Громадський транспорт Одеси: наскільки він доступний для пасажирів з обмеженими можливостями

Олександр Вельможко  |  Четверг , 3 октября 2024, 14:44
Аналізуємо, наскільки громадський транспорт Одеси зручний та пристосований для пасажирів з обмеженими можливостями - які пересуваються на кріслі колісному, мають вади зору чи слуху, а також для інших маломобільних пасажирів та пасажирів з дитячими візками.
Громадський транспорт Одеси: наскільки він доступний для пасажирів з обмеженими можливостями

Станом на літо 2024 року пасажирські перевезення в Одесі забезпечують приблизно 180 трамваїв (з яких 140 технічно справні), 108 тролейбусів (98 придатні до роботи) та понад 650 автобусів. З цієї кількості на лініях електротранспорту зараз працюють 70-80 трамваїв та 50-60 тролейбусів - ці показники скорочені внаслідок дефіциту електроенергії, до цього показник випуску на лінії складав 90-100 трамваїв та 70-80 тролейбусів в умовах військового стану.

На сьогоднішній день деяка частина громадського транспорту може вважатися зручною для маломобільних пасажирів - людей з обмеженими можливостями, в тому числі на кріслах колісних, також для мам з дитячими візками та для пасажирів похилого віку.

Повний огляд роботи громадського транспорту Одеси у нашому відео.

Переважна більшість тролейбусів, що курсують на маршрутах - низькопідлогові та обладнані пандусами. Це 47 тролейбусів "БКМ-321", 10 тролейбусів "Богдан", 10-12 тролейбусів "Тролза-Мегаполіс" та 5 тролейбусів "Шкода-21тр". Саме вони забезпечують більшість перевезень на тролейбусних маршрутах, старий же тролейбус з високою підлогою можна зустріти досить рідко.

В залежності від загального випуску, від чверті до третини трамваїв на лініях - також зручні для маломобільних пасажирів, маються на увазі вагони з низькопідлоговою середньою частиною чи секцією. Таких вагонів з частково низькою підлогою місцевого виробництва моделей "Каштан", "Одіссей" та "Одіссей-Макс", а також "Татра-Південь-К1М" є 32 вагони. 

Також почалося надходження перших повністю низькопідлогових трамваїв "Татра-Південь-К1Т306" за кредитною програмою Європейського інвестиційного банку - їх вже є 8 з запланованих 13.

Ситуація ж з автобусами набагато складніше. З понад 650 автобусів, що працюють на маршрутах, лише кілька десятків є пристосованими для пасажирів на візках, але зручних низькопідлогових автобусів серед них - менше 10 одиниць. Інші, у кращому випадку - автобуси малої місткості з низькопідлоговим заднім майданчиком, у гіршому - такі ж малі автобуси, але з високою підлогою та підйомником. Таких автобусів, які лише умовно можна вважати "пристосованими" - виходить на маршрути приблизно 80-90 одиниць. Вони курсують за окремим графіком, який міський департамент транспорту вимушений щомісяця публікувати окремо. Кількість таких автобусів поступово стала зростати після проведених у 2023-2024 рр. перевірок автобусних маршрутів представниками місцевої влади, місцевими депутатами та громадських організацій, що представляють людей з обмеженими можливостями.

Інші ж автобуси - типові та зовсім не зручні для пасажирів "маршрутки", тобто рухомий склад малої місткості, з високою підлогою та вузькими дверима.

Комунального автобусного парку в Одесі немає, відповідно всі автобуси на маршрутах - приватних перевізників. Ті ж низькопідлогові автобуси, які Одеса отримала як гуманітарну допомогу у кількості 20 одиниць від Регенсбургу та Стамбулу, не можна випускати на маршрути з оплатою проїзду пасажирами через законодавчу заборону.

