Міжнародний союз громадського транспорту може допомогти Одесі з автобусами
Одеса наразі чи не єдине велике місто України, яке не має муніципального (комунального) автобусного парку, який би обслуговував пасажирів на міських автобусних маршрутах. Причому такі досить значні комунальні автобусні парки є у Києві, Харкові, Дніпрі, Львові, Кривому Розі, Миколаєві, Ужгороді та багатьох інших містах.
В умовах війни Одеса не має фінансових ресурсів для значних закупівель нових міських автобусів великого класу. Такі закупівлі не проводилися і до початку повномасштабного вторгнення росії - оскільки більшість наявних ресурсів скеровувалися на закупівлю і власне виробництво електротранспорту та реконструкцію трамвайної інфраструктури.
Можливо, саме з метою співпраці щодо фактичного створення муниціпального автобусного парку міський голова Одеси відвідав найбільшу у Європі транспортну виставку InnoTrans 2024, яка відбувається зараз у Берліні, де провів переговори з Генеральним Секретарем Міжнародного союзу громадського транспорту (МСГТ - UITP )Мохамедом Мезгані щодо допомоги Одесі з автобусами та участі Одеси у майбутніх виставках.
"Обговорили проблеми Одеси: зростання пасажиропотоку, необхідність оновлення рухомого складу, ризики блекаутів. Пан Мезгані підтримав наші ініціативи та пообіцяв допомогу в оновленні автобусного парку через учасників UITP." - написав одеський міський голова.
Зараз у ролі муніципального автобусного парку фактично виступає КП "Одесміськелектротранс", яке має у наявності всього 27 автобусів, з яких так чи інакше задіяний лише один - він використовується як міський оперативний штаб, що працює на місцях пошкоджень від російьських обстрілів.
Також у число вказаних 27 автобусів входять 12 автобусів, які надійшли у якості гуманітарної допомоги. Це 10 зчленованих автобусів "Mercedes O530 Citaro", які передав Одесі німецький Регенсбург. Також розпочалася передача обіцяних 10 автобусів від Стамбулу - там надходять аналогічні "Mercedes O530 Citaro", але у стандартній, одиночній версії. Однак, через законодавчі обмеження, місто не має права запускати "гуманітарні" автобуси у регулярну роботу на міських маршрутах - адже використання гуманітарної допомоги для отримання прибутку неможливе. А для звичайного розмитнення їх при продажу за символічну вартість чи при подарунку, автобуси мають відповідати екологічному стандарту не нижче ніж "Євро-5", а вказані автобуси мають стандарт "Євро-4", що набагато екологічніше, ніж наявні в Одесі "маршрутки" приватних перевізників.
Альтернативою цим обмеженням може бути робота "гуманітарних" автобусів у безкоштовному режимі - так зроблено у багатьох невеликих містах, наприклад у Охтирці. Тростянці чи навіть Білгороді-Дністровському. У Харкові "гуманітарні" автобуси працюють, оскільки там весь наземний комунальний міський транспорт під час війни обслуговує пасажирів безоплатно. А у Миколаєві "гуманітарні" автобуси запустили на регулярні маршрути з оплатою проїзду, фактично "заплющивши очі" на законодавство. У Києві вдалося ввести в експлуатацію лише невелику кількість переданих як гуманітарна допомога автобусів.
Верховна Рада, незважаючи на численні пропозиції щодо зміни законодавства з метою "запустити" "гуманітарні" автобуси, досі нічого не зробила у цьому напрямку.