У столиці Португалії починають будівництво першої лінії швидкісного трамваю

Нова трамвайна лінія 16E, яку починають будувати зараз, має за мету встановити зв’язок між центром міста та східним регіоном Лісабона (Орієнте), тим самим покращуючи транспортне обслуговування у шести районах: Санта Марія Майор, Сан Вісенте, Пенья де Франса, Беато, Марвіла та Парк дас Насойнс.
Зокрема, це буде перша трамвайна лінія в Лісабоні, яка повністю працюватиме на виділеній колії, обладнаній пріоритетними світлофорами вздовж маршруту, щоб забезпечити оптимальний час подорожі та дотримання встановленого розкладу. Фактично, мова йде про будівництво лінії швидкісного трамваю (LRT).
Ця трамвайна лінія є частиною ширшого східного сегмента проекту швидкісного трамвая в Лісабоні, який досліджувався понад три десятиліття. Лінія розширить існуючу прибережну залізницю від Алжеша, проходячи через Прасу ду Комерсіу (як трамвайна лінія 15E) до Парку дас Насойнс (позначена як 16E). Очікується, що це значно скоротить час подорожі від центру міста до Парку дас Насойнс, зменшивши його з поточної приблизної тривалості 60 хвилин до лише 35 хвилин.
Очікується, що трамвайна лінія 16E надаватиме надійне та часте обслуговування, сприяючи позиціонуванню Лісабона як більш стійкого міського середовища з покращеною мобільністю та прискореними зв’язками. З запланованими інвестиціями в розмірі 160 мільйонів євро, які включають придбання нових зчленованих трамваїв, ця ініціатива має на меті стати життєздатною альтернативою автомобільному транспорту.
Дослідження попиту прогнозують, що ця нова лінія обслуговуватиме приблизно 7,6–8,1 мільйона пасажирів щорічно, з яких, за оцінками, 16–18% становитимуть нові користувачі громадського транспорту.
Очікується, що лінія буде завершена і почне працювати у 2027/2028 роках. Дещо іронічно, що на початку 1990-х років Лісабон вирішив закрити і демонтувати звичайну трамвайну лінію, яка з’єднувала Террейру ду Пасу з Посо ду Біспо. Ця історична трамвайна лінія працювала майже паралельно до 16E, хоча і розташовувалася на кілька сотень метрів далі вглиб міста. Сегмент старої трамвайної лінії охоплював би приблизно половину загальної довжини лінії 16E.
Скоріше за все, для нової лінії придбають трамваї, аналогічні тим, що придбали за контрактом 2019 року - коли іспанська компанія CAF стала переможцем тендеру на постачання для Лісабона 15 вагонів трамвая та їх технічне обслуговування протягом 5 років. У тендері також брала участь компанія Stadler. Проте контракт загальною вартістю 43,4 мільйони євро було підписано лише у квітні 2021 року. Перші вагони почали працювати у Лісабоні у 2023 році. Саме один з них став своєрідним павільйоном, у якому презентують нову лінію трамваю.
Для Лісабону придбали низькопідлогові п'ятисекційні вагони довжиною 28,5 м сімейства Urbos з однією кабіною призначені для ліній колії 950 мм і розраховані на максимальну швидкість 70 км/год. Кожен вагон вміщує 203 пасажири. Передбачено можливість оснащення трамваїв бортовими накопичувачами енергії, що дозволить експлуатувати їх на ділянках, які не обладнані контактною мережею.
Плановані зупинки вздовж маршруту 16E:
- Террейру ду Пасу
- Термінал де Крузейрос
- Санта Аполонія
- Моузіню де Албукерке
- Шабрегаш
- Фабрика де Унікорніос
- Марвіла
- Посо ду Біспо
- Брасо де Прата
- Матінья ,
- Пк. Насойнс Сул
- Океанаріо
- Есташао Орієнте
- Торре Васко Гама
- Аламеда Океанос Норте
- Ротунда да Коломбія
- Парк Тежо
- Парк Насойнс Норте