Порти Миколаєва планують долучити до "зернового коридору"
Україна цього тижня офіційно запропонує Туреччині та ООН продовжити дію Ініціативи про безпечне транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів у Чорному морі на один рік та розширити її на порти Миколаївщини. Поки що "зерновий коридор" діє лише на порти Одеси, Чорноморська та Південного. Про це заявив заступник міністра інфраструктури Юрій Васьков.
"Цього тижня від нас надійде офіційна пропозиція про необхідність роботи над розширенням. Ми проситимемо про продовження не на 120 днів, а хоча б на рік, тому що український та світовий аграрні ринки повинні мати можливість планувати ці обсяги в довгостроковій перспективі”, — сказав Васьков.
Також українська сторона наполягатиме на збільшенні кількості інспекційних груп Спільного координаційного центру (СКЦ) у Туреччині, щоб ліквідувати черги суден в районі Босфору. "ООН, Туреччина та Україна готові проводити 40 інспекцій на добу, якщо буде потрібно. А така потреба є — близько 140 суден чекають на перевірку”, — зазначив заступник міністра.
Васьков заявив, що Україна експортує через зерновий коридор з портів Одеської області по 3 млн тонн аграрної продукції, але може збільшити цей показник вдвічі за нормальної роботи інспекційних груп. А якщо додати Миколаїв, то обсяги експорту збільшаться до 8 млн тонн.
Він зазначив, що, попри скорочення урожаю зерна в минулому сезоні до 54 млн з рекордних 86 млн тонн у 2021 році, щонайменше 30 млн тонн зерна досі перебувають у силосах і можуть бути експортовані. На миколаївські порти до великої війни припадало близько 35% українського експорту продовольства, і їм знадобиться не більше двох тижнів, щоб відновити роботу у випадку позитивного рішення.
А поки що деякі портові термінали Миколаївської області працюють в режимі "сухого порту". Зокрема, ТОВ "Сільськогосподарське підприємство (СП) "Нібулон" внаслідок блокади портів Миколаєва перепрофілювало діяльність, перевантажуючи вантажів з автотранспорту на залізницю.
"У Миколаєві для того, щоб зберегти робочі місця, ми перепрофілювались. В грудні почали вантажити як «сухий порт», приймати вантажі з автотранспорту і перевантажувати на залізницю”, — розповів гендиректор компанії Михайло Різак у ході форуму Elevator 2022.
Він відмітив, що, за підрахунками фахівців, 1 млн тонн переведених вантажів з автодоріг на залізницю означає близько 1 млрд грн економії коштів дорожнього фонду. Тож така робота дозволяє вберегти автомобільні дороги у регіоні.
"На жаль в січні був переглянутий план формування з Миколаєва, ми отримали плюс 350 грн на тонну і перестали бути конкурентними із автотранспортом, який знову почав забирати ці вантажі. На нашу думку, такі рішення потрібно переглядати. Ми уже звернулися до "Укрзалізниці", нас почули. Уже почали працювати в цьому напрямку для вирішення питання”, — зазначив представник "Нібулона".
За словами Різака, від початку широкомасштабної війни в порту Миколаїв заблоковані близько 80 одиниць флоту, а майже 1 тис. осіб ризикували лишитися без роботи.