Швидкісний трамвай в Одесі: аналіз проекту (ВІДЕО)
Аналіз проекту швидкісного трамваю Одеси, розробленого у 2010 році автором, який почали втілювати у життя з 2016 р. та частково запустили з 28 липня 2022 р. - у нашому відеосюжеті.
З цієї дати в Одесі почав курсувати трамвай з житлового масиву Котовського у центр міста та до вокзалу (до Старосінної площі) у вигляді продовженого маршруту №7. Одночасно маршрут №3 тимчасово скоротили - він ходить від Люстдорфу лише до Старосінної площі (вокзал). Але буквально за два-три тижні трамвай №7 обіцяють подовжити ще раз - аж до вулиці Архітекторської (11-та станція Люсторфської дороги) і, таким чином, повністю запустити маршрут "Північ - Південь" у "звичайному" вигляді. Коли ж він стане дійсно швидкісним?
Ще з радянських часів система електротранспорту Одеси не була єдиним цілим з точки зору зручності для пасажирів. Не можна було сісти в трамвай чи тролейбус в одному кінці міста та проїхати без пересадок у інший кінець - скрізь треба було робити хоча б одну пересадку. А прямого з'вязку між найбільшими одеськими житловими масивами так і не було.
Наприклад, щоб з масива Котовського потрапити на масив Таїрова, треба було зробити не менше двох пересадок - одну біля Пересипського мосту з одного трамваю на інший або на тролейбус. А потім десь біля вокзалу треба було пересідати ще раз на трамвай або тролейбус. Отакі справи. Проблему дещо вирішив вже у 2000-ні роки "дикий ринок" маршруток - з'явилася ціла купа автобусних маршрутів, які дійсно без пересадок йдуть через все місто, або через центр, або через вулицю Балківську і третій великий масив Черьомушки. Але зараз їхати у маршрутці - це просто себе не поважати, це дорого, це небезпечно, це дуже довго та некомфортно.
Чому ж раніше не запускали, наприклад, трамвай через всю Одесу? Тут була логістична складова. Наприклад, біля Пересипського мосту аж до 1985 року існував однорівневий перетин трамвайної та магістральної залізничної колії до порту - і пропускати там трамваї з пасажирами було заборонено через небезпеку зіткнення. Саме тому район Пересипського мосту став тоді пересадковим вузлом - людям було швидше пересісти, аніж чекати у автобусі відкриття залізничного переїзду. Після того, як залізницю в порт "підняли" на верхній рівень - то автобуси на деякий час стали дійсно швидким транспортом з масиву Котовського у центр Одеси та інших районів, а трамвай саме у другій половині 80-х в Одесі розвивати перестали.
Також через штучно занижені тарифи на проїзд у радянські часи, та навіть і зараз, економічно невигідно запроваджувати довгі маршрути без пересадок - адже, щоб проїхати з житлового масиву з пересадкою людина заплатить за проїзд двічі, а прямим маршрутом - лише один раз. А зробити ж систему тарифних зон з оплатою проїзду за відстань в Одесі тоді не могли.
Але фізично вся інфраструктура в Одесі для запуску такого трамваю без пересадок існувала. Треба було лише відкрити очі, побачити це очевидне рішення - і на його основі розробити проект наскрізного маршруту та запустити його. Навіть різні "прожекти" швидкісного трамваю, монорельсу та інших "Нью-Васюків" 90-х та 2000-х не вирішували проблему - тому що не зв'язували все місто, а лише один масив Котовського з центром або районом Пересипського мосту. Саме тому ще у далекому зараз 2010 році я написав статтю під назвою "Транспортна стратегія Одеси", у якій запропонував модернізувати існуючі лінії одеського трамваю у одну магістральну швидкісну лінію - і зробити цю лінію основною транспортною віссю міста, основою всієї іншої мережі маршрутів громадського транспорту тощо.
