Американські корвети та німецькі субмарини для ВМС України (ВІДЕО)

Александр Вельможко  |  Вторник, 7 июня 2022, 20:20
Військово-морські сили України зазнали значних втрат, але мають перспективи поповнення досить сучасними кораблями - та скоріше за все, вже після війни.
Американські корвети та німецькі субмарини для ВМС України (ВІДЕО)

Під час війни ВМС України, і так невеликі за своїм складом та можливостями, зазнали значних втрат. Так, у перші ж дні війни був затоплений у акваторії одного з заводів у Миколаєві флагман фрегат "Гетьман Сагайдачний". У Чорному морі загинув в бою з ворогом один з патрульних катерів типу "Айленд" - "Слов'янськ". Можна вважати втраченими всі кораблі та катери ВМС України та морської охорони, які були у Бердянську та Маріуполі. Є і інші втрати. 

Саме тому поповнення українського флоту стає дуже нагальною задачею для держави. Можливості будувати кораблі та катери на власних заводах у Миколаєві зараз відсутні, тому єдиний шлях поповнення флоту - це "імпорт" у тому чи іншому вигляді: замовлення будівництва нових кораблів за бюджетні кошти, закупівля вживаних кораблів, отримання нових чи вживаних кораблів і катерів у рамках військової допомоги та ленд-лізу.

Потрібно сказати одне велике "але". Туреччина ще наприкінці лютого перекрила протоки Босфор та Дарданелли для військових кораблів воюючих держав, до яких вона віднесла росію та Україну. Зараз це дуже корисно для України - адже росія не може перекинути у Чорне море жодного військового корабля із Середземного моря, де зосереджена сильна ескадра надводних кораблів зі складу їх північного, балтійського та тихоокеанського флотів. Однак і Україна не зможе завести у Чорне море жодного свого нового корабля із тих, що зараз будуються у Туреччині, Великобританії та Франції.

Далі - трохи про ці кораблі і катери, а також - як саме можна трохи обійти обмеження конвенції Монтре, яка регламентує прохід військовими кораблями чорноморських проток.

От прямо зараз у Туреччині будують для України сучасний ракетний корвет типу "Ада" - перший із цілої серії у чотири чи п'ять одиниць. Його корпус ще наприкінці минулого року був майже готовий - і на першу половину 2022 року планувався спуск його на воду із подальшою добудовою та включенням до складу флоту у 2024 році. Такі корвети, яких вже збудовано чотири одиниці для турецького флоту, мають водотоннажність 2300 т, довжина 99,5 м, швидкість до 29 вузлів. Корабель оснащений бойовою інформаційною системою GENESIS, 8 протикорабельними ракетами "Гарпун", зенітно-ракетним комплексом ближньої дії (до 9 км). а також має ангар та злітний майданчик для вертольота. За водотоннажністю такі корвети близькі вже до невеликих фрегатів.

У Великобританії по замовленню України будують вісім ракетних катерів, які будуть озброєні морською версією ракет "Brimstone".

У Франції йде будівництво цілої серії патрульних катерів для морської охорони - 15 із 20 одиниць, причому частину катерів спускають на воду вже під час війни.

Сполучені Штати Америки у рамках військової допомоги передають Україні 16 нових швидкісних патрульних катерів типу Mark VI, які можуть бути озброєні протикорабельними та зенітними ракетами ближнього радіусу дії. Передача перших катерів планувалася на 2022 рік, але зараз, скоріш за все, відкладається на більш пізній термін. Також США планували передати у 2022 році ще два вживаних патрульних катери типу "Айленд".

Тепер трохи про вживані кораблі. Ще 2021 року було досягнуто домовленості про продаж Україні двох британських тральщиків - шукачів мін типу "Сендаун". Кораблі, про які йде мова, збудовані у 1990-х рр., вони мають тонажність 484 тони, довжину 53 метри, швидкість до 13 вузлів, мають на озброєнні одну 30-мм автоматичну гармату "Бушмастер", кулемети та різноманітне обладнання для пошуку та знищення мін у морі. 

