Як живе тролейбусне господарство Івано-Франківська?

Дмитрий Янкивский  |  Четверг , 13 сентября 2018, 19:29
Розповідь про минуле і сьогодення тролейбусного руху в Івано-Франківську - столиці Прикарпаття. Із чого починався тролейбусний рух в цьому місті, як господарство розвивалося і як далі планує розвиватися - про це Ви дізнаєтеся із цієї розповіді.
Як живе тролейбусне господарство Івано-Франківська?

Електротранспорт столиці Прикарпаття – Івано-Франківська порівняно молодий – тролейбусний рух тут було відкрито напередодні нового 1984 року. Спочатку на маршрути виїхали тролейбуси ЗіУ-682, виготовлені у місті Енгельсі. За словами заступника директора КП «Електроавтотранс» Леоніда Яковця, за радянських часів були певні нормативи, які тролейбуси мали утримувати різні міста союзу. Чеські «Skoda» в основному постачалися у великі міста Союзу, які були його «обличчям», а також і в ті міста, в яких був уже занадто складні умови роботи маршрутів із значними ухилами, як у Львові, Киеві, Чернівцях чи Тбілісі. Саме тому Івано-Франківську, як і Луцьку, за радянськими мірками потрібно було їздити на тролейбусах ЗіУ. В той самий час всі сусідні міста були «шкодівськими», на чеських тролейбусах спеціалізувався і трамвайно-тролейбусний ремонтний завод у Львові.

Отож довелося різними способами домовлятися про передачу «Шкод» до Івано-Франківська. На такий варіант погодилися луганчани, отож у 1985 році до Івано-Франківська прибуло 10 тролейбусів «Skoda 14Tr» із Луганська. Тролейбуси «ЗіУ-682» передали у Полтаву та Севастополь. Нові «Skoda 14Tr» із заводу до Івано-Франківська почали прибувати у 1986 році, коли тролейбусний парк міста поповнився на 12 чеських машин. Відповідно до збільшення парку тролейбусів, розширювалася тролейбусна мережа Івано-Франківська. Загалом на кінець 1980-х років тролейбусний парк столиці Прикарпаття становив більше 40 тролейбусів і був повністю укомплектований чеськими машинами «Skoda 14Tr».

«Сусідні міста – Львів, Тернопіль, Чернівці, Рівне тоді заздрили нам, бо маємо парк тролейбусів із найсучасніших на той час машин», розповідає Василь Бойчук, головний інженер КП «Електроавтотранс». У 1990-х роках тролейбусний парк Івано-Франківська поповнився вживаними «Шкодами» із німецьких міст, де закрили тролейбусний рух і з чеського Пльзеня, а також новими українськими тролейбусами ПМЗ. Чому Івано-Франківськ вибирав у 1990-ті тролейбуси із Дніпра, а не зі Львова, адже тролейбус ЛАЗ-52522 в основному аналогічний за конструкцією до ПМЗ Т2 невідомо.

Окрім тролейбусів, у 1990-х роках підприємство почало обслуговувати і комунальні автобуси. Через те, що у конструкції чеських автобусів «Karosa» використовувалося багато таких же деталей, як і у тролейбусах «Skoda» закуповували саме їх. Крім чеських «Karosa» експлуатувалися також львівські автобуси ЛАЗ – 695Н.

Нового оновлення «рогатих» Івано-Франківську довелося чекати 10 років – п’ять нових тролейбусів ЛАЗ Е183 місто отримало у 2006-9 роках.

«Це була крапля в морі від наших потреб, адже тролейбусну мережу збільшували, а тролейбусів не закуповували. В першу чергу ми намагалися зберегти більш досконалі чеські «Skoda», але час брав своє», – каже головний інженер КП «Електроавтотранс» Василь Бойчук. За його словами великою проблемою стало те, що наприкінці 1990-х перестав існувати трамвайно-тролейбусний ремонтний завод у Львові і силами депо доводилося проводити капітальні ремонти тролейбусів, хоча при проектуванні депо такі речі не передбачалися. Так само за словами пана Василя тролейбуси виробництва «Південмашу» не виправдали тих надій, які на них покладали. «Машини дуже багато споживали електричної енергії порівняно зі «Шкодами». В них стара система управління на базі контакторів і реостатів. Контактори мають певний ресурс спрацювань, тому порівняно швидко виходять з ладу. В чеських тролейбусах силовий блок побудований на основі тиристорів, тобто немає фізичного розриву електричного кола, електричної дуги… Так само і кузови українських тролейбусів зроблені із значно гіршого за якістю металу», – розповідає пан Бойчук.

Ситуація на підприємстві почала змінюватися, коли його очолив молодий директор Віталій Голутяк. Кардинальних реформ із звільненнями фахівців він не проводив, адже пересвідчився, що Леонід Яковець, який до того керував підприємством, є потужним фахівцем в галузі електротранспорту. Отож пан Віталій запропонував пану Леоніду стати своїм заступником, на що він погодився.

Оскільки коштів у підприємства було небагато, вирішили оновлювати міський електротранспорт Івано-Франківська вживаними тролейбусами із Европи і паралельно із цим працювати над отриманням кредиту на закупівлю нових тролейбусів за кошти кредитів міжнародних фінансових установ. Першими у 2015 році до Івано-Франківська прибули чеські «Skoda» моделей 14Tr та 15Tr. Василь Бойчук розповідає, що на підприємстві дізналися про те, що у австрійському Зальцбургу планують виводити із експлуатації тролейбуси «Gräf & Stift». Виявилося, що їх пропонують навіть за більш низькою ціною, а ніж «Шкоди».