Малася на увазі лінія від масиву Котовського через Лузанівку і Пересип, далі у центрі Одеси по вулицям Софіївській і Преображенській, до Старосінної площі біля залізничного вокзалу і вже по Люстсдорфській дорозі аж до кінця житлового масиву Таїрова.
Даний проект був опублікований на сайті "Думская.нет", а також був "покладений на стіл" тодішній міській владі. Але оскільки це було напередодні чергових виборів, то тодішньому меру Едуарду Гурвіцу та його команді було не до того, тим більше вибори він програв. Так, це був той самий Гурвіц, який всі 90-ті роки нещадно нищив та паплюжив в Одесі міський електротранспорт. Його наступник Олексій Костусєв взагалі "забив болта" і на проект швидкісного трамваю, і на міський транспорт взагалі - і тому Одеса більше ніж на 6 років поспіль стала єдиним великим містом України, яке взагалі ніяк не оновлювало свій громадський транспорт. Ситуація трохи змінилася лише наприкінці 2014 року, коли ще один мер Одеси Геннадій Труханов не почав оновлювати команду, до якої прийшло декілька притомних чиновників.
І тому з квітня 2016 року в Одесі публічно взялися за реалізацію моєї концепції швидкісного трамваю, яку у міськраді назвали "Північ-Південь". Загалом це був і є досить дешевий, як для основи транспортної стратегії мільйонного міста, проект - вартістю всього біля 60 мільйонів євро, в основному у вигляді кредитів міжнародних європейських банків. По вказаній трасі маршруту "Північ-Південь" передбачалося підняти середню маршрутну швидкість трамваїв до 22,5 км/год., що і за старими радянськими, і за більш новими українськими нормативами переводило такий трамвай до розряду "швидкісного".
Ці гроші збираються витратити ось яким чином:
- 20 мільйонів - на закупівлю сучасних багатосекційних трамваїв, спочатку планувалося закупити 16, потім перший тендер був оголошений на 14, а остаточний тендер завершився як раз перед війною вже на 12 вагонів. Поки узгоджували той кредит, поки проводили тендери - прийшла епідемія ковіду, трамваї подорожчали, і за ту саму суму змогли закупити меншу кількість вагонів.
- 7,5 мільйонів - на закупівлю ще 31 низькопідлогового трамвая, але "звичайної", односекційної компоновки. Тут ще й кінь не валявся, тобто не узгоджували ні сам кредит, ні оголошували тендер.
- 20 мільйонів - на тотальну реконструкцію трамвайної лінії від Пересипського мосту до житлового масиву Котовського. Тут також справа не дійшла через епідемію ковіду до оголошення тендеру, а сам кредит був узгоджений міською радою, але фактично не виділявся.
- Ще біля 10 мільйонів євро у загальній сумі витрат складав НДС, який треба було виплачувати державі з міського бюджету.
Також за власні кошти в Одесі з 2016 року почали оновлювати трамвайні колії та збирати нові частково низькопідлогові трамваї.
За цей період у місті побудували 27 односекційних (16 "Каштан", 11 "Одіссей") та 4 трисекційних трамваї "Одіссей-Макс".
У 2016-2018 рр. повністю реконструйовані трамвайні колії по вулиці Преображенській від Тираспольскої площі до вул. Софіївської, у 2019-2020 рр. - по вул. Софіївській та спуску Маринеска. У 2017 році виконано також реконструкцію колій на кінцевій станції по Тираспольскій площі. Того ж 2017 року побудували "трикутну" розв'язку трамвайних колій під Пересипським мостом замість колишньої одноколійної службової лінії - це дозволяє трамваям з Пересипу йти напряму у центр міста. Потім, з травня 2020 по червень 2022 рр. майже безперервно йшла реконструкція колій спочатку по вулиці Новощіпний Ряд, а потім - від перехрестя з нею на останньому кварталі вулиці Преображенської, біля ринку "Привоз". Ділянку Преображенської, від "Привозу" до Тираспольскої площі реконструювали 2006-2007 рр.