Буквально зараз США взялися за виведення зі складу свого флоту нових прибережних ("літторальних") корветів типу "Freedom" ("Свобода"). Це досить цікава для американського флоту ідея створення універсального бойового корабля для операцій в прибережних водах, у акваторіях закритих морів (типу Середземного чи Чорного) з виконанням різних функцій - від ескорту у складі з'єднань та конвоїв до пошуку мін, швидкого транспортування військових вантажів і навіть ударних задач. Це досить великі кораблі тонажем більш 3500 тон, довжиною 127 метрів. На звичайних дизелях такий корабель має швидкість до 18 вузлів та велику автономність - цього достатньо для звичайних патрульних завдань та морських переходів. А для бою він може за допомогою газових турбін розганятися до 45-50 вузлів. На озброєнні - модульний протикорабельний ракетний комплекс "Hellfire" на 24 ракети, зенітно-ракетний комплекс RAM з 21 ракетою RIM-116, універсальна 57-мм гармата, малокаліберні 30-мм автоматичні гармати та кулемети, злітна площадка та ангар для вертольота. Також можлива установка на них протикорабельних ракет "Гарпун".

Перший корабель цієї серії ввели до складу флоту 2008 року,  в строю зараз 10 таких кораблів. Ще один був добудований 2021 року, але не прийнятий, ще чотири - будують. Дані кораблі США виводять з бойового складу флоту через технічні проблеми з газотурбінною силовою установкою. А перші 4 одиниці було заплановано списати ще 2020 р. За словами начальника військово-морських операцій флоту США адмірала Майкла Гілдея, зараз йде пошук країни, якій можуть бути передані ці кораблі. Україна є однією з держав, яка зможе отримати один чи декілька таких корветів у якості військової допомоги. І зараз міністерство оборони України вже оцінює можливості отримання та подальшого застосування американських корветів.

А декілька днів тому спікер Верховної Ради України, перебуваючи у Німеччині, обговорив з їх міністром оборони постачання для України підводних човнів - але без подробиць ані щодо кількості, ані вартості, ані термінів. Якщо дивитися на такий проект реально - то Німеччина зараз є однією з держав, яка активно будує на експорт дизельні підводні човни декількох типів, причому одним із покупців є сусідня з нами Туреччина. Україна втратила свій єдиний підводний човен "Запоріжжя" ще 2014 року, коли цю стару субмарину "віджали" росіяни в Криму. Якщо ж розмова про підводні човни перейде від слів до справи - то Україна може як замовити будівництво двох нових підводних човнів невеликого тонажу типів 209 або 212, так і придбати одну-дві вживані субмарини типу 209 у однієї з держав, які мають їх на озброєнні.

Тепер щодо реальності втілення цих планів у життя. От просто 100%, що будуть виконані контракти на 8 ракетних катерів, 15 із 20 патрульних прикордонних катерів та один ракетний корвет. Також Україна отримає британські тральщики та американські катери. Передача ж Україні американських корветів поки що - лише у стадії вивчення доцільності та задач для таких кораблів. Будівництво або придбання вживаних підводних човнів - це швидше плани розвитку ВМС України на більш віддалений, післявоєнний термін, коли буде забезпечено можливості для їх базування та операцій після повернення влади над Кримом.

Всі ці кораблі на даний момент не можуть перейти до Чорного моря через обмеження конвенції Монтре для воюючих держав. Окрім того, зараз перехід щойно збудованих катерів або слабко озброєних тральщиків дуже небезпечний, оскільки росія поки що має на Чорном морі досить значний флот. Але Туреччина як партнер України та член НАТО може зробити певне виключення у разі припинення гарячої фази бойових дій через декілька тижнів чи місяців. Наприклад, катери чи кораблі з Франції, Великобританії чи США йдуть до Одеси або під прапором країн, які їх передали Україні, або їх везуть на борту спеціалізованих вантажних суден. 

Та скоріш за все, нові бойові одиниці український флот отримає вже після того, як завершаться бойові дії нинішньої війни і буде досягнуте якесь дипломатичне мирне урегулювання.

comments powered by HyperComments