Міський транспорт Львова 2025: як це працює (ВІДЕО)

Олександр Вельможко  |  Пятница , 11 апреля 2025, 16:16
Аналізуємо роботу всієї системи міського транспорту Львова: мережу маршрутів, організаційну структуру, кількість і якість рухомого складу, інклюзивність, систему оплати та загальну зручність для пасажирів.
Міський транспорт Львова 2025: як це працює (ВІДЕО)

Станом на весну 2025 року у Львові працюють 8 маршрутів трамваю, 10 маршрутів тролейбусу та 20 автобусних маршрутів. Крім того, у місті діють 32 автобусних маршрути в режимі "маршрутного таксі", а також низка приміських автобусних маршрутів. При цьому на офіційному сайті Львівської міськради вказано на один маршрут більше, ми ж вказали лише ті маршрути, які реально працюють.

За підсумками 2024 року 70% всіх поїздок міським громадським транспортом Львова обслуговується автобусами. На екологічно чистий екектротранспорт (трамваї, тролейбуси) приходиться менше третини всього міського пасажиропотоку.

У робочі дні на всі маршрути виходять 75-77 трамваїв, приблизно 70 тролейбусів та 480-490 автобусів.

Трамвайні та тролейбусні лінії обслуговує комунальне підприємство "Львівелектротранс", автобусні маршрути - комунальне підприємство "АТП №1". Перевезеннями ж "маршрутками" займаються 6 досить великих приватних перевізників: ТзОВ "Фіакр", ТзОВ "Міра і К", ПАТ "АТП 14630", ТзОВ "Успіх-БМ" (ці 4 компанії об'єднані в концерн "ЕкоПасТранс"), ТОВ "Епітранс", ТОВ "Транссіті" (останні два перевізники об'єднані в структуру "Союз Авто").

В структурі "Львівелектротранс" - одне трамвайне і одне тролейбусне депо, при цьому ще одне трамвайне депо на вул. Городоцькій працює як вагоноремонтні майстерні. Автобусні перевізники мають, відповідно, свої автобусні парки.

У нашому відео показуємо роботу міського транспорту Львова, переважно у історичному центрі міста: спочатку трамваї, потім тролейбуси і автобуси. За візуальним суб'єктивним враженням, яке підтверджується статистикою, у місті значно переважають автобуси, а алектротранспорт можна побачити в пріоритеті лише на деяких вулицях середмістя.

Маршрутна мережа

Після транспортної реформи 2012 р. трамвайні маршрути мають нумерацію в диапазоні від №1 до №20, тролейбусні з 2019 року - між №21 та №40, автобусні мають двозначну нумерацію. Деякі автобусні маршрути, які вважаються "магістральними" та зв'язують центр міста з житловими масивами чи сусідніми громадами по радіальному чи діаметральному принципу, мають додаткову позначку з літерою "А". Приміські автобуси мають тризначну нумерацію починаючи з №100. 

Трамвайні лінії Львова були сформовані як єдине ціле ще наприкінці XIX століття. Всі лінії мають колію 1000 мм - це один з стандартів "вузької" колії для трамваю. Саме через це у радянський період історії Львова значну кількість трамвайних ліній було закрито, а колії демонтовано - це пояснювалося дефіцитом трамвайних вагонів малого габариту під цю колію та загальною застарілістю трамвайного парку на той час. Однак, у 1980-х рр. було збудовано дві нові лінії по вул. Княгині Ольги та Вахнянина (до Погулянки) - це було спробою створити швидкісні трамвайні маршрути. Єдиним суттєвим розвитком трамвайної мережі після 1991 року стало відкриття 17 листопада 2016 р. лінії трамваю у житловий масив Сихів.

