Скорочення одеського трамваю №10 створило масштабні транспортні проблеми (ВІДЕО)
Починаючи з 1 листопада 2022 року в Одесі скоротили маршрут трамваю №10. Тепер він курсує лише від вулиці Іцхака Рабіна до Старосінної площі біля залізничного вокзалу, фактично повторюючи свою "коротку" версію під №14.
Що з ним робити та як вирішити створені останнім рішенням міської влади Одеси транспортні проблеми - у нашому відеосюжеті.
Я багато років переймаюся одеським електротранспортом, свого часу зупинив ще 2007 року повне закриття трамваю на Французькому бульварі та в Аркадії, а 2014 року запропонував той варіант нового кільця трамваю в Аркадії, яке збудували кілька років тому замість того, щоб "вкоротити" всю лінію трамваю до площі 10-го Квітня. Зараз в Одесі вже працює запропонований мною ще 2010 року спочатку на рівні просто ідеї, а згодом і досить детального проекту, маршрут "Північ-Південь", який поєднує майже все місто. Останні роки я бачив правильний в цілому стратегічний курс міської влади на розвиток електротранспорту у вигляді оновлення трамваїв та тролейбусів. реальної та корисної оптимізації маршрутів, ремонту та реконструкції інфраструктури. Так, з певними незручностями саме через ремонти процес поступово йшов у вірному напрямку.
Але зараз рішення про скорочення 10-ки є дуже незручним для десятків і навіть сотень тисяч одеситів. І про це свідчить величезна кількість негативних коментарів щодо цього і на моїх сторінках у соцмережах, і відповідні теми на Одеському форумі, і офіційні скарги та звернення одеситів, спрямовані до міської влади.
По перше, до половини мешканців житлового масиву Черьомушки, значна частина мешканців приватного сектору в районі Курсаки, мешканці всього району Ближні Млини, загалом це до 100 тисяч чоловік, залишаються без зручного безпересадкового зв'язку з центром міста. Тепер або з пересадкою, коли треба платити за проїзд двічі, або дуже рідко курсуючою маршруткою №121. Раніше, ще до епідемії ковіду, саме регулярна робота трамваю №10 призвела до скасування автобусів маршрутів №132 та №117, які йшли з центру Одеси як раз на Черьомушки в район майдану Дерев'янка та вулиці Іцхака Рабіна. А згодом, починаючи з 2020 року, 10-й трамвай переміг у конкуренції і повністю дублюючий його автобус-маршрутку №121 - вони почали ходити десь раз на 20-30 хвилин.
Дотепер 10-й трамвай був єдиною можливістю дістатися з центру Одеси електротранспортом не лише у райони Черьомушек та Ближні[ Млинів, а ще й до розташованих у цих районах ринку "Малиновський", декількох важливих для всього міста медичних закладів, в тому числі опорної лікарні №10. Також саме 10-ка була єдиним маршрутом муніципального транспорту, яким можна було доїхати до будівлі "нової мерії" з міським центром адміністративних послуг. Дуже багатьом пасажирам тепер, особливо з обмеженими можливостями, малозабезпеченим, мамам з дитячими колясками, тепер доведеться їхати з незручними пересадками чи маршруткою, де немає пільг на проїзд. А ще додам, що саме на 10-му маршруті було досить багато трамваїв з низькопідлоговою площадкою, зручних для маломобільних пасажирів - яким як раз найважче здійснювати пересадки.
До речі, на рахунок пересадок. Раніше на 10-й трамвай можна було пересісти з трамваїв №5, 12, 15, 21, 28 які йшли з Молдаванки та Слобідки, з тролейбусів №3 та №8. Тепер мешканцям тих районів, де ходять вказані маршрути, доведеться робити аж дві пересадки - і тоді вже дешевше на таксі буде скоро.
