Як працює державний облавтодор у Херсонській області
Колись давно весь комплекс ремонтних, будівничих робіт та утримання автодоріг у кожній області виконував місцевий "Облавтодор" - велика державна організація, яка мала у своєму підпорядкуванні техніку, десятки районних філій, персонал тощо. Після реформ останніх років, коли було утворено у кожній області, відповідно, Служби автомобільних доріг - вони отримали функції замовника робіт та відповідальність за якість та стан доріг.
Відповідно, старі Облавтодори стали обласними філіями - дочірніми підприємтсвами великого державного підприємства "Укравтодор". І фактично ці підприємства стали у кожній області державним підрядником тих робіт з ремонту та утримання доріг, які замовляє та чи інша "Служба автодоріг". Окрім того, "Облавтодори" мали і мають змогу виконувати і інші будівельні роботи - наскільки вистачає ресурсів.
Не стала виключенням і Херсонська область. При цьому саме Херсонський облавтодор свого часу вважався чи не найпотужнішою дорожньою організацією в Україні завдяки необхідності утримувати у належному стані всі дороги з південної та центральної України до Криму, а також мости через Дніпро, Інгулець та інші великі річки.
Після адміністративно-територіальної реформи Херсонський облавтодор "скоротився" до семи філій - за кількістю нових районів.
А у 2022 році Облавтодор зазнав окупації - всього її лиха. Зараз значна частина філій все ще знаходиться у окупації. А ті, що були звільнені - опинилися у жалюгідному стані. Значна частина наявної на лютий 2022 р. техніки вкрадена окупантами чи приведена ними до непридатного до роботи стану. Головна офісна будівля у Херсоні частково розтрощена від влучення російського снаряда. Всередині досі можна знайти залишки папірців, які окупанти вважали своїми "документами" - найцінніші з них давно передані відповідним органам.
Однак, здебільшого зберігся колектив підприємства - фахівці, які добре знають свою справу і місцеві реалії. І це головне.
Деякий час навіть на офіційному сайті підприємства зазначалося, що Херсонський облавтодор через бойові дії та окупацію припинив господарську діяльність.
Втім, як розповів нам новий директор Андрій Шестаков, з осені 2023 р. ситуація змінилася на краще. Херсонський облавтодор відновив свою участь у тендерах на ремонт та обслуговування доріг. Підприємство виконує ті чи інші будівельні роботи та демонтаж аварійних споруд - як підрядник для різних організацій, в тому числі на основі взаєморозрахунків. Наявний парк техніки та персонал задіяний на випадок надзвичайних ситуацій за запитами ДСНС та військових. Але на жаль, великих підрядів по основному профілю роботи Облавтодор поки що не має.