Зараз трамвайна мережа Львова виглядає як "кільце" навколо історичного центру міста з сімома відгалуженнями, два з яких, у свою чергу, також розгалужуються. Також одна з ліній проходить безпосередньо через середмістя, в тому числі перетинає проспект Свободи та проходить площею Ринок. При цьому лише лінії у район Сихів та до Аквапарку охоплюють нові райони висотної житлової забудови, сформовані від 1970-х рр. і до нашого часу. Головним "вузлом" трамвайних маршрутів є кінцева біля залізничного вокзалу - до неї йдуть 4 з 8 маршрутів. 6 з 8 маршрутів так чи інакше проходять через все місто - з одного "відгалуження" через центр до іншого. І лише маршрути №3 і №8 йдуть як раз до великих житлових масивів з центру - з кінцевої на вул. Соборній.

Лінії тролейбуса, навпаки, більше охоплюють нові житлові райони і значно менше - історичний центр. При цьому один з маршрутів, №33, "ізольований" від інших ліній тролейбуса. 5 маршрутів з 10 заходять у історичний центр з кінцевими біля Університету та на проспекті Свободі - на площі Івана Підкови. Ще три маршрути заходять майже до центру до кінцевої на вул. Шота Руставелі, ще один йде теж майже до центру з розворотом навколо площі Марка Кропивницького.

Автобусні маршрути були суттєво змінені у 2012 р. - більшість з них мають "радіальну" чи "діаметральну" трасировку. При цьому після приєднання до Львова низки сусідніх населених пунктів під час адміністративно-територіальної реформи, до них було подовжено певні автобусні маршрути.

Оплата проїзду

Розрахуватися за проїзд у громадському транспорті Львова можна як безготівково через систему електронного квитка, так і готівкою. При оплаті готівкою вартість проїзду зараз є найдорожчою в Україні - 25 гривень.

Слід зауважити, що впровадження системи електронного квитка "Леокарт" тривало понад 10 років та сумарно обійшлося міському бюджету Львова у понад 10 мільйонів євро, в тому числі європейських кредитних коштів. За цінами до 2022 року це було співставно з вартістю закупівлі 50-60 нових тролейбусів.

З грудня 2023 р. у Львові діє система електронного квитка на базі спеціальних карток "Леокарт", які пасажири повинні купувати за 60 грн (плюс "депозит" на поїздки не менше ніж 10 грн.). Ця картка дає можливість необмеженої кількості пересадок у громадському транспорті протягом 40 хвилин з моменту першої валідації поїздки. Також можна придбати загальний проїзний на трамвай і тролейбус. 

Вартість проїзду у громадському транспорті за карткою "Леокарт" - 13 грн.
Студентською карткою "Леокарт" - 6,50 гривень*.
Банківською карткою або пристроєм (смартфоном), що підтримує NFC оплату - 15 гривень.
Загальний 30-денний проїзний на трамвай, тролейбус - 420 гривень.

Вартість перевезення багажу за карткою "Леокарт" - 13 гривень.
Студентською карткою "Леокарт" - 13 гривень.
Банківською карткою або пристроєм (сматфоном), що підтримує NFC оплату - 15 гривень.
За готівку у водія - 20 гривень.
Штраф за неоплачений/незавалідований проїзд – 300 грн.

При цьому діють пільги з правом безкоштовного проїзду для учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок бойових дій за відповідними посвідченнями, для школярів - по персоналізованій учнівській карті "Леокарт" безкоштовно, для осіб з інвалідністю 1-ї та 2-ї груп та деяким іншим категоріям пільговиків - по персоналізованій пільговій карті "Леокард" безкоштовно. Для пенсіонерів за віком та осіб з інвалідністю 3-ї групи персоналізовані карти "Леокарт" дають 60 безкоштовних поїздок щомісяця.

З квітня 2025 року деякі львівські перевізники пропонують знову підвищити вартість проїзду.

Рухомий склад

Трамвай

У Львові зараз є 160 пасажирських трамваїв, з яких задіяні у перевезеннях 115 - інші або несправні, або це вже доставлені до міста, але ще не введені в експлуатацію вживані швейцарські вагони.

