Порти на Дунаї в Одеській області лишаються єдиним наразі морським шляхом України
За словами прем'єр-міністра України Дениса Шмигаля, наша держава зараз вимушена шукати альтернативні шляхи для зовнішньої торгівлі через морську блокаду українських портів росією, зокрема великих портів у Одеській області - Одеси, Чорноморська та Південного, а також Миколаєва. Також про це йшла мова під час робочої поїздки до Одеси віце-прем'єра з питань євроінтеграції Ольги Стефанишиної.
"На сьогодні ми спільно з нашими партнерами шукаємо альтернативні шляхи для експорту. Не хочу наперед їх відкривати, але є щонайменше три альтернативні варіанти і частково експорт уже триває”, – вказав Шмигаль. За словами прем’єра, Україна планує нарощувати обсяги експорту. Зокрема, експорт надлишків зернових дасть змогу Україні отримати $7-10 млрд.
"Я практично переконаний, що на 80% від обсягів ми забезпечимо можливість експортувати”, – зазначив Денис Шмигаль.
Саме через морську блокаду під час перебування в Одесі Ольга Стефанишина провела нараду з Одеською військовою адміністрацією та Адміністрацією морських портів України. Там наголосили на необхідності переорієнтації зовнішньоекономічної діяльності на діючі порти та сухопутні коридори, зокрема відзначила, що треба більш активніше використовувати можливості Дунайського судноплавства.
"Незважаючи на військовий стан, для розвитку внутрішньо водних шляхів та річкового судноплавства України настає зоряний час. Триває робота над отриманням Україною статусу кандидата у члени в Європейський Союз, що відкриє нам доступ до структурних фондів ЄС. Соціальна і фінансова стабільність, енергетична і логістична безпека будуть основними напрямками фінансування", – заявила віце-прем’єр.
У цьому контексті нею було наголошено про необхідність розробки системних пропозицій щодо розвитку водних шляхів. "Підтримці річкового судноплавства буде приділено особливу увагу у діалозі з Єврокомісією"», - зазначила Ольга Стефанішина.
Віце-прем’єр-міністр подякувала керівництву торговельних портів за активну позицію та підтримку зусиль держави з подолання наслідків війни з Росією, навіть у тих напрямках, які не пов’язані безпосередньо з роботою портів. "Сьогодні у цих складних обставинах надзвичайно важливою є наша єдність. В Одеській області я бачу це єднання та мобілізацію зусиль та дій влади, бізнесу і суспільства для вирішення проблем, які стоять перед областю та країною у цілому", - зазначила Ольга Стефанішина.
Таким чином, можна буде побачити більшу завантаженість найбільших портів на Дунаї - Ізмаїлу та Рені. Ізмаїл має залізничне сполучення через Одеський залізничний вузол з іншими регіонами України, але пропускна здатність залізниці на півдні Одеської області невелика. Порт Рені має залізничне сполучення лише транзитом через територію Молдови - і тут коридор з Вінницької області через Могилів-Подільський - Окницю - далі по Молдові через станцію Басарабяска, є хоч і досить протяжним, але безпечним на даний момент з військової точки зору. На даний час порт Ізмаіл може зосередити ті вантажі, які будуть йти туди залізницею, а порт Рені - автотранспортом. Обидва порти мають безпечний вихід у море через Сулінське гирло Дунаю по території Румунії, а також по Дунаю - вихід до Румуніх, Болгарії, Сербії, Угорщини, Австрії.
Раніше перша віце-прем’єр-міністерка України – міністерка економіки Юлія Свириденко повідомила, що Україна у березні 2022 року скоротила експорт у порівнянні з лютим майже вдвічі, імпорт – більш ніж у три рази. При цьому найбільшою статтею експорту у березні стала залізна руда, а найсильніше постраждав агроекспорт.