Столиця Данії запустила рух трамваїв
У неділю, 26 жовтня, у передмістях Копенгагена офіційно запустили першу лінію швидкісного трамваю Hovedstadens Letbane (Greater Copenhagen Light Rail). Маршрут довжиною 12 км від Ishøj до Rødovre Nord став першим етапом амбітного проекту, що з'єднає північ та південь столичного регіону. Перший день став святковим: поїздки безкоштовні, тисячі пасажирів скористалися можливістю протестувати сучасні трамваї Siemens Avenio, а місцеві жителі називають це "революцією для повсякденного життя".
Hovedstadens Letbane – це 28-кілометровий проект, що з'єднає Lundtofte Park на півночі з Ishøj на півдні, проходячи через 7 муніципалітетів. Південна частина, запущена напередодні, – це 12 км з 17 зупинками, побудованими паралельно автомагістралі Motorring 3. Повна лінія, з північною гілкою, відкриється влітку 2026 року. Фінансування – спільне: 40% від держави, 34% від муніципалітетів і 26% від регіону Столичного.
Перша черга лінії перебувала у тестовій експлуатації без пасажирів з липня 2025 р.
Постачання трамваїв почалося з 2023 року, нараз в місті є 21 вагон з 29 запланованих контрактом. Це чотирисекційні низькопідлогові трамваї Siemens Avenio, які обладнані сучасними системами: Wi-Fi, клімат-контроль та інтеграцією з мобільними додатками для оплати.
Церемонія відкриття відбулася о 10:00 ранку на станції Ishøj: міністр транспорту Данії Софі Хьолдт перерізала стрічку, а перший поїзд, прикрашений датськими прапорами, вирушив до Rødovre Nord з 29 зупинками. "Сьогодні ми робимо крок до сталого та зручного Копенгагена – Letbane скоротить час у дорозі на 20 хвилин і зменшить затори на Motorring 3", – заявила Хьолдт у промові, посилаючись на проект, що коштував 9,6 млрд данських крон (близько 1,3 млрд євро). Очікується, що південна гілка обслуговуватиме 13-14 млн пасажирів на рік, замінивши автобусні маршрути та посиливши екологічність: трамваї електричні, з низьким рівнем шуму та доступністю для людей з інвалідністю.
Запуск не обійшовся без попереджень: через адаптацію водіїв та пасажирів, транспортні служби закликали бути "пильними" – особливо на перехрестях з автомобілями. "Перші тижні – тестовий період, ми моніторимо навантаження", – зазначив директор Hovedstadens Letbane Расмус Ратт-Кнудсен. Пасажири, які скористалися безкоштовними поїздками, діляться враженнями в соцмережах: "Швидко, тихо, зелено – нарешті альтернатива машинам!" – пише користувач у Reddit.
Проект – частина стратегії Копенгагена стати CO2-нейтральним до 2025 року, з фокусом на громадський транспорт. Майбутні розширення включають гілку до аеропорта Копенгагена та північне продовження до Kokkedal. Сьогоднішній запуск – це не лише трамваї, а й символ прогресу: від автобусів до рельсу, що полегшить життя 500 тис. жителів регіону.
До цього у Копенгагені існувала розгалужена мережа трамвайних ліній, яка діяла до 1972 року. Тоді трамвай закрили зовсім та замінили автобусами. Значна кількість двосекційних трамваїв Duewag була продана у єгипетську Александрію - де працює і досі, поруч з українськими трамваями "Татра-Юг-К1Е6"


















