ТОП-5 найдорожчих тендерів Одеської області на експлуатацію доріг

Понедельник , 25 марта 2024, 15:01
Зазвичай ми звертаємо увагу на витрати бюджетних коштів у сотні мільйонів чи мільярди гривень у сфері дорожної інфраструктури тоді, коли йде будівництво нових чи капітальний ремонт існуючих автошляхів. Але чи не найбільше підрядники заробляють, а замовники у вигляді служб відновлення та інфраструктури готові витрачати і тут ті ж сотні мільйонів та мільярди гривень. 
ТОП-5 найдорожчих тендерів Одеської області на експлуатацію доріг

Ми обрали 5 найбільших за витратами тендерів Служби відновлення та інфраструктури у Одеській області, за якими загалом планувалося витратити 5,1 мільярда гривень саме на експлуатаційне утримання доріг. Ці тендери були оголошені на початку 2024 року.

Експлуатаційне утримання, якщо охарактеризувати його простими словами — це підтримання дороги у належному стані вже після будівництва чи серйозного ремонту. Тобто, це дрібний чи ямковий ремонт ушкоджених ділянок, прибирання узбіч, розчистка доріг від снігу, встановлення та ремонт дорожних знаків, зупинок, освітлення тощо. 

Як розповів нам на умовах анонімності директор одного з державних “Автодорів” на Півдні України, для великих компаній отримати після будівництва чи ремонту дороги багатомільйонний контракт на утримання цієї дороги — це дуже вигідна справа. Адже інфраструктура вже у належному стані, ремонтувати її треба хіба що після ДТП чи форс-мажорних обставин, а єдині великі витрати — це підтримування у готовності техніки та персоналу для боротьби зі снігом. А за умови недобросовісного нагляду з боку місцевих служб автодоріг, підрядники ще можуть “зекономити” на прибиранні узбіч, ямковому ремонті та заміні дорожних знаків — але це “працює” на другорядних та місцевих трасах.


Найбільший за обсягом та вартістю тендер Служба відновлення оголосила 5 березня, прийом оскаржень та роз'яснення тривали до 15 березня, пропозиції від учасників приймали до 15 березня, а електронні торги відбудули 19 березня. Стартова вартість тендеру — 1 мільярд 249,8 млн. гривень. У цьому тендері передбачається експлуатаційне утримання 190,1 км автотрас міжнародного значення, 60,7 км національних шляхів, 286,3 км регіональних доріг та 278,9 км територіальних автодоріг. Разом це складає 816 км. Тобто, утримання 1 кілометру, в середньому, обійдеться 1,53 млн. гривень за три роки — до кінця 2026 р. 

У тендері брали участь 5 компаній - ТОВ "РОСТДОРСТРОЙ" з початковою пропозицією у 1 млрд. 228 млн. грн., ТОВ "Автомагістраль-Південь" з початковою ціною 1 млрд. 234,6 млн. грн., ДП "ВІнницький облавтодор" зі стартовою ціною 1 млрд. 187,3 млн. грн, ТОВ "Березівкаагрошляхбуд" з стартовою вартістю 1 млрд. 239,9 млн. грн. та ТОВ "Євродор" з ціною у 1 млрд. 242 млн. грн. Перемогла в ньому компанія "РОСТДОРСТРОЙ", яка знизила вартість до 1 млрд. 186,998 млн. гривень, що менше найдешевшої стартової пропозиції від державного підрядника, який не скидав ціну.


Другий тендер мав стартову вартість 1 мільярд 247,1 млн. гривень. Його оголосили 23 лютого, роз'яснення та оскарження були до 9 березня, подання пропозицій тривали до 12 березня, а електронні торги відбулися 13 березня. Всі роботи повиння виконуватися до кінця 2026 року. У тендері прийняли участь три компанії, які не скидали вартість від початкової - ТОВ "Березівкаагрошляхбуд" з ціною 1 млрд. 227,2 млн. грн., ТОВ "Будівельна фірма Парітетбудінвест" з вартістю 1 млрд. 240 млн. грн. та ТОВ "РОСТДОРСТРОЙ" з запропонованою вартістю 1 млрд. 245 млн. грн. Відповідно, переможцем стала компанія "Березівкаагрошляхбуд" зі своєю початковою вартістю.

В ньому передбачено утримання 96,7 км міжнародних доріг, 388,2 км регіональних автошляхів та 355 км територіальних — всього 839,9 км. 1 км доріг, таким чином, обійдеться бюджету у 1,48 млн. гривень. 


Третій тендер мав стартову вартість у 933,9 млн. гривень, його оголошено 5 березня, прийом оскаржень та роз'яснення тривали до 15 березня, пропозиції від учасників приймалися до 15 березня, а електронні торги відбулися 19 березня. Всі роботи також терміном на три роки — до кінця 2026 р. У тендері взяли участь чотири компанії, які теж не зменшували вартість своїх пропозицій у ході торгів. Найдешевшою виявилася пропозиція ТОВ "Автомагістраль-Південь" у 909,99 млн. грн., яка і перемогла у тендері Також були компанії "РОСТДОРСТРОЙ" з ціною 924 млн. грн., ТОВ "Березівкаагрошляхбуд" з ціною 933,82 млн. грн. та ТОВ "Будівельна фірма Парітетбудінвест" з вартістю у 933,88 млн. грн.