Таким чином, по трасі трамваю "Північ-Південь" за 2016-2022 рр. повністю завершили ремонт і реконструкцію колій від Пересипського мосту до Старосінної площі. Загалом на це витратили більш як 700 мільйонів гривень - це більше 20 мільйонів євро з урахуванням змін курсу. На збірку нових трамваїв, хоча і оформлену як "модернізацію" старих, витратили ще приблизно 270 мільйонів гривень (9 мільйонів євро).
Тобто, в Одесі розраховували отримати на швидкісний трамвай - на закупівлю нових вагонів та реконструкцію колій 49 мільйонів євро кредитів, додати до цього ще 10 мільйонів євро власних коштів на сплату НДС, а також за 6 років витратили на реконструкцію колій та виробництво власних нових трамваїв ще 29-30 мільйонів євро. Загалом це підводить загальну суму реальних та запланованих витрат на трамвай до 90 мільйонів євро. Але тут слід зазначити, що вагома частка цих витрат - це не лише на трамвай, а на повне оновлення тих вулиць у центрі, де проводили реконструкцію - на заміну інженерних мереж, на заміну проїжджої частини, тротуари, благоустрій тощо.
Наразі, станом на літо 2022 інфраструктура трамваю по трасі "Північ-Південь" вже нарешті дозволяє відкрити рух по ньому наявним рухомим складом. При цьому колії оновлені лише у центральній частині міста за кошти міського бюджету, а 31 наявний новий трамвай - також зібраний за кошти міського бюджету. Великі "кредитні" програми досі не виконані, як через дуже довгу бюрократичну тяганину узгодження та реалізації цих кредитів, так і через форс-мажорні обставини епідемії ковіду та війни.
Тому зараз запуск такого маршруту не буде швидкісним, а буде лише безпересадковим. Наявність у місті зараз всього трохи більше як 150 технічно справних трамваїв (з яких лише 42 вагони мають вік менше 20 років) створює складнощі з перерозподілом цього парку для запуску маршруту, який загалом потребує не менш як 40 вагонів, взяти які можна лише за рахунок скорочення тих маршрутів, що зараз йдуть частково по трасі "Північ-Південь".
І найбільш вірогідним сценарієм запуску маршруту "Північ-Південь" є декілька етапів.
Першим з них може стати продовження існуючого маршруту №7 від житлового масиву Котовського аж до Старосінної площі. Саме задля цього у трамвайне депо №2 на Слобідці вже передано більше десятка вагонів з депо №1, в тому числі і трисекційний вагон "Одіссей-Макс". При цьому наявний маршрут №3, який ходить від Люстдорфу до Пересипського мосту може як залишитися з наявною трасою для зручного дублювання та пересадок у центрі Одеси, так і скорочений до Старосінної площі, або перенаправлений до вулиці Пастера.
Другим етапом стане вже запуск повноцінного маршруту по всій трасі "Північ-Південь" від Котовського до Таїрова або навіть до Люстдорфу - але зі збереженням більш коротких маршрутів по тій же трасі для більш рівномірного розподілу рухомого складу та обслуговування пасажиропотоків у години пік, з урахуванням можливіх заторів та аварій.
Коли це все станеться? Перший етап с продовженням трамваїв з Котовського до центру і вокзалу - скоріш за все, до кінця липня 2022 року, другий етап - до кінця 2022 року, можливо навіть у вересні.
А ось реалізацію кредитних програм слід зачекати. Підписання договору на закупівлю 12 нових низькопідлогових трамваїв - до кінця воєнного стану. Проекту по реконструкції колій від Пересипу до Котовського - не просто до кінця війни, а аж до повної перебудови дамби Хаджибейського лиману як більш нагального міського проекту. А другий кредит на трамваї меншого габариту - взагалі зависає у повітрі.
Але так чи інакше, але міська влада повинна довести справу з швидкісним трамваєм до кінця та запустити його спочатку так, як можна, а потім поступово "апгрейтити" його.