здійснив 28 травня 2015 року, тобто через 8 років піся вступу Болгарії у ЄС. Закриття тролейбусного руху влада Габрово мотивувала відкриття руху електробусів. У Габрово дійсно побувало два електробуси - SOR EBN 10.5 та Higer KLQ6125GEV3 Chariot Ebus, але у місті вони не залишилися. Отож замість тролейбусів місто отримало автобуси.


Габрово. Списані тролейбуси у депо. 2013 рік.


2. Містечко Добріч має понад 100 тис. мешканців. До 2013 року тут працювало 8 тролейбусних маршрутів. На маршрутах працювали ЗіУ-682 і навіть зічленовані ЗіУ-683.


Тролейбуси ЗіУ-682 і ЗіУ-683 у Добрічу.

У червні 2013 року закриваються три тролейбусні маршрути, а закриття мережі відбулося у 2014 році. Причиною стала нестача водіїв, яких на момент закриття мережі залишилося лише 16 (на 23 тролейбуси) - так "ефективно" працювала "європейська" влада міста. У листопаді 2014 року розпочався демонтаж у Добрічі тролейбусної мережі, у жовтні 2015 року відбулосся офіційне списання тролейбусів, а у червні 2016 року останні тролейбуси були виставлені на продаж.


Добріч. Схема руху тролейбусів.

Як і у Габрово, влада пообіцяла створити сполучення електробусами, але крім уже відомого електробуса SOR EBN 10.5, нічого іншого до Добріча не приїхало. Та і він згодом поїхав геть.


3. Цікавим є місто Казанлик (неподалік Старої Загори), де тролейбус припинив існування іще у 1999 році іще задовго до вступу до НАТО та ЄС... Хоча 26 румунських тролейбусів DAC-Чавдар 317ETR списали іще у 2000 році. Як не дивно у місті довгий час зберігали контактну мережу тролейбуса, надіючись, певно, на його повернення... Прикріплене фото датоване 2012 роком. Кажуть, що 90% мережі і депо збережені і досі. Проте "щедрий ЄС" не бажає допомагати Казанлику.


Казанлик. Контактна мережа, яку місто зберігає в надії на повернення тролейбусного руху. 2013 р.


4. Пернік. Місто у Болгарії із 90 тисячами мешканців. 13 квітня 2016 року міська влада Перніка приймає рішення про ліквідацію тролейбусного руху, який теж планують замінити міфічними електробусами. Остаточно тролейбусний рух припинився 10 грудня 2016 року.

13 квітня завершено демонтаж контактних мереж і тягових підстанцій у місті. На прикріпленому фото - останні тролейбуси Перніка у депо перед порізкою на брухт.


Пернік. Тролейбуси ЗіУ-682 перед списанням. 2015 рік.


5. Пловдів - перша столиця Болгарії Філіппополь. Одне із найбільших міст Болгарії, де мешкає понад 340 тисяч мешканців. До 2012 року в місті існувало 2 тролейбусних депо. Працювали тут чеські тролейбуси "Skoda 9Tr", "Skoda 14Tr". А рух тут починали МТБ-82. 


Пловдів. У 2006 році тут ще був активний тролейбусний рух.

Станом на 2000 рік у місті була дуже розвинута тролейбусна система.


Схема тролейбусних ліній Пловдіва у 2010 р. У 2012 тролейбусів у місті не стало.

У 2014-15 року були обіцянки влади запустити електробуси. 3 електробуси менше року поїздили містом, але так у ньому і не затрималися. Але через п'ять років після вступу Болгарії в ЄС тролейбусний рух у Пловдіві остаточно припинився.


6. Велико-Тирново. Місто із населенням понад 70 тис. мешканців. У прикріпленому файлі - схема тролейбусної мережі на 2008 рік. Тролейбусний рух припинився тут у 2009 році, останні тролейбуси ЗіУ-682 були порізані у 2011 році.


Велико-Тирново. Схема руху 2008 року. Тролейбуса тут уже немає.


Зіу-682 у Тирново за два роки до закриття тролейбуса.


Ось такі результати.

Маю сказати, що у Болгарії таки збереглися тролейбусні і трамвайні лінії (це ж не Грузія, якою так "вдало" керував Михаїл Саакашвілі, де ні трамвая, ні тролейбуса уже немає в жодному місті). Тролейбуси їздять у таких містах:

1. Бургас. Це місто змогло закупити Škoda 26Tr Solaris у 2014 році, а до того місто зберігало тролейбусну інфраструктуру і рух завдяки вживаним Volvo B58/Hess, Berna 4GTP, а також латаючи старенькі ЗіУ і "Шкода 9Тр";


2. Варна, де теж на лінії чеські Škoda 26Tr Solaris. До їх закупівлі місто підтримувало у справному стані Škoda 14Tr різних модифікацій.


