Катастрофа в Індії: наслідки для світової авіації

У вівторок, 12 червня, Індія пережила одну з найстрашніших авіакатастроф десятиліття, коли літак Boeing 787-8 Dreamliner авіакомпанії Air India, що виконував рейс AI171 з Ахмедабаду до лондонського аеропорту Гатвік, розбився лише за кілька секунд після зльоту. Трагедія забрала життя щонайменше 270 людей, включаючи 241 пасажира та члена екіпажу й десятки осіб на землі, коли літак врізався в гуртожиток медичного коледжу в густонаселеному районі Мегхані Нагар. Єдиним вцілілим виявився британець індійського походження Вішваш Кумар Рамеш, який дивом вижив, вистрибнувши через аварійний вихід.
Літак, якому було 12 років і який налітав понад 41 тисячу годин, втратив висоту майже одразу після зльоту з аеропорту Сардар Валлаббхай Патель, досягнувши лише 190 метрів. Відео з камер спостереження зафіксували, як літак, здається, не зміг набрати висоту, після чого розбився в полум’яному вибуху. Експерти припускають можливі причини – від відмови двигунів і проблем із закрилками до зіткнення з птахами, адже аеропорт Ахмедабаду відомий такими інцидентами. Однак остаточні висновки залежатимуть від аналізу "чорних скриньок", які вже вилучені, хоча одна з них пошкоджена.
Катастрофа миттєво сколихнула світову авіаційну спільноту та вдарила по репутації Boeing, компанії, яка й без того потерпає від критики через проблеми з безпекою, зокрема через аварії Boeing 737 Max у 2018 і 2019 роках. Акції компанії впали на 5-9% після інциденту, а новий генеральний директор Келлі Ортберг скасував поїздку на Паризький авіасалон, щоб зосередитися на підтримці розслідування. Індійська влада наказала провести позачергові перевірки всіх 34 Boeing 787 у флоті країни, хоча наразі їх не приземляють.
Для Air India, яка перебуває в процесі ребрендингу після переходу під контроль Tata Group у 2022 році, катастрофа стала серйозним ударом. Авіакомпанія обіцяла виплатити сім’ям загиблих по 2,5 мільйона рупій (близько 29 тисяч доларів) як першу допомогу, а Tata Group додатково виділить 10 мільйонів рупій. Утім, родичі жертв висловлюють обурення через повільний процес ідентифікації тіл, які часто були обвуглені чи понівечені.
Катастрофа підняла питання безпеки авіації в Індії, яка попри покращення показників усе ще має в анамнезі низку інцидентів. Міжнародні експерти з США та Великої Британії долучилися до розслідування, очолюваного Бюро розслідувань авіаційних пригод Індії. Прем’єр-міністр Нарендра Моді, чия рідна Гуджарат стала епіцентром трагедії, висловив співчуття та відвідав пораненого єдиного вцілілого.