Єдиними сучасними трамваями є 19 повністю низькопідлогових багатосекційних трамваїв "Electron" - 11 п'ятисекційних моделі T5L64 (2013 та 2021-2024 рр. випуску) і 8 трисекційних моделі T3L64 (2014-2016 рр. випуску). Цікаво, що 2-3 п'ятисекційних та 5 з 8 трисекційних вагонів не працюють через численні несправності та відсутність запчастин. Всі вони, крім першого п'ятисекційного вагону, були придбані по європейським кредитним програмам ЄБРР і ЄІБ.

У Львові станом на початок квітня 2025 р. вже є 17 швейцарських трамваїв, які як гуманітарну допомогу безкоштовно передали з Берна та Базеля.

Це 11 бернських вагонів "Vevey Be 4/8", які були виготовлені у 1989-1990 роках. З 11 трамваїв, 8-10 будуть використовуватися на лініях, а інші будуть використани як "донори" запасних частин. Це частково низькопідлогові трисекційні зчленовані вагони - з однією невисокою сходинкою на вході у салон. Але передня і задня частини всього вагону над ходовими візками мають високу підлогу. Їх загальна місткість до 200 пасажирів, довжина 30 метрів, ширина 2,3 метра. Ці трамваї вже курсують на кількох маршрутах з початку березня 2025 р.

Також Львів вже отримав у подарунок від Базелю 7 з 35 запланованих трисекційних вживаних трамваїв, з яких 23-25 будуть працювати на лініях, а інші - підуть на запчастини. Це трисекційні трамваї "Schindler Be 4/8", виготовлені у кінці 1970 - початку 1980-х рр. як двосекційні, а потім у 1988-1995 рр. модернізовані у трисекційні з додаванням третьої низькопідлогової секції. Ці вагони використовувалися на приміських лініях трамваю у Базелі. Цікаво, що сходинки у низькопідлоговій секції розташовані не посередині салону, а біля правого борту.

Інші трамваї - це двосекційні високопідлогові "Татра-КТ4", яких загалом є 120 одиниць - 55 залишилися ще від поставок радянського часу, інші придбані чи передані безкоштовно у період з 2008 по 2024 рр. з Німеччини - з Ерфурту, Гери та Берліна. Частина з них пройшла модернізацію у Німеччині з встановленням електронної системи керування замість реостатно-контакторної. Декілька вагонів "радянської" модифікації пройшли модернізацію з оновленням зовнішнього вигляду та салонів, але із збереженням старої системи керування. У квітні 2024 р. Львівська міськрада оголосила міжнародний тендер на модернізацію трамваїв "Татра-КТ4" шляхом заміни системи керування і додавання третьої низькопідлогової секції (схоже за концепцією вінницьких трамваїв VinWay), але, судячи з розвитку подій, отримання понад 40 частково низькопідлогових швейцарських трамваїв робить витрати на таку модернізацію недоцільними.

Також у місті є декілька "музейних" ретро-трамваїв, в тому числі по одному вагону "Татра-Т4", "Gotha T59E", "Sanok" та десяток службових вагонів.

Тролейбус

Парк рухомого складу тролейбуса налічує 98 машин, з яких переважна більшість - сучасні низькопідлогові. У перевезеннях задіяні 82 тролейбусию

Це 60 тролейбусів "Electron-Е191" 2014-2016 та 2019 рр. виробництва. Перші 10 з них були придбані за кошти міського бюджету, а 50 машин 2019 року - за кредитною програмою ЄБРР. На початку 2025 року 10 найновіших з них були додатково обладнані акумуляторами автономного ходу з дальністю до 20 км.

Є 8 тролейбусів "ЛАЗ-Е183" 2006-2007 рр. виробництва. Ще 4 таких тролейбуси були нещодавно списані. Крім того, були списані два більш нових низькопідлогових тролейбуси "Богдан-Т601".

