Президента просять скасувати наказ Одеської ОВА щодо експорту зерна
Наказ, підписаний головою Одеської ОВА Олегом Кіпером, значно ускладнює експорт зерна через Одеську область та як показав аналіз документу юристами, ухвалений поза межами повноважень, порушує Конституцію України та суперечить законам України, а також несе значні корупційні ризики”, — наголошується у повідомленні.
Зазначається, що виданий Одеською ОВА документ замість боротьби з тіньовими схемами фактично призвів до ускладнення роботи провідних експортерів зерна. Зокрема вже зупинені відвантаження зерна через Дунайські порти, флот простоює, а аграрії зазнають збитків. Окрім того, цей наказ має і негативні наслідки для бюджету країни та її репутації надійного постачальника продовольства на світовий ринок.
У серпні УЗА зверталася до голови Одеської ОВА та командувача оперативно-стратегічного угруповання військ «Одеса» з проханням скасувати наказ, який ускладнює роботу експортерів зерна і навіть призвів до зупинки навантаження зерна в портах Дунаю. Проте, цей заклик не був почутий. Тож, аграрні асоціації вимушені звернутися до Президента України з проханням ініціювати скасування цього наказу, а також до Антимонопольного комітету та Державної регуляторної служби через порушення антиконкурентного законодавства та принципів державної регуляторної політики.
Аналіз наказу юристами міжнародної юридичної компанії Interlegal на прохання УЗА показав, що Наказ передбачає додаткові документальні вимоги до експортерів зі сторони контролюючих органів при оформленні вантажів у режимі експорту. Такі вимоги не передбачені митним законодавством. Ба більше, законодавство безпосередньо не надає військовому командуванню та військовій адміністрації повноваження щодо впровадження нових порядків, строків митного оформлення вантажів та виконання суб’єктами господарювання податкових зобов’язань”, — акцентують увагу в УЗА.
Зазначається також, що наказ діє тільки на території Одеської області, що суттєво обмежує діяльність суб’єктів господарювання, які експортують вантаж через Одеську митницю, при цьому нові правила митного оформлення та виконання податкових зобов’язань не поширюються на суб’єктів господарювання, які використовують інші логістичні шляхи, наприклад через залізницю та автомобільний транспорт через митні, прикордонні переходи на заході України. Отже, він може спотворювати конкуренцію на галузевому рівні у сфері перевезення у режимі експорту товарів, заразом вносить конкурентні перепони у перевезеннях зернових вантажів морським транспортом через порти Одеської області та іншими видами транспорту при перетині державного кордону в Одеській області.
Звернення підписали аграрні асоціації та спілки, зокрема Українська зернова асоціація, Всеукраїнський аграрний форум, Аграрний союз України, Всеукраїнська аграрна рада, Українська аграрна конфедерація, Український клуб аграрного бізнесу.