Всі українські паровози зібрали на залізничний ретро-фестиваль (ФОТО, ВІДЕО)

Олександр Вельможко  |  Понедельник , 21 августа 2023, 14:47
18-20 серпня у "столиці українських вузькоколійок" Гайвороні пройшов наймасштабніший в Україні залізничний ретро-фестиваль під назвою "Паротяги мчать до Перемоги".
Всі українські паровози зібрали на залізничний ретро-фестиваль (ФОТО, ВІДЕО)

На цей залізничний фестиваль зібрали майже всі наявні в Україні збережені паровози, які підпорядковані "Укрзалізниці" - відразу 6 штук. Це три паровози вузької колії та 3 паровози стандартної колії. 

Для любителів залізниць, ретро-техніки та активного туризму протягом трьох днів курсували спеціальні поїзди за трьома напрямками. А на станції Гайворон, окрім того, ще й відбулося костюмоване свято у стилі "стім-панк" завдяки одному з одеських фотоклубів, а місцева влада організувала ще декілька концертів та спортивних заходів. 

Як це було - у нашому відеосюжеті, де ми спостерігали за рухом паровозів у Гайвороні, за моментом справжнього параду паровозів, а також проїхалися у ретро-поїздах до вузькоколійної станції Передбужжя на березі Південного Бугу, до ширококолійної станції Джулинка, а також до "суміщеної" станції Хащувате, де поєднується і широка, і вузька колія.

Фестиваль саме залізничної тематики такого масштабу проводиться в Україні вперше. Хоча до цього у різних містах, передусім в Києві, Львові, Одесі та маленькому Гайвороні на свята призначалися ретро-рейси під паровозами чи проводился організовані туристичні поїздки на поїздах з паровозами, ніколи за три десятки років української державності в одному місці не збиралися всі паровози. Єдиним винятком зараз стали кілька паровозів, які належать одній з приватних громадських організацій і через ті чи інші причини не змогли взяти участь у фестивалі.

Перед цим на Гайворонській вузькоколійці зосередили тимчасово "вільний" рухомий склад з інших вузькоколійок, які не працюють через консервацію чи близькість до зони бойових дій. Так, сюди перевезли тимчасово з Київської дитячої залізниці паровоз ГР-336 і пару пасажирських вагонів. З Запорізької дитячої залізниці та вузькоколійки Антонівка - Зарічне у Рівненській області перевезли тепловоз ТУ-7А-3108 та 6 пасажирських вагонів. Окрім того, було відреставровано старий вузькоколійний паровоз серії "159", збудований 1938 року - він тепер залишиться саме у Гайвороні. Буквально з металобрухту відновили у Гайвороні пару вантажних платформ, цистерну і двовісний критий вантажний вагончик. Також у Гайвороні ремонтують унікальні для України тепловози типів ТУ3 і ТУ4, а також збережений пасажирський вузькоколійний вагон 1912 року побудови, який свого часу зробили колієвимірювачем. 

Саме тому, за наявності достатньої кількості тепловозів, та 14 пасажирських вагонів, в тому числі 6 ретро-вагонів "Пафаваг", збудованих у 1950-