Із тролейбусів "минулого" покоління залишається 18 машин "Шкода-14тр" різних модифікацій 1989-2003 рр. виробництва, з яких працює 13. Частина цих тролейбусів постачалися ще за радянських часів, частина придбана вживаними. Всі діючі тролейбуси пройшли модернізацію з оновленням зовнішнього вигляду.

Крім того, є один непрацюючий двосекційний тролейбус "Шкода-15тр", а також 4 фактично списаних тролейбуси "ЛАЗ-52522".

Також тролейбусне депо обслуговує єдиний в Україні електробус моделі "Electron-E191", виготовлений як демонстраційний екземпляр 2015 року.

Автобус

За кількістю рухомого складу головним видом громадського транспорту у Львові є саме автобус. 

Львівське комунальне підприємство "АТП №1" має у своєму розпорядженні 300 власних (з них працюють біля 250) та 86 орендованих (65 працюють) автобусів. Із власного автопарку є 115 автобусів "Electron-A191" 2016-2018 рр. виготовлення та 100 автобусів "МАЗ-203" 2021 р. виготовлення - ці 215 машин великої місткості. Також є 36 автобусів середньої місткості "Ataman A092H6" і "БАЗ-А081.10 "Васильок"" 2013-2016 рр. виготовлення. Також є 16 вживаних великих міських автобусів, отриманих з Європи у 2022-2024 рр. як гуманітарна допомога, які використовуються у різноманітних нерегулярних та службових перевезеннях.

Залишається ще 26 низькопідлогових великих автобусів "ЛАЗ", в тому числі 5 зчленованих, які були отримані за державні кошти напередодні чемпіонату Європи по футболу 2012 р., які всі виведені з експлуатації. При цьому вказані зчленовані автобуси перебувають у технічно справному стані, але керівництво "АТП №1" вважає їх роботу занадто витратною.

Орендовані автобуси "АТП №1" - майже всі середньої місткості та використовуються як "маршрутні таксі".

Приватні автобусні перевізники після 2012 року активно закуповують вживані низькопідлогові автобуси з Європи та нові автобуси середньої місткості українського виробництва. Це дозволяє забезпечувати досить високу якість перевезень.

Перевізники групи "ЕкоПасТранс" загалом мають 635 автобусів, з яких біля 450 технічно справні. Із них до 90 автобусів - міські великого класу з низькою підлогою, придбані вживаними з Європи, інші - або міські малого класу, або кілька десятків міжміських автобусів.

Перевізники групи "Союз Авто" мають загалом 299 автобусів, з якиз понад 280 технічно справних. З них 79 - низькопідлогові великі автобуси "VDL Berkhof Ambassador" різних моделей та ще 96 відносно нових автобусів середньої місткості з низьким заднім майданчиком "Ataman A092H6" (виготовлені після 2016 р.), інші - звичайні автобуси малого класу.

Інклюзивність та зручність

Із числа рухомого складу львівського трамваю зараз є низькопідлоговими, тобто зручними для маломобільних категорій пасажирів, лише 19 "Електронів". Але буквально зараз до них вже можна додати ще до 10 трамваїв "Vevey Be 4/8", які мають понижений рівень підлоги з однією сходинкою на вході та пандус для заїзду крісел колісних та дитячих візків. Також найближчим часом стануть до перевезень і трамваї "Schindler Be 4/8", які мають низькопідлоговий майданчик у середній секції. Таким чином, теоретично, до кінця року у Львові може бути до 48-50 трамваїв, зручних для маломобільних пасажирів. Але насправді їх буде значно менше - через несправності значної частини трамваїв "Електрон" та в залежності від надходження та введення в експлуатацію трамваїв "Schindler Be 4/8".

Тролейбус зараз майже повністю забезпечений на маршрутах низькопідлоговими машинами. Лише зрідка можна зустріти високопідлоговий тролейбус "Шкода".