Тут передбачено утримання 148,2 км доріг міжнародного значення, 47,5 км національних доріг, 32,4 км регіональних автошляхів, 315,7 км територіальних доріг — всього 543,8 км. Утримання 1 км буде коштувати 1,71 млн. гривень.


Четвертий тендер передбачає стартову вартість у 857,5 млн. гривень. Його оголосили 17 січня 2024 р., електронні торги відбулися 22 січня. Єдиним учасником тендеру стала компанія “Автомагістраль-Південь”, яка запропонувала вартістю у 852 млн. гривень, про що 13 лютого було укладено договір. Він передбачає виконання всіх робіт до кінця 2026 р.

Тут передбачено утримання ділянки автотраси М05 “Одеса — Київ” на протяжності 192,3 км — як раз у межах Одеської області. Вартість складає 4,43 млн. гривень за 1 км. Це більш ніж удвічі більше, ніж у інших пакетах експлуатаційного утримання. Але траса М05 суттєво відрізняється за технічними характеристиками — вона має не 2 смуги руху, а 4 і більше на деяких ділянках, більшу площу узбіч, огороджень та інших інженерних споруд — і, відповідно, більший обсяг роботи.


П'ятий і останній тендер оголосили 5 березня  прийом оскаржень та роз'яснення тривали до 15 березня, пропозиції від учасників приймали до 15 березня, а електронні торги відбулися 19 березня зі стартовою вартістю 833,6 млн. гривень — також до кінця 2026 року. У тендері взяли участь три компанії, які у підсумку не знижували ціну - і виграла компанія з найменшою початковою вартістю. Нею стало ТОВ "Євродор" з ціною 720,45 млн. грн. Тут також приймали участь ТОВ "Автомагістраль-Південь" з ціною у 829,3 млн. грн. та ТОВ "РОСТДОРСТРОЙ" з вартістю 830,5 млн. грн.

У даному тендері передбачено ремонт 151.3 км міжнародних автотрас та 343,2 км територіальних автодоріг — загалом 494,5 км. Середня вартість 1 км утримання доріг — 1,68 млн. гривень.


При цьому представники можливих підрядників вже вказують, що вартість робіт з утримання значно зросла порівняно з періодом до 2022 р., а фінансування аналогічних робіт за договорами, укладеними до початку повномасштабного вторгнення, значно скорочено. Хоча ми можемо пояснити зростання вартості тим, що більш ніж у 1,5 рази зріс курс долара, зросли показники мінімальної зарплати та підвищилася вартість техніки та запасних частин. Відповідно, зросла і вартість палива та інших витратних матеріалів. Також вказується, що нових тендерів на експлуатаційне утримання доріг не проводилося протягом всього періоду війни.
(pic_16)

Для порівняння, середня вартість 1 км експлуатаційного утримання доріг державного значення за тендерами кінця 2023 — початку 2024 року: 
у Рівненській області — 819,6 тис. гривень, але терміном не на 3, а на 2 роки (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-02-14-012562-a)
у Миколаївській області — 940 тис гривень, але терміном не на 3, а на 4 роки (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-03-05-009115-a)
у Полтавській області — 1,92 млн. гривень, але терміном не на 3 роки, а до 31 березня 2024 р. (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-10-27-000343-a)
у Житомирській області — 2,14 млн. гривень, але терміном не на 3 роки, а на 4 роки (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-03-05-012714-a)

Таким чином, первинний аналіз вартості експлуатаційного утримання автодоріг показує, що у Одеській області оголошено і вже проведено найбільше тендерів серед інших областей України саме по утриманню доріг державного значення різних класів. Вартість виявилася у розрахунку на 1 км не найвищою, але значно вище середнього показника вартості утримання 1 км дороги на рік. 

При цьому в Одеській області сформувався певний “пул” великих компаній-підрядників, які тим чи іншим способом розподіляють між собою майже всі великі підряди на будівництво, ремонт і утримання доріг. Вони мають великий парк техніки, спеціалістів, досвід — і тому не залишають жодних шансів компаніям-”одноденкам”, які за рахунок демпінгу намагаються приймати участь у тендерах з метою виграти, а потім виконувати роботи за рахунок долучення субпідрядників.  

Це, передусім, згадана вище компанія “Автомагістраль-Південь”, яка має досвід будівництва навіть сучасних злітних смуг аеропорту в Одесі та контролюється бізнесменом Олександром Жуковим і є одним з найбільших дорожніх підрядників в Україні. Також це компанія “Ростдорстрой”, підконтрольна депутату одеської міськради Юрію Шумахеру. Обидві компанії пов'язані з міським головою Одеси Геннадієм Трухановим.

Значну частину підрядів у центральній частині Одеської області отримує компанія “Березівкаагрошляхбуд”, власником якої є депутат одеської облради від забороненої партії “опзж” Князь Хачатрян. Інші підряди регулярно віддаються компаніям “Євродор” (належить Геворгу Аветисяну), “Прогресдорбуд” (Юрій Четвертаков), 
 

comments powered by HyperComments