Лише на деяких зупинках трамваїв інфраструктура дозволяє заїхати у низькопідлоговий вагон без проблем. Це одна оновлена за "віденським" типом зупинка на вулиці Преображенській та ще декілька, оснащених підвищеними посадковими платформами, які знаходяться приблизно на рівні першої сходинки чи низької підлоги трамваю. Наразі лише на одному маршруті електротранспорту - трамвайному №20 немає рухомого складу з низькою підлогою, що обумовлено незадовільною інфрастуктурою цього маршруту, що проходить по заболоченій місцевості і має невеликий пасажиропотік.

У випадку ж посадки у трамвай, лінія якого прокладена на суміщеному полотні з проїжджою частиною, пасажиру доводиться спочатку спуститися з тротуару, а потім ще раз піднятися у трамвай. Те ж саме стосується і більшості випадків посадки пасажирів у тролейбуси та автобуси. Але за умови відсутності паркування автомобілів поруч з зупинками громадського транспорту та дотримання певних нормативів водіями, низькопідлогові автобуси і тролейбуси можуть під'їжджати впритул до тротуару - і зробити, таким чином, посадку маломобільних пасажирів більш зручною.

При цьому на тих зупинках, де останніми роками проводилися ремонтні роботи, комунальні служби уклали тактильну плитку, яка показує напрямок для пасажирів, які не бачать. У рухомому складі електротранспорту змонтована система зовнішнього сповіщення, яка дає можливість пасажирам з вадами зору почути ще на зупинці, куди саме і за яким маршрутом прямує трамвай чи тролейбус.

У салонах електротранспорту також працюють аудіоінформатори. Більшість рухомого складу електротранспорту також оснащені електронними табло з вказівниками маршрутів та навіть наступних зупинок - але ці табло у багатьох випадках не працюють або показують некоректну інформацію.

Крім того, міська влада анонсує ще один напрямок роботи. Це встановлення спеціальних підйомників для крісел колісних та дитячих візків у трамваї "минулого" покоління з високою підлогою. У більшості модернізованих старих вагонів "Татра-Т3" та "Татра-Південь-К1" є досить просторий задній майданчик, до якого, теоретично, і можна забезпечити доступ за допомогою підйомника. Однак, під час інтенсивного руху на маршруті зупинка з відкриттям підйомника, використанням його для заїзду чи виїзду пасажира, а потім закриттям підйомника, може зайняти досить великий час і призвести до затримок. Та такий варіант краще для пасажирів з обмеженими можливостями, ніж "нічого" у тому випадку, коли низькопідлогового транспорту на маршруті немає, або його треба чекати більше як 10-15 хвилин за графіком.

Останнім часом серед персоналу транспортних підприємств, як комунального перевізника "Одесміськелектротранс", так і приватних перевізників, автостанцій проводяться тренінги для того, щоб покращити обслуговування пасажирів з обмеженими можливостями громадським транспортом. Зокрема, мова йде про навчання водіїв та іншого персоналу користуванням пандусами в низькопідлогових трамваях, тролейбусах і автобусах. "Особлива увага приділяється культурі водіння - адже для тролейбусів і автобусів дуже важливо під'їхати безпосередньо до тротуару на зупинці, щоб пасажири на кріслі колісному або з дитячим візком могли комфортно заїхати до салону навіть без пандуса" - зауважує голова громадської організації "Безбар'єрні" Олексій Морозов. 

Ця організація зосередила свою увагу на створенні комфортного інклюзивного міського простору для людей з обмеженими можливостями, в тому числі ветеранів війни, в Одесі та починає аналогічну роботу у Миколаєві. Зокрема, з одеською міською владою у вересні був підписаний відповідний меморандум, в якому, серед іншого, оформлена і співраця щодо поліпшення громадського транспорту.


Таким чином, можна відзначити, що одеські тролейбуси та значна частина трамваїв - цілком придатні для перевезень пасажирів з обмеженими можливостями. Ситуація з автобусами гірше через масову непридатність рухомого складу та відсутність можливості у приватних перевізників закуповувати автобуси сучасного типу з низькою підлогою та відсутність вимог щодо наявності таких автобусів від міського департаменту транспорту. При цьому слід зазначити досить системну роботу з модернізації інфраструктури зупинок громадського транспорту для пасажирів з обмеженими можливостями.

comments powered by HyperComments