В Одесі повторно оголосили тендер на ремонт Хаджибейської дамби (ВІДЕО)

Пятница, 7 апреля 2023, 13:39
Одеська мерія проводить новий тендер на ремонт аварійної дамби Хаджибейського лиману за 62,35 млн. гривень
В Одесі повторно оголосили тендер на ремонт Хаджибейської дамби (ВІДЕО)

В Одесі знову оголосили тендер на ремонт дамби Хаджибейського лиману, яка знаходиться у аварійному стані. Стартова вартість робіт - 62 мільйони 355 тисяч гривень. 

Згідно з тендерною документацією підрядник повинен виконати першочергові заходи з капітального ремонту та стабілізації стану аварійних ділянок дамби. Роботи повинні пройти в термін з травні цього року і до грудня 2024 року. 

Раніше, у 2021 році аналогічний тендер на ремонт Хаджибейської дамби виграла фірма "Ростдорстрой". На це Одеське міське управління капітального будівництва тоді виділило 26,7 мільйона гривень. Втім договір розірвали у листопаді того ж року і роботи не виконувалися. 

Ще з початку 2000-х дамба знаходиться у аварійному стані. Вірогідний прорив Хаджибейської дамби загрожує затопити Одесу на площі 23 кв. км. в районі Пересипу з магістральною залізницею, нафтобазами, транспортними шляхами та населенням понад 30 тисяч чоловік. у 2000-х дамбу зміцнювали будівельним сміттям. Її стан особливо погіршили шторм у лютому 2020 року та злива влітку 2021-го. В останньому випадку ситуація могла обернуться трагедією, бо рівень води піднявся до критичної позначки. 

Після того, як ще з кінця 1920-х років одеська каналізація стала скидатися в Хаджибейський лиман, рівень водойми став стрімко зростати, і вже на початку 1930-х довелося будувати дамбу, щоб захистити від затоплення Пересип. І все одно повністю це не вдалося - хоча б тому, що лиман все ж таки затопив частину території Хаджибейського парку, у тому числі з ділянкою лінії 20-го трамвая. Дамбу побудували на дерев'яних палях, вбитих прямо в піщаний або мулистий ґрунт - тобто, надійної основи у неї немає.

У 1941 році дамбу підірвали відступаючі радянські війська, і більше ніж на півроку весь одеський Пересип виявився затоплений водою. Дамбу відновили у середині 1942 року румунські окупанти. А потім її ремонтували наприкінці 1960-х - приблизно тоді, коли проклали нинішню Об'їзну дорогу навколо Одеси.

У 2016-2017 роках. на ремонт Хаджибейської дамби виділили 42 мільйони гривень. Її справді зміцнили, але це було, даруйте, залатування дірок. Вже шторми 2019 та 2020 років дуже серйозно пошкодили дамбу. А сильна злива, що випала 22 липня 2021 року, знову серйозно пошкодила дамбу. Знаючи про проблему, міська влада стукає, в самому буквальному сенсі, у всі двері, у всі інстанції. Справа в тому, що дамба донедавна була фактично безхазяйною. Жодного практичного вирішення проблеми на даний момент немає.

Але є вже не один, а два варіанти, як можна швидко вирішити проблему. По греблі проходить частина Об'їзної дороги - вона тут вузька та двосмугова, потребує розширення до 4 смуг.

Один із варіантів – це будівництво нової дамби, паралельно старої, з розміщенням на ній двох смуг дороги. Потім буде реконструйована стара дамба - і по ній також прокладуть ще дві смуги дороги. Зараз уже йду проектні роботи щодо того, як саме це робити.

Другий варіант полягає не лише у дорожньому будівництві ціною понад 3 мільярди гривень, а й у реалізації ще одного проекту із ціною близько 800 мільйонів гривень. Йдеться про реконструкцію так званого Румунського каналу для того, щоб регулювати рівень Хаджибейського лиману та поступово знизити його до нормативних показників – приблизно на 2-2,5 метри від нинішнього. Тоді, вважає Дмитро Рибалка, вода відступить від нинішньої старої греблі і безпосередню загрозу її прориву буде знято. І вже після цього можна спокійно зводити фактично нову ділянку Об'їзної дороги в тому чи іншому вигляді, яка також виконуватиме функції греблі та захищатиме від можливості затоплення низовинних районів Одеси – полів зрошення та Пересипу.

Та обидва варіанти можуть бути реалізовані лише після війни.

comments powered by HyperComments