За 2022 рік порти України обробили майже 60 мільйонів тон вантажів

Среда , 1 февраля 2023, 11:33
Протягом 2022 року українські порти, в основному, порти Одеської області, обробили понад 59 млн. тон вантажів, що більше ніж вдвічі менше показників 2021 року - через війну та російську морську блокаду.
За 2022 рік порти України обробили майже 60 мільйонів тон вантажів

За даними Адміністрації морських портів України (АМПУ), за 2022 рік у портах було оброблено понад 59 млн. тон вантажів. Це відбувалося в умовах війни та морської блокади. Для порівняння - у довоєнному 2021 році морські порти України обробили 153,312 млн тонн вантажів.

Територіально лідирують порти "Великої Одеси" - це Одеса (7,69 млн. тон), Чорноморськ (11,76 млн. тон), Південний (15,28 млн. тон), загалом вони обробили 34,73 млн. тон вантажів. Дунайські порти Одеської області Рені, Ізмаїл та Усть-Дунайск разом обробили 16,49 млн. тон. Ще 7,78 млн. тон до 24 лютого 2022 р. сумарно встигли перевантажити порти Миколаєва, Херсона, Бердянська, Маріуполя - до припинення їх діяльності через воєнні дії та окупацію.

При цьому морські порти Одеської області показали значне падіння вантажопотоків. Це пов'язане з тим, що вони фактично не працювали з 24 лютого і до кінця липня, а після цього - лише обробляли експортні сільськогосподарські вантажі. Натомість зріс вантажопотік через дунайські порти Одеської області, які тривалий час залишалися взагалі єдиними діючими портами в Україні. А зараз саме дунайські порти єдині, що відкриті для всієї номенклатури вантажів та напрямків роботи - як експортних, так і імпортних.

В тому числі експортних вантажів обробили 47,8 млн. тон. що склало 54% всього українського експорту. 

Імпортних вантажів обробили 6,2 млн. тон - і майже всі вони прийшлися на перші два місяці 2022 року, до початку російського вторгнення.

Більше всього перевалили зернових вантажів - 28,8 млн тон, а також наливних вантажів — 4,8 млн тон.

 

Як зазначив в.о. голови АМПУ Олексій Востріков, 2022 рік повинен був стати роком розбудови портової інфраструктури, і його початок для галузі був дуже потужним. Але дата 24 лютого докорінно змінила плани, і минулий рік став роком боротьби. Одним із головних завдань команди АМПУ в умовах блокування роботи більшості українських портів було розвинення транспортної логістики Дунайського регіону. "В найкоротші терміни, за дорученням профільного міністерства, фахівцями ДП «АМПУ» було проведено низку комплексніх заходів технічного та технологічного характеру. Ми зробили акцент на розвиток державно-приватного партнерства та на максимальну дерегуляцію бізнесу. Саме завдяки цим комплексним діям, нам вдалось забезпечити безперебійне функціонування портів Дунайського регіону”, — наголосив Востріков.

В результаті воєнних подій та пов'язаної з цим переорієнтації вантажопотоків дунайські порти Одеської області показали найкращі результати роботи за всі роки незалежності України. Ренійський порт у 6,5 разу перевищив показники за обсягами вантажопереробки порівняно з попереднім роком — до 6,82 млн тон, Ізмаїльський порт — удвічі, до 8,82 млн тон, порт «Усть-Дунайськ» — в 12,2 разу, до 785 тис. тонн.

Вперше за багато років завдяки експлуатаційним роботам з днопоглиблення біля глибоководних причалів портів Ізмаїл та Рені вдалося досягти паспортних показників. Це є суттєвим стимулом для розвитку судноплавства на річці Дунай у південному регіоні нашої країни. Днопоглиблювальні роботи виконувались власними силами при безпосередній участі філії «Днопоглиблювальний флот» ДП «АМПУ».

"Попри те, що дунайські порти залучили майже усі наявні потужності для перевалки вантажів, потенціал для подальшого розвитку у 2023 році є. Це — модернізація портової інфраструктури, будівництво нових терміналів, продовження робіт з днопоглиблення та залучення інвестицій”, — додав Востріков.

Безумовним досягненням 2022 року стало підписання та продовження поки що до 18 березня 2023 року Ініціативи про безпечне транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів у Чорному морі, яка дозволила розблокувати порти Одеси, Чорноморська та Південного для відвантаження аграрних вантажів. 1 серпня 2022 року перше судно з українським продовольством вийшло з Одеського порту і взяло курс на порт Тріполі у Лівані. Завдяки нелюдським зусиллям аграріїв, перевізників та портовиків, всупереч обстрілам транспортної та критичної інфраструктури, всупереч перепонам, які створювали представники країни-агресора — за підсумками 2022 року 614 суден експортували понад 16 млн тонн агропродукції до 40 країн світу.

"Звісно, цей показник міг би бути значно вищим, як би не протиправні дії Росії, яка всіма силами блокує ефективну роботу зернового коридору. Через затримку російською стороною суден у Босфорі, щомісяця Україна втрачає можливість експортувати понад 3 млн тонн зернової продукції, яку вкрай потребують нужденні країни Африки та Азії”, — наголосив Востріков.

comments powered by HyperComments