Порт Херсона зруйновано та розграбовано

У компанії ТОВ «Херсонський порт», яка є концесіонером порту в Херсонізаявили, що офіційно звертались до Міністерства розвитку громад та територій України понад 7 разів, щоб спільно розробити та затвердити дієвий план відновлення Херсонського порту.
Наразі профільне відомство не затвердило рішення про створення робочої групи.
«Інфраструктура підприємства, його майно майже на 100% знищено, пошкоджено або викрадено військовими формуваннями РФ. Ми наполягаємо з листопада 2022 року, що план та нові механізми відновлення потрібно узгоджувати завчасно. І тільки в такому разі розпочати перші будівельні та ремонтні роботи, залучати фінансування можна буде одразу, як дозволить безпекова ситуація», — зазначили у ТОВ «Херсонський порт».
Пропонується, що до ініціативної робочої групи на базі Міністерства мають входити представники виконавчої та законодавчої влади, Служби безпеки України, а також бізнес асоціації. «Через знищення майна, що є об’єктом концесії, у сторін Концесійного договору є нагальна потреба визначити порядок подальших взаємовідносин», — підкреслили у компанії.
Зокрема у травні 2024 року Київська торгово-промислова палата склала Експертний висновок, яким встановлено факт майже повного знищення, пошкодження та викрадення нерухомого державного майна та власного майна ТОВ «Херсонський порт», яке перебувало на території та в акваторії порту:
▪️Транспорт, спеціальна техніка: 68 одиниць – 100%
▪️Будівлі та споруди: 158 одиниць -100%
▪️Інші основні засоби: 1270 одиниць – 76,5%
▪️Плавзасоби: 32 одиниці – 100%
▪️Портальні крани: 14 одиниць -100%
▪️Залишки по складу: 99231 одиниця -99,23%
▪️ПММ, металевий прокат, пісок: 2574,89 т – 100%
▪️Труби, кабелі, троси: 11905,82 погонних метрів – 100%.
«Таким чином на сьогодні об’єкта концесії у тому вигляді, в якому він був переданий за актом 23 грудня 2021 року, більше не існує, відсутність засобів виробництва повністю унеможливлює роботу морського порту Херсон та здійснення концесійної діяльності. Це змушує діяти усіх учасників процесу злагоджено та приймати неординарні рішення», – зазначає компанія-концесіонер.
Нагадаємо, торік у Міністерстві розвитку громад заявили, що відновлення Херсонського порту можливе лише за двох умов — деокупації лівого берега та припинення обстрілів Херсона. Ці умови як раз і є тими безпековими моментами, які б дійсно дозволили роботу порту чи роботи з його відновлення.
ДП «Херсонський морський торговельний порт» перейшов під управління компанії-концесіонера ТОВ «Херсонський порт» 23 грудня 2021 року в рамках проєкту приватно-державного партнерства.
Від початку повномасштабної війни рф проти України та протягом окупаційного періоду міста Херсон на території порту перебували російські військові, які розграбували та знищили майже усе державне майно та майно ТОВ «Херсонський порт».
З 11 листопада 2022 року та по даний час територія морського порту Херсон, зокрема його частина в межах правого берега річки Дніпро, була звільнена, проте перебуває під постійними обстрілами. Інші частини території порту, які розташовані на лівобережжі річки Дніпро, пісочний кар’єр Рибальче та акваторія морського порту Херсон перебувають під контролем окупантів.