Як в Одесу закуповували нові трамваї за 40 років (інфографіка)
Ми трохи дослідили та показали у одному графіку постачання нових трамваїв до Одеси за останні 40 років - починаючи з 1982-го. Закупівлі вживаних вагонів у 1980-х, 1990-х, 2012-го та 2015-го рр. ми до уваги не беремо.
Всього ж за 40 років Одеса отримала 171 новий трамвай, з яких 128 вагонів - у період 1982-1988 рр., 11 - у період з 1991 по 2010 р., та 32 - у період 2015-2022 рр.
У постачанні нових трамваїв, таким чином, був період з 1988 по 2005 рр., коли протягом 17 років місто отримало всього 1 трамвай. Потім був період з 2009 по 2014 рр,, коли місто протягом 6 років не отримало жодного трамваю. Загалом, у період з 1988 по 2014 рр. протягом 25 років Одеса отримала лише 11 нових трамваїв.
Ще з кінця 1960-х Одеса щорічно отримувала по 20 нових вагонів "Татра-Т3" - і так тривало аж до 1983 року. У 1984 та 1985 рр. місто отримало значно більше трамваїв - і це пов'язане з виводом з експлуатації останніх у СРСР пасажирських двовісних вагонів. Та початок радянської перебудови з економічною кризою відразу спричинив зменшення закупівель вагонів до 10 щорічно, а згодом - і до повного припинення. Також ми бачимо на графіку закупівлі 2000-х рр. та процес самостійної збірки нових трамваїв у майстернях КП "Одесміськелектротранс" починаючи з 2015 року.
З 1988 року, після завершення випуску вагонів моделі "Татра-Т3" поставки нових трамваїв до Одеси припинилися зовсім - місто не купувало вагони радянського виробництва "КТМ" через їх низьку якість, а більш нові трамваї від "Татри" виявилися для падаючої у прірву радянської економіки надто дорогими. Потім розвалився Радянський Союз - і постачання трамваїв в режимі радянської планової економіки стало неможливим.
Однак, спроби отримати щось нове таки були. Так, спробу купити нові трамваї було здійснено в середині 90-х - коли до Одеси на випробування привезли двосекційний зчленований трамвай моделі "ТР-2" з Риги. Але він виявився надто дорогим в умовах тогочасного тотального безгрошів'я.
1999 року Одеса таки отримала новенький трамвай - але лише один. Це був вагон моделі "Татра-Юг-Т6В5", ліцензійна копія вищезгаданого чеського трамвая середини 80-х, які до недавнього часу випускали серійно на спільному підприємстві "Татра-Юг". За популярною в навколотранспортних колах легендою (підкреслимо - легендою) цей вагон подарував місту президент Леонід Кучма, але потім за рішенням суду місту все ж таки довелося відшкодувати виробнику його вартість - близько 300 тисяч доларів.
Згодом, вперше за довгі роки, Одеса отримала одразу сім нових трамваїв у 2006 році – моделі "Татра-Юг-К1". Від "Т6В5" вони відрізняються лише дизайном передньої та задньої частини, а також ходовими візками - з жорсткішим, з погляду пасажира, ходом по зношених рейках. У 2008 році місто замовило ще вісім таких трамваїв, але сплатило і отримало лише три вагони. Цікаво, що тендер у 2008 році виграв Петербурзький трамвайно-механічний завод із вагонами моделі "71-134" (ЛМ-99) з низькопідлоговим заднім майданчиком. Але після судових розглядів вагони купили у "Татри-Юг". Потім аж до 2015 року Одеса знову не купувала нових трамваїв.
Аж 2015 року, після довгої перерви до Одеси придбали один трамвай "Татра-Юг-К1М", який відрізняється від звичайного "К1" низьким рівнем підлоги в середній частині вагона. Із 13,8 мільйона гривень його вартість третину сплатила держава за програмою співфінансування.
З того ж 2015 рок року в Одесі на КП "Одесміськелектротранс" почали самостійну збірку нових частково низькопідлогових трамваїв - спочатку односекційних "Каштан" і "Одіссей", а згодом і трисекційних "Одіссей-Макс". Станом на 2022 рік зібрано 16 "Каштанів", 11 "Одіссеїв" та 4 "Одіссей-Макса" - всього 31 вагон власного виробництва