За "зерновим коридором" поки що працюють лише два порти Одеської області
Після заяв про продовження роботи Чорноморської зернової ініціативи росія погодилася відновити вхідні інспекції лише у два порти з трьох. Про це повідомив заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Юрій Васьков. "Станом на ранок 19 травня стало відомо, що росія погодилася відновити інспекції вхідного флоту до портів Одеса та Чорноморськ, але відмовилася інспектувати судна, що прямують на порт «Південний»”, — сказав Васьков.
Заступник міністра уточнив, що на сьогодні в очікуванні інспекцій біля узбережжя Туреччини стоять 62 судна, і деякі з них — уже кілька місяців. За його словами, дії росії в СКЦ призводять до значного подорожчання логістики та підвищення цін на її складові: страхування, фрахт тощо.
Він підтвердив також, що після того, як 17 травня судно DSM Capella під прапором Барбадосу з 30 тис. тонн кукурудзи вирушило з порту Чорноморськ до Туреччини, жодного іншого судна-учасника ініціативи в українських портах поки що немає. "Тому ми й бачимо сьогодні в черзі на заходження лише 62 судна. Тому що з певного моменту справді зупинився фрахт додаткових суден, тому що не було зрозуміло, що буде. Ринку завжди потрібна прогнозованість”, — зазначив Васьков.
За його словами, за нормального функціонування зернового коридору Україна готова експортувати з трьох портів 6 млн тонн аграрної продукції на місяць, проте з листопада Росія знаходить нові приводи, щоб обмежити експорт і призупинити «зернову угоду», внаслідок чого від початку травня до 17 травня було експортовано менш як 1 млн тонн, а у квітні — 2,7 млн тонн.
У квітні представники росії в СКЦ викреслювали судна, представлені за планами українських портових операторів, і пропонували свій перелік суден.
"Ми, безумовно, на це не погодилися. Після цього теж була зупинка на кілька днів. У результаті ООН і Туреччина запропонували перейти до принципу «живої черги» — подавати на інспекцію судна, які фізично прийшли раніше. І ми з цим погодилися, хоча це й не відповідає планам наших портових операторів. Але ми погодилися, бо зрештою це краще, ніж якщо ініціатива взагалі не працюватиме, і це теж прозоро”, — описав розвиток подій представник України.
Він додав, що так робота тривала близько тижня, але потім рф в односторонньому порядку зупинила інспекцію суден, які прямували до порту «Південний», а пізніше — і до інших портів.
За його словами, очікується, що після розблокування роботи СКЦ першими інспекцію на вхід мають пройти судна, які найдовше перебували в черзі. У разі її проходження сьогодні, 19 травня, такі судна вже до кінця тижня можуть бути в українських портах.
Як тепер буде, ми побачимо. Поки що, як я говорив, ініціатива не запрацювала. Поки що немає проведеної інспекції на вхід”, — сказав Васьков.
17 травня Україна, ООН, Туреччина і росія домовилися про продовження дії Ініціативи щодо безпечного транспортування агропродукції через Чорне море до 18 липня 2023 року.
Після цього стивідори найбільшого морського порту України «Південний» звернулися до Президента України Володимира Зеленського з проханням посприяти відновленню роботи порту, який заблоковано через саботаж представників Росії у Спільному координаційному центрі (СКЦ).
Як йдеться в тексті звернення, починаючи з 29 квітня 2023 року, жодного судна в морський порт «Південний» не було включено до інспекції СКЦ в Стамбулі та відповідними інспекційними групами. Сторона агресора щоденно, без пояснення причин, відмовляє в інспектуванні суден, що прямують до морського порту «Південний».
На тлі загального штучного сповільнення роботи Чорноморської зернової ініціативи, яке впливає також i на два інших порти-учасники Чорноморської зернової ініціативи, такі дії критично впливають на обсяги експорту української продукції (зернових, соняшникової олії та шротів) та не дозволяють Україні виконувати наші зобов’язання перед ООН та Туреччиною щодо спільного забезпечення продовольчої безпеки у с віті.
Наразі з трьох українських портів, які зазначені в Чорноморській зерновій ініціативі, де-факто працюють лише два. Тим часом найбільші за пропускною здатністю вантажні потужності зосереджено саме в морському порту «Південний», що означає фактичне блокування 50% обсягів експорту української продукції.
Понад 1,5 млн тонн зернових та соняшникової олії, що вже два місяці зберігаються на потужностях операторів порту «Південний» для відправки у країни Африки та Азії, не можуть бути експортовані в зв’язку з вищенаведеним саботажем. При цьому, в черзі до порту «Південний» очікують 26 суден, витрати на вимушений простій флоту вже перевищують $50 млн. Таким чином, описаний саботаж автоматично впливає на майбутні контракти із трейдерами — наразі вони не укладаються та не будуть укладатися до моменту прозорого розуміння ефективності роботи Чорноморської зернової ініціативи”, — поінформували стивідори.
Отже, Україна фактично не виконує половину зобов‘язань, які взяла на себе перед ООН та Туреччиною щодо постачання продовольства на світові ринки. Тим часом, Росія експортує свої зернові вільно та без жодних інспекцій, фактично викреслюючи Україну з економічної карти постачальників продовольства (зерна, соняшникової олії та шротів) на світові ринки», — наголошують стивідори. Світ у черговий раз поставлено на межу голоду через злочинні дії Росії.
Росія погрожувала вийти із зернової ініціативи з 18 травня — на половині стандартного чотиримісячного терміну дії угоди — якщо не будуть виконані її вимоги. У квітні та з початку травня її представники у СКЦ неодноразово створювали перешкоди для реєстрації суден у зерновій ініціативі та відмовилися працювати за планами українських портів. Це скоротило включення нових суден у зерновий коридор.
Останнє наразі судно, яке навантажувалося українською агропродукцією в рамках Ініціативи щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів, у середу, 17 травня, вирушило зерновим коридором з України. З початку минулого тижня жодне судно не було пропущено до українських портів в рамках Чорноморської зернової ініціативи.