Skoda у Варні.


3. Враца. Невелике містечко на заході Болгарії неподалік Софії. Тут тролейбусний рух вдалося зберегти. Він виживає за рахунок ремонту стареньких тролейбусів ЗіУ-682 та Ikarus 280.92. Як для міста із 68 тисячами мешканців, 17 діючих тролейбусів - це непоганий показник.


4. Пазарджик. Місто із 80-тисячним населенням. Основу тролейбусного парку тут складають ЛАЗ Е183Д1 львівського виробництва. Іще є певна кількість чеських "Шкод", які довгий час виручали містян.


Пазарджик, ЛАЗ і Шкоди.


5. Плевен - легендарна Плевна. Живе тут біля 140 тис. мешканців. Довший час місто зберігало тролейбусний рух за рахунок старих тролейбусів ЗіУ-682. У 2014 році місту вдалося придбати із розтермінуванням 40 тролейбусів Škoda 26Tr Solaris. Проте поряд із ними досі експлуатуються старенькі ЗіУ-682.


Плевен. ЗіУ-682 після ремонту.


6. Русе, місто із майже 170 тисячами мешканців. Тролейбусний транспорт тут вижив виключно за рахунок закупівлі вживаних тролейбусів. У 2009 році із Мілана було закуплено 29 вживаних тролейбусів Iveco 2470 Socimi, у 2010 - 8 тролейбусів FBW 91T із швейцарської Лозанни, у 2013 році - 8 тролейбусів Renault ER100 із Ліможа... У 2015 році було також придбано два дуобуса Mercedes-Benz O405GTD із Еслінгена, але вони працюють як автобуси.


Русе. Вживаний італійський тролейбус "Івеко" із Мілана. Саме вживані тролейбуси зберегли рух в цьому місті.

Завдяки закупівлі якісних вживаних тролейбусів вдалося вивести із експлуатації застарілі ЗіУ-682 і зберегти тролейбусний рух у місті. До речі, у місті Русе працювали і старі швейцарські тролейбуси FBW GTr51 та FBW Tr51, які закуповували у середині 1990-х.


7. Слівен. 100-тисячне місто. Єдина виключно "Шкодівська" тролейбусна система у Болгарії. Оскільки місто небагате, то зберігали тут кожну машину. На сьогодні у місті працює 23 тролейбуса Škoda 14Tr06 1985-6 років виготовлення. Слівен іще раз доводить істину, що за умови дбайливого догляду чеські тролейбуси можуть прожити 30 і більше років - за всю історію тролейбусного руху у місті було списано лише 8 машин, а 2 машини було передано у Пловдів!


Слівен. "Живуча" "Шкода 14Тр".


8. Столиця Болгарії Софія. Тут працює не лише тролейбус, але і трамвай. Це єдина столиця ЄС, де трамвай представлено переважно вживаними вагонами із "Старої Європи". Те саме стосується і тролейбуса. Оновлення парку новими Škoda 26Tr Solaris та Škoda 27Tr Solaris тут розпочалося лише 2010 і 2014 роках. В той же час болгари зберігають і модернізують старенькі Ikarus 280.92.


Модернізований "Ікарус" у Софії.


9. Стара Загора. Місто із понад 150 тисячами населення. Місту у 2014-5 роках вдалося повністю оновити тролейбусний парк новими тролейбусами Solaris Trollino 12S та Škoda 26Tr Solaris. До того місто успішно експлуатувало тролейбуси "Skoda 14Tr06".


10. Хасково. Тут усього 6 тролейбусів на 100 тисяч населення. Усе це "Шкоди"... Нажаль можна чекати, що тролейбусний рух тут припиниться.


Отож підіб'ємо підсумки. Із 16 тролейбусних систем, які існували у Болгарії до 2000-го року, вижили лише 10. Із них дві системи вижили виключно за рахунок ремонту старих "Шкод" і закупівлі вживаних тролейбусів.

І нарешті мораль для тих, хто прочитав до кінця. Якщо навіть столиця Болгарії, яка ось уже 10 років є членом ЄС не гребує закуповувати вживані трамваї, продовжує експлуатувати і модернізовувати старі тролейбуси "Ікарус", то чому Львів має закуповувати лише нові трамваї і тролейбуси? Певно лише для того, щоб підтримувати вітчизняного товаровиробника, продукція якого не користується попитом? Вибачте, але це шлях в нікуди. Транспорт у Львові деградує, тому без вживаних трамваїв і тролейбусів він просто рухається в нікуди. Ті одиночні закупівлі не роблять погоди.

comments powered by HyperComments