Чому ж скоротили 10-ку? Є офіційне пояснення, оприлюднене на сторінці КП "Одесміськелектротранс", в якому кажуть про невелику кількість пасажирів 10-го трамваю саме на ділянці у центрі міста та необхідність оптимізації рухомого складу трамваїв. Я знаю, як зараз проводиться підрахунок пасажиропотоку. І досі регулярно бачив, як з 10-го трамваю на кінцевій на Тираспольській площі виходило кілька десятків людей. А з іншої сторони вулиці Преображенської на 10-ку чекали теж десятки пасажирів, і це не рахуючи інших зупинок по Преображенській - по Успенській, Великій Арнаутській та біля "Привозу". За останні місяці загальна кількість трамваїв на лініях зросла до майже довоєнного рівня. Запуск ж маршруту "Північ-Південь" призвів не до збільшення кількості трамваїв на маршрутах, а просто до перерозподілу того, що було. Тобто, подовжений 7-й маршрут став ходити за рахунок фактичної ліквідації маршруту №3 - ті вагони, що обслуговували 3-й маршрут, перевели на 7-й.
Є такі розмови, скоріше на рівні чуток, що скорочення 10-ки могло бути результатом "конкуренції" між персоналом двох трамвайних депо за пріоритетне обслуговування пасажиропотоків у центрі міста. Якщо так - то це "внутрішня кухня" підприємства-перевізника, яка не повинна відображатися на пасажирах та створювати їм незручності.
Навіть якщо мова йшла про дуже актуальну зараз економію електроенергії - то у випадку Одеси це робиться як загальне скорочення кількості рухомого складу електротранспорту на всіх маршрутах без їх зміни, про що недавно й казав міський голова.
Так чи інакше, але ряд незручностей для пасажирів можна вирішити, причому декількома шляхами.
Перший шлях вирішує проблему повільного руху трамваїв по Преображенський. Міська влада відокремлює трамвайні колії так само, як це вже зроблено на останньому кварталі вулиці біля "Привозу". Це дає змогу пришвидшити рух трамваїв, в тому числі і маршруту №7, і повернути назад №10.
Другий шлях. Якщо на ділянці Преображенської від Тираспольської площі до Новощіпного Ряду забагато трамваїв - то можна маршрут №10 залишити як було. до Тираспольської вулиці, а маршрут №12 від Тираспольскої площі перенаправити по вулицям Тираспольській та Старопортофранківській до Олексіївської площі. Пасажирам, які їдуть зі Слобідки до "Привозу" доведеться пройти на 100 метрів далі - і це буде найбільша незручність.
Третій шлях. Якщо саме 10-ка так заважає 7-му маршруту на Преображенській - то 10-й маршрут може ходити до Тираспольської площі через Старопортофранківську та Тираспольську вулицю. З одного боку, стане незручно тим пасажирам, яким треба на Преображенську до Великої Арнаутської чи Успенської, та до Тираспольської площі треба буде їхати на кілька хвилин далі. А з іншого, 10-й маршрут тоді охопить також інші райони, в тому числі частину Молдаванки.
Четвертий шлях, найрадикальніший. Якщо 10-й маршрут міська влада так хоче взагалі прибрати з центру міста - то маршрут №10 з Черьомушек та Старосінної площі можна запустити взагалі до Автовокзалу через Старопортофранківську та Колонтаївську. Це взагалі новий дуже зручний зв'язок трьох міських автовокзалів з залізничним вокзалом та іншими трамвайними лініями та районів Молдаванки з Черьомушками.
П'ятий шлях, який треба пройти у будь-якому випадку - це запровадження системи електронного квитка з можливістю зручних опцій пересадок за єдиним тарифом. В тому числі і така система, і існуюча тарифна сітка дозволяє навіть зараз зробити або квиток на всі види електротранспорту протягом однієї доби з вартістю, наприклад, 25 гривень, або квиток вартістю 10-11 гривень з можливістю однієї пересадки, або разовий квиток тієї ж вартості як зараз, 7-8 гривень, в залежності від способу оплати, але не на одну поїздку, а на певний проміжок часу, допустимо, півтори години з правом пересадок протягом терміну дії квитка.
Загалом, я гадаю, що нинішнє рішення про скорочення 10-го маршруту - суто тимчасове. Міська влада або поверне все так як було, або скористається одним з запропонованих варіантів.