Відбудована залізниця в Одеській області може пропускати до 10 мільйонів тон вантажів (ВІДЕО)
З 22 серпня працює відбудована заново залізниця від станції Березине до вузлової станції Басарабяска у Молдові. Перед цим 24 червня 2022 року міністерства інфраструктури України та інфраструктури і регіонального розвтку Молдови підписали меморандум про взаєморозуміння, який перебачав запуск залізничного руху від Басарабяски до Березино в Одеській області і далі до осені 2022 року - і був виконаний значно раніше.
Поки що по відновленій залізниці буде здійснюватися лише вантажний рух.Зараз, за словами міністра інфраструктури Олександра Кубракова, тут можна пропускати 6 пар вантажних потягів на добу та загалом довести річний обсяг перевезень вантажів до 10 мільйонів тон.
Певні технічні обмеження обумовлені тим, що раніше на даній лінії були ліквідовані всі проміжні роздільні пункти окрім станції Березино. Це роз'їзд біля села Серпневе на перегоні Березине - Басарабяска та невелика станція Паризька на перегоні Арциз - Березино. Таким чином, на приблизно 57-кілометровій ділянці залізниці можуть одночасно рухатися лише два потяги, причому з відносно невеликою швидкістю через не дуже добрий стан колії між Арцизом та Березино. Однак, ремонт більш старої колії для збільшення швидкості та відновлення станції Паризька - це суто технічне питання на перспективу.
Ця залізниця забезпечує зручний транзит з центральних та західних областей України на південь Одеської області до порту Ізмаїл та до Білгорода-Дністровського - через Молдову. Також транзитом через Молдову зараз йдуть багато потягів до порту Рені. Також залізниця Басарабяска - Березино - Арциз дає і самій Молдові зручний доступ до порту Ізмаїл, а у перспективі - також до портів Чорноморськ, Одеса та Південній в обхід невизнаного Придністров'я.
Але на перспективу вже пропонують декілька напрямків пасажирських потягів. Наприклад, вже зараз можна відновити рух потягу сполученням Київ - Ізмаїл, але без заїзду в Одесу - транзитом через територію Молдови з зупинками у Бельцях, Кишиневі та Басарабясці і, можливо, на станціях Окниця та Унгени. Ще один напрямок, який буде актуальний вже після війни - запуск потяга сполученням Кишинів - Одеса через Басарабяску, Арциз. Білгород-Дністровський та курорт Затока.
Всі роботи з відбудови залізниці виконали саме українські залізничники "під ключ": відновили понад 22 км інфраструктури на території України та ще 1,2 км колій — за контрактом з Молдовою на її території. Відновлено геометричний розмір залізничного полотна, укладено на дільниці рейки та залізобетонні шпали, відремонтовано 14 залізничних мостів.
Дана залізниця вже існувала і успішно працювала - це історична траса від Бендеро-Галацької залізниці до Акерману (зараз Білгород-Дністровський), збудована 1915 року. Згодом у 1940-41 рр. від цієї залізниці збудували лінію до Ізмаїлу - вона починається у Арцизі. З 1954 року залізниці на півдні Бесарабії з'єднали з Одесою по мосту через гирло Дністровського лиману у Затоці. Але 1997 року ділянку залізниці від Березино до Басарабяски розібрали. Це дуже ускладнило залізничні перевезення до дунайського порту Рені в Одеській області, везти вантажі туди доводиться дуже довгим транзитом через територію Молдови. А з нинішньої весни, після серії російських ракетних ударів, рух по згаданому мосту у Затоці припинили. І тому ділянка української залізниці в Одеській області від Білгорода-Дністровського до Ізмаїла залишилася відрізаною від інших сталевих магістралей.
З 2012 року питання про відновлення залізниці від Басарабяски до Березино було знову піднято залізницями Молдови. Згодом у 2015 році було запропоновано тодішньому очільнику Одеської обладміністрації Саакашвілі відновити дану залізницю - і з того часу процес дещо почав рухатися, але суто у бюрократичній та політичній сфері,. Згодом, 2017-го року наша редакція навіть особисто дослідила трасу цієї розібраної залізниці. До початку війни це був найдешевший варіант залізничного сполучення з портом Рені, а Молдова обіцяла пільговий транзит своєю ділянкою - від Басарабяски до Рені через Болград. Але проти цього виступало керівництво порту Ізмаїл та ряд політиків, які не хотіли бачити конкуренції Ізмаїлу і Рені.
Також Одеській залізниці передали спеціальний потяг для організації побуту залізничників - "колійний експрес".