Морські новини: як Туреччина і США роблять безпечним судноплавство до портів Одеської області (ВІДЕО)
Аналіз ситуації з судноплавством з морських портів Одеської області та гарантіями безпеки у Чорному морі від США та Туреччини - у нашому аналітичному відеоогляді.
Для початку нагадаю трохи останніх подій. З самого початку війни росія діями свого чорноморського флоту фактично ввела морську блокаду всіх українських морських портів. Залишилися працювати лише дунайські порти Одеської області Рені та Ізмаїл, які користувалися Сулінським гирлом Дунаю на території Румунії. У перші дні після 24 лютого росіяни ракетами та навіть з артилерії вели вогонь по торгівельним суднам на рейді одеського порту, в тому числі по іноземним суднам під нейтральними прапорами - і світ це тоді проковтнув.
Потім комплексні операції ЗСУ призвели до знищення флагману російського флоту ракетного крейсера "Москва" у середині квітня - після чого російські кораблі відступили і від ближньої блокади перейшли до дальньої. Наприкінці червня комплексна операція призвела до звільнення окупованого острова Зміїний Одеської області. Завдяки цьому відкрилася можливість відновити судноплавство і з української частини гирла Дунаю - Кілійського гирла з портами Усть-Дунайськ та Кілія на півдні Одеської області. Це дуже збільшило обсяги судноплавства через логістичні та навігаційні особливості - адже пропускна здатність Сулінського гирла досить обмежена.
22 липня було підписано дві угоди у Стамбулі про "зерновий коридор". Вони фактично дозволили безпечні переходи торгових суден до портів Одеса, Чорноморськ та Південний Одеської області - але лише під завантаження сільськогосподарськими вантажами. Ці судна проходять інспекції у Стамбулі - спочатку коли йдуть порожніми під завантаження до Одеської області, потім коли йдуть вже завантаженими до пунктів призначення. Це тому, що росіяни дуже бояться, що на суднах-зерновозах будуть везти щось військове...
Власне, Україна підписала угоду про такий "зерновий коридор", безпеку якого гарантували Туреччина та особисто її президент Ердоган та ООН і особисто генеральний секретар ООН Гутьєрреш. Аналогічну за змістом угоду Туреччина і ООН підписали з росією - яка зобов'язалася не нападати на торгові судна та портову інфраструктуру. І тому відповідальність росії - якраз перед Туреччиною та ООН. Україна не підписувала жодного папірця з росією про це. І це важливо.
Однак наступного ж дня після підписання угод в Стамбулі росія завдала удару по порту Одеси. Це настільки обурило Ердогана, що для прикриття судноплавства у Чорне море відразу зайшли два фрегати турецького флоту, які мали задачу будь-якими засобами відбити можливу російську атаку на торгові судна.
І тому "зерновий коридор" успішно діяв аж до останнього часу - адже домовленості мали термін у 120 днів, як раз до початку листопада. До кінця жовтня вивезли більше 9 мільйонів тон української аграрної продукції
Вже у вересні росіяни почали закидувати, що не збираються потім подовжувати термін дії "зернового коридору" через те, що у росіян зерно ніхто не хоче купувати. Так і є, хто ж нормальний захоче купити зерно у тих росіян, яке ще, й можливо, виявиться краденим? Протягом жовтня через саботаж та штучне затягування російською стороною вищезгаданих інспекцій робота "зернового коридору" дуже загальмувалися - черги на інспекцію чекали більше 200 суден. Також вони у жовтні декілька разів завдавали ударів по портовій інфраструктурі порту Одеса безпілотниками.
29 жовтня росія спробувала поставити крапку у "зерновому коридорі" та повідомила про припинення своєї участі у всіх раніше підписаних щодо цього домовленостях у формі "призупинення" на невизначений термін. Чому? Тому що росіяни дуже образилися через те, що в той день було завдано удару по російським кораблям у Севастополі, внаслідок чого було пошкоджено фрегат "Адмирал Макаров". Після цього окремі гарячі голови на росії почали вимагати ударів і по торговим суднам у морі, і по портовій інфраструктурі.
Втім, судноплавство затрималось лише на один день.
А вже 31 жовтня судна пішли знову. 12 суден вийшли в море з портів Одеської області, а ще 4 прийшли під завантаження. Фактично, дію "зернового коридору" продовжили фактично, без участі росії у гарантіях безпеки.
Гарантії безпеки в односторонньому порядку надає Туреччина. Її президент Реджеп Ердоган заявив, що Анкара "сповнена рішучості" продовжувати зусилля для збереження чинності зернової угоди з Україною, попри те, що росія призупинила свою участь. Фактично мова йде про те, що турецькі військові кораблі будуть прикривати "зерновий коридор" - або в режимі патрулювання, або в режимі супроводу конвоїв.
Єврокомісія заявляє про недопустимість припинення російської участі у зернових угодах, оскільки вважає дії росії такими, що створюють загрозу голоду у світі. А у Литві закликають до військової операції з забезпечення судноплавства у Чорному морі. А Сполучені Штати відправили до Середземного моря свій найновіший авіаносець "Джеральд Форд" з повною авіагрупою та в супроводі ракетного крейсера, кількох ракетних есмінців та багатоцільової атомної субмарини. За своїми можливостями авіакрило "Форда", укомплектоване новітніми винищувачами F-35 перевищує за якістю всю російську авіацію у її південних районах. А за сумарними можливостями по кількості ракет лише з'єднання "Форда" набагато перевищує весь запас ракет, що залишився у росії взагалі. А якщо рахувати те авіаносне з'єднання, яке вже є у Середземному морі, то становиться цілком зрозуміло, що США вирішили показати росії політику "великої дубинки", яку вони застосовуть проти зовсім знахабнілих режимів.
Складається враження, що США та Туреччина просто чекають, щоб росія вчинила хоч щось проти судноплавства - наприклад завдала удару по порту Одеси чи атакувала торгове судно під нейтральним прапором. Така атака буде негайно розцінена як акт морського піратства - і проти сучасних піратів ХХІ століття у Чорному морі здійснять антипіратську операцію приблизно так, як це зробили свого часу в Сомалі. Але з задіянням трохи більшої кількості сил та засобів. З сомалійськими піратами свого часу не церемонилися - їх просто знищували на місці, так само буде і з сучасними російськими піратами.
Відповісти росія ж не зможе. Весь російський чорноморський флот не здатен навіть захистити сам себе від купки безпілотників. І зараз чорноморський флот росії тимчасово не має у своєму складі жодного корабля з адекватною ППО - тому що імпровізовані гусенічні сухопутні ЗРК на палубах патрульних корветів, чи застарілі комплекси на антикварних сторожовиках, чи маленькі переносні ЗРК на нових корветах не здатні протистояти жодній серйозній повітряній загрозі. А задіяти стратегічні сили росія не зможе - тому що недавні навчання показали повну нездатність росії до застосування "ядерки", вони навіть не змогли провести заплановані випробування. І тому зараз будуть огрібати по всім фронтам та на всіх флотах.