Німеччина і Україна: досвід залізничних соціальних експериментів
Я омину питання “за чий рахунок бенкет?”
Зараз хочу нагадати, як тривала подібна акція у Німеччині, коли за 9 євро можна було кататися 30 днів не лише залізницею.
Отже, українська версія соціальної акції на залізниці ще на стадії доопрацювання. "Укрзалізниця" пояснила, що механізм використання безкоштовних 3000 км узгоджується і стане відомим до 15 листопада. Наразі відомо, що акція діятиме лише у міжпіковий період. Коли оголосять всі умови можна буде обговорювати якість цього “продукту.”
Як це було у Німеччині?
Квиток за 9 євро (9-Euro-Ticket) діяв протягом трьох місяців 2022 року: червень, липень, серпень. Його запровадив Уряд Німеччини. Щомісяця абонемент потрібно було продовжувати і сплачувати 9 євро.
На цю акцію з федерального бюджету витратили 2,5 млрд євро.
Абонемент за 9 євро діяв на всіх місцевих та регіональних поїздах (включаючи S-Bahn, Regionalbahn, Regional-Express) та усьому міському громадському транспорті (автобуси, трамваї, метро).
Соціальну акцію запровадили як частину урядового пакету допомоги для полегшення фінансового тягаря через високі ціни на енергоносії, а також для заохочення використання громадського транспорту.
По суті це був експеримент, адже раніше нічого подібного не впроваджували. Акція виявилася дуже масштабною і викликала ажіотаж. Задум був такий, що громадяни мали використовувати “пільговий абонемент” (9 євро) для поїздок на роботу, навчання і т.п. Натомість акційний проїзний став способом здешевити приватні поїздки, наприклад, туристичні. Це призвело до перевантаження залізничної мережі. Велика кількість пасажирів штурмували потяги і їхали у дискомфортних умовах. Цьому сприяло те, що більшість поїздів регіонального класу у Німеччині перевозять пасажирів без бронювання місця.
У травні 2023 року в Німеччині запровадили абонемент за 49 євро на місяць. З 1 січня 2025 року у деяких регіонах ціна зросла до 58 євро.
В Україні планується акція з надання 3000 км (безкоштовних) на поїздки залізницею. Основне питання стосується механізму реалізації та можливих ризиків. У випадку з Укрзалізницею для реалізації акційної пропозиції існують технічні обмеження. Мається на увазі продаж квитків лише з місцями та дефіцит рухомого складу. За таких умов акція має діяти хоча б протягом 1 року. На тлі ажіотажу за бортом можуть опинитися пасажири, які мають службові, або термінові поїздки. Тобто, Укрзалізниця має передбачити різні ситуації формуючи умови акції. Наприклад, хтось може оформити безкоштовні квитки і не поїхати з певних причин та не буде їх повертати, бо вони безкоштовні. У цей же час зірветься чиясь термінова поїздка.
Попередньо УЗ зазначила, що під акційні умови не потраплять місця вищої категорії (1-клас та СВ).