В Одесі за 6 років витратили на розвиток трамваю мільярд гривень (ВІДЕО)

З квітня 2016 року в Одесі взялися за реалізацію концепції швидкісного трамваю, розробленого транспортним експертом та журналістом Олександром Вельможком, яку у міськраді назвали "Північ-Південь". Загалом це був і є досить дешевий, як для основи транспортної стратегії мільйонного міста, проект - вартістю всього біля 60 мільйонів євро, в основному у вигляді кредитів міжнародних європейських банків. По вказаній трасі маршруту "Північ-Південь" передбачалося підняти середню маршрутну швидкість трамваїв до 22,5 км/год., що і за старими радянськими, і за більш новими українськими нормативами переводило такий трамвай до розряду "швидкісного".
Ми підрахували загальні суми запланованих та реальних витрат на даний проект, розподілені на декілька частин - по закупівлі нових трамваїв, по власному виробництву трамваїв, по реконструкції трамвайних колій.
У відео - повний аналіз проекту швидкісного трамваю Одеси "Північ - Південь". З 28 липня 2022 р. цей маршрут частково працює у вигляді подовженого маршруту №7 від житлового масиву Котовського до Старосінной площі біля залізничного вокзалу.
Кредитні гроші Європейського інвестиційного банку та Європейського банку реконструкції та розвитку збираються витратити ось яким чином:
- 20 мільйонів - на закупівлю сучасних багатосекційних трамваїв, спочатку планувалося закупити 16, потім перший тендер був оголошений на 14, а остаточний тендер завершився як раз перед війною вже на 12 вагонів. Поки узгоджували той кредит, поки проводили тендери - прийшла епідемія ковіду, трамваї подорожчали, і за ту саму суму змогли закупити меншу кількість вагонів.
- 7,5 мільйонів - на закупівлю ще 31 низькопідлогового трамвая, але "звичайної", односекційної компоновки. Тут ще й кінь не валявся, тобто не узгоджували ні сам кредит, ні оголошували тендер.
- 20 мільйонів - на тотальну реконструкцію трамвайної лінії від Пересипського мосту до житлового масиву Котовського. Тут також справа не дійшла через епідемію ковіду до оголошення тендеру, а сам кредит був узгоджений міською радою, але фактично не виділявся.
- Ще біля 10 мільйонів євро у загальній сумі витрат складав НДС, який треба було виплачувати державі з міського бюджету.
Фактично ж дані кредитні програми не були реалізовані з цілої низки причин - від бюрократичного затягування до початку війни.
Також за власні кошти міського бюджету в Одесі з 2016 року почали оновлювати трамвайні колії та збирати нові частково низькопідлогові трамваї. За цей період у місті побудували 27 односекційних (16 "Каштан", 11 "Одіссей") та 4 трисекційних трамваї "Одіссей-Макс".
У 2016-2018 рр. повністю реконструйовані трамвайні колії по вулиці Преображенській від Тираспольскої площі до вул. Софіївської, у 2019-2020 рр. - по вул. Софіївській та спуску Маринеска. У 2017 році виконано також реконструкцію колій на кінцевій станції по Тираспольскій площі. Того ж 2017 року побудували "трикутну" розв'язку трамвайних колій під Пересипським мостом замість колишньої одноколійної службової лінії - це дозволяє трамваям з Пересипу йти напряму у центр міста. Потім, з травня 2020 по червень 2022 рр. майже безперервно йшла реконструкція колій спочатку по вулиці Новощіпний Ряд, а потім - від перехрестя з нею на останньому кварталі вулиці Преображенської, біля ринку "Привоз". Ділянку Преображенської, від "Привозу" до Тираспольскої площі реконструювали 2006-2007 рр.
Таким чином, по трасі трамваю "Північ-Південь" за 2016-2022 рр. повністю завершили ремонт і реконструкцію колій від Пересипського мосту до Старосінної площі. Загалом на це витратили більш як 700 мільйонів гривень - це більше 20 мільйонів євро з урахуванням змін курсу. На збірку нових трамваїв, хоча і оформлену як "модернізацію" старих, витратили ще приблизно 270 мільйонів гривень (9 мільйонів євро). Загалом це дає приблизну суму фактично витрачених на трамвай та трамвайну інфраструктуру коштів у мільярд гривень.
Тобто, в Одесі розраховували отримати на швидкісний трамвай - на закупівлю нових вагонів та реконструкцію колій 49 мільйонів євро кредитів, додати до цього ще 10 мільйонів євро власних коштів на сплату НДС, а також за 6 років витратили на реконструкцію колій та виробництво власних нових трамваїв ще 29-30 мільйонів євро. Загалом це підводить загальну суму реальних та запланованих витрат на трамвай до 90 мільйонів євро. Але тут слід зазначити, що вагома частка цих витрат - це не лише на трамвай, а на повне оновлення тих вулиць у центрі, де проводили реконструкцію - на заміну інженерних мереж, на заміну проїжджої частини, тротуари, благоустрій тощо.
Відео - запуск першого етапу швидкісного трамваю