«Купувати тролейбуси, які ми ніколи не експлуатували, це не так просто. Освоєння нової техніки – це складний процес, адже потребує висококласних фахівців», – розповідає пан Леонід Яковець. Він розповідає, що спочатку івано-франківські тролейбусники детально вивчили механіку і електроніку австрійських тролейбусів, а потім тільки прийняли рішення про їх закупівлю.

«Фактично нас виручило те, що ми самі змушені були в повному об’ємі виконувати капітальні ремонти тролейбусів «Skoda 14Tr». Наш тодішній керівник Леонід Яковець особливу увагу приділяв як підвищенню кваліфікації інженерів-електроніків, так і створенню відповідних умов для них. Отож хлопці подивилися схеми австрійських тролейбусів і сказали – ми зможемо з ними працювати», – розповідає директор КП «Електроавтотранс» Віталій Голутяк.

Отож, влітку 2016 року до Івано-Франківська почали прибувати тролейбуси із Зальцбурга. Спочатку це були машини старшої моделі «Gräf & Stift GE112 M16», а потім більш сучасні низькопідлогові машини Gräf & Stift NGT204 M16. Окрім них у 2017 році придбали іще два чеські тролейбуси Škoda 14Tr10/6.

Окрім закупівлі тролейбусів, у Івано-Франківську збудували за останні роки нову тролейбусну лінію до обласної лікарні і провели оптимізацію маршрутної мережі.

«Раніше у нас було більше тролейбусних маршрутів, але курсувало на них мало тролейбусів. Тому ми зменшили кількість маршрутів, але збільшили на них кількість машин, тому тролейбуси стали курсувати частіше і тому вони стали більш популярні у пасажирів», – розповідає Василь Бойчук. Зараз Івано-Франківськом тролейбуси курсують по шести маршрутах, раніше їх було 10.

Уже найближчим часом підприємство очікує на поставки нових тролейбусів для міста – переможцем тендеру на постачання 29 нових тролейбусів для Івано-Франківська став білоруський виробник «Белкомунмаш». 23 машини купляють за кредитні кошти, а 6 – за грантові – про це написав на своій сторінці міський голова Івано-Франківська Руслан Марцинків. Особливістю тролейбусів буде те, що вони будуть укомплектовані українськими електродвигунами харківського виробництва. 29 тролейбусів надійдуть до Івано-Франківська протягом трьох років від дати отримання виробником авансу.

За словами головного інженера КП «Електротроавтотранс» Василя Бойчука отримання нових тролейбусів з однієї сторони дасть змогу вивести із експлуатації найстарші тролейбуси, які уже відслужили свій термін експлуатації, крім того наростити випуск транспорту на лінію. Крім того, розповідає пан Василь, на підприємстві проводяться заходи із покращення умов праці водіїв. Проведено ремонти у виробничих приміщеннях, а також в будинку управління; на підприємстві діє своя їдальня, де працівники харчуються за низькими цінами; створюється гуртожиток для працівників КП «ЕАТ», які приїздять на роботу із міст Франківщини.

«Це реалії, що у гірських районах люди живуть бідніше. Треба запропонувати їм такі умови праці, щоб вони вибирали працю в Івано-Франківську, а не за кордоном», – розповідає пан Віталій Голутяк, директор КП «Електроавтотранс».

Важливим завданням, яке стоїть перед керівництвом КП «Електроавтотранс» міста Івано-Франківська є підготовка нових кваліфікованих кадрів, в першу чергу водіїв. Для цього на підприємстві обладнали спеціальних клас, в якому представлені схеми тролейбусів, а також їх основні вузли – кермова колонка, передній та задній мости та ін.

Загалом КП «Електроавтотранс» працює стабільно, хоча наразі утримує одну із найнижчих в Україні ціну за проїзд – 2 грн. Цьогоріч також поповнився парк комунальних автобусів – на заводі у Луцьку для Івано-Франківська виготовили 6 автобусів «Богдан А701», які уже курсують по автобусному маршруту № 27. До кінця 2017 року має надійти іще 24 таких автобуса.

До речі, після прибуття тролейбусів із Зальцбурга їхню схему фарбування вирішили прийняти як стандартну для Івано-Франківська. Червоно-білими стали спочатку кілька тролейбусів «Skoda», а потім нові автобуси «Богдан».

На теперішній час на балансі КП «Електроавтотранс» в Івано-Франківську знаходиться 53 тролейбуси, із них 42 курсують вулицями міста. Основу парку досі становлять чеські тролейбуси «Skoda 14Tr», яких налічується 28 штук. Щоправда місто має і 16 двосекційних тролейбусів «Gräf & Stift» та «Skoda 15Tr».

Цікавий момент – практично на всіх тролейбусах, які прибули до Івано-франківська у 2015-17 роках відновлено роботу електронних маршрутовказівників. В цьому підприємству допоміг український програміст Олександр Чикиш, який нині мешкає у німецькому Мюнхені. Він зміг отримати програмне забезпечення для інформаційних систем німецької фірми «LAWO» і поділився ним із містами України. Окрім того він сконструював пульт для керування інформаційними системами, які працюють у IBIS-форматі передачі даних.

У матеріалі використано фотоматеріали з архіву КП «Електроавтортранс», автора та Вадима Галюка (Івано-Франківськ).

comments powered by HyperComments