Перший український гібридний автобус створили іще на початку 1980-х

Пятница , 28 февраля 2020, 14:06
Розробкою гібридного автобуса займалися Всесоюзний конструкторський експериментальний інститут автобусобудування у Львові та Львівський автобусний завод
Перший український гібридний автобус створили іще на початку 1980-х

Зараз у Европі вельми популярними є «гібридні» автобуси, тобто автобуси, які одночасно обладнані дизельними і електричними двигунами, а також тяговими акумуляторними батареями. Ці автобуси, за твердженням виробників, є не тільки більш економічними, а ніж традиційні дизельні, але й більш екологічними. Давайте розберемося, чому так. Дизельний автобус кінетичну енергію при гальмування перетворює у тепло, яке нагріває гальмівні колодки. Тобто, накопичена енергія просто перетворюється у шкідливе тепло. Гібридний автобус може застосовувати рекуперативне гальмування – при гальмуванні задній міст автобуса крутить вал генератора і таким чином продукує електричну енергію, яка заряджає акумулятори. Оскільки у міському циклі автобус гальмує дуже часто, відповідно і економія палива. Що ж до екологічності – в «гібридних» автобусах двигун внутрішнього згоряння працює лише тоді, коли автобус рухається в оптимальному швидкісному режимі. Є різні варіанти втілення «гібридної» силової установки. Один із них іще в кінці 1970-х років реалізували львівські конструктори-автобусобудівники ВКЕІ Автобусобудування та Львівського автобусного заводу. Про це недавно згадали у спільноті «Lviv-Bus-Klub».

Отож, перший український «гібридний» автобус був побудований на базі кузова ЛАЗ-5252 – на його базі на початку 1990-х років був побудований міський автобус ЛАЗ-52521 та тролейбус ЛАЗ-52522. Називався прототип гібридного автобуса 5252 «Електро».

Транспортний засіб приводився в рух від тягового електричного двигуна, який живився від дизельного двигуна ЯМЗ. В конструкції автобуса були передбачені тягові акумуляторні батареї, які забезпечували йому автономний хід на 10 кілометрів. Дизель-генераторна установка, тягові акумулятори та інше обладнання розташовувалося під підлогою автобуса. Його маса складала біля 3 тонн. Із низки причин конструкторам довелося зробити гібридний автобус дводверним. Загальна кількість сидінь для пасажирів у салоні становила 43, а загалом він міг перевозити до 75 пасажирів.

Електричну частину «гібридного» автобуса розробляли конструктори із Києва (в тому числі відомий винахідник і вчений Володимир Вєкліч), Іллічівська (Чорноморська) під Одессой та Єревана.

Проблемою створення українського «гібридного» автобуса стала недосконалість системи керування тяговим електроприводом – мікропроцесорна техніка на той час була у зародковому стані. А «гібридний» автобус, на відміну від дуобуса – тобто «гібрида» тролейбуса і автобуса, потребує «розумного» керування роботою як двигуна внутрішнього згоряння, такі електроприводу.  І хоча в ті часи Запорізький електроапаратний завод уже робив спроби налагодити виробництво тиристорно-імпульсної системи керування тяговим електроприводом для тролейбусів і трамваїв, цього було недостатньо для створення працездатного «гібрида»…

Нажаль, хоча зараз у Львові є два підприємства, які виготовляють автобуси, а також НДІ Автобусобудування компанії «Еталон», поки що українські виробники не представили жодного прототипу «гібридного» автобуса. В той самий час, ера дизельних автобусів в Європі наближається до логічного кінця… А ми ж із Вами хочемо жити за європейськими стандартами?

comments powered by HyperComments