В Україні зростуть тарифи на приміські перевезення залізницею

В Івано-Франківську на вокзалі висить оголошення про підвищення вартості проїзду у приміських поїздах з 1 червня 2025 р. “З метою зменшення збитків пов'язаних із забезпеченням обслуговування пасажирів у приміському сполученні…”, йдеться у тексті. Попередньо відомо, що “Приміська пасажирська компанія” УЗ, планує підвищити тарифи по всіх областях та привести їх до єдиного рівня. Зараз по регіональних філіях діють різні тарифи. Попри те, що пасажири платитимуть більше за приміський квиток, все одно збитки від перевезень залишатимуться високими. У 2023 році цей показник становив 7,6 млрд грн. Нещодавно в одному з коментарів глава правління “Укрзалізниці” Олександр Перцовський повідомив про 10 млрд грн збитків у приміському секторі.
Зрозуміло, що з такими від'ємними показниками рентабельності залізниця буде прискіпливо економити ресурси. Один з таких важелів економії вже задіяно - у більшості областей скасовуються рейси приміських поїздів. Поки з розкладу зникають електрички та дизель-поїзди, що курсували у міжпіковий час. Проте на деяких напрямках взагалі не залишається альтернативи. Так, у Волинській області з 31 травня скасовують поїзд Ковель - Ягодин. Місцева громада вже підключила до вирішення питання одного з народних депутатів. Цікаво, чи спрацює адмінресурс.
Про пільговиків потрібно писати окремо, адже природа цього явища комплексна. Коротко можна сказати, що колись затверджені державою пільги доручили фінансувати регіональній владі. Ті, у свою чергу, досі намагаються відкараскатися від фінансових зобов'язань. Хтось просто не сплачує дотації за пільговиків, інші висувають залізниці вимоги щодо обгрунтування “виставлених рахунків”. У 2023 році борг за перевезення пільговиків становив майже 290 млн грн. Хоча залізниця визнає, що й цих коштів не вистачить на покриття операційних витрат.
Соціальне навантаження на залізницю без відповідного фінансування тягне її на дно. Чим довше транспортні послуги залишаються збитковими, тим ближче колапс, тобто поступове скасування приміського руху по регіонах. У кращому випадку збережеться сполучення в агломераціях великих міст.