Серед автобусів всі машини великої місткості мають низьку підлогу - або повністю, або частково - від переднього до середнього майданчика. Понад половина автобусів середнього класу має низькопідлоговий задній майданчик. Тому автобус, у більшості випадків, також можна вважати інклюзивним.

Під час ремонтів трамвайних ліній, реконструкцій вулиць та дорожньої інфраструктури останніми роками робляться спроби зробити їх зручними для маломобільних пасажирів. Зокрема, зводяться підвищені посадочні платформи для трамваїв, хоча вони не завжди співпадають з рівнем низької підлоги чи першої сходинки вагону. Через це на деяких напрямках виникали проблеми з запуском тих чи інших моделей трамваю - які не могли відкривати двері, які "чіплялися" за платформи. Також ці платформи мають тактильну плитку. Так само, тактильну плитку вкладають і на автобусних та тролейбусних зупинках.

Але слід зауважити, що досить часто автобуси і тролейбуси на зупинках не під'їжджають впритул до тротуарів - і тому пасажирам доводиться спочатку спуститися на дорогу, а потім знову піднятися на тротуар чи у салон транспорту.

Значна частина зупинок також оснащена електронними табло, які показують інформацію про графік руху і прибуття трамваїв, тролейбусів чи автобусів. У салонах транспорту працюють аудіоінформатори. Також більша частина рухомого складу має зручні електронні табло у якості вказівників маршруту.

Перспективи розвитку

Внаслідок активної піар-кампанії львівський міський транспорт досить часто вважається "взірцевим" для інших міст України. На перший погляд, це виглядає саме так, як це показують місцеві урбаністи і, особливо, урбаністи та експерти з інших міст: велика кількість нового низькопідлогового рухомого складу, наявність електронного квитка, система пересадок, системні ремонти інфраструктури тощо. 

Але при цьому слід зауважити, що значна кількість нових трамваїв простоює через несправності. Інші трамваї регулярно сходять з маршрутів чи спричинюють "затори" - також через несправності. Вартістю проїзду за умови оплати готівкою є найдорожчою в Україні. А система електронного квитка запроваджувалася понад 10 років, а її вартість виявилася для міста "захмарною" (її можна порівняти з вартістю 50-60 тролейбусів). 

Також міська влада за період з 2012 по 2025 рр. чітко визначила пріоритети витрат бюджетних коштів не на екологічно чистий електротранспорт, а на дизельні автобуси. Загалом, за 13 років за європейські кредитні кошти було придбано 19 трамваїв та 50 тролейбусів - 69 одиниць рухомого складу електротранспорту. Натомість, за "живі" кошти міського бюджету та в лізинг було придбано 252 дизельних автобуси. І за цей час також було списано чи виведено з експлуатації декілька сучасних низькопідлогових тролейбусів та 26 сучасних автобусів, які були придбані до 2012 року. 

Поповнення трамвайного парку у найближчі часи очікується виключно за рахунок вживаних швейцарських вагонів, які отримуються як гуманітарна допомога, перебувають у дуже доброму технічному стані і успішно замінять немодернізовані старі трамваї "Татра-КТ4", покращивши якість перевезень. 

Ситуація з тролейбусами складніша. З одного боку, наявний парк тролейбусів не потребує у найближчі 2-3 роки поповнення. Але проблема закупівлі нових тролейбусів обов'язково постане з вичерпанням терміну служби старих тролейбусів "ЛАЗ" і "Шкода" - і тому міській владі Львова треба вживати заходів заздалегідь.

Автобусний парк міста, якщо враховувати муніципального перевізника, відносно новий. Але кількість комунальних автобусів недостатня для забезпечення всіх міських маршрутів сучасним рухомим складом. Приватні ж перевізники, хоча і випускають на лінії автобуси сучасного типу у все зростаючій кількості, але це вживана техніка - з своїми перевагами та недоліками, в тому числі обмеженим терміном служби.


 

comments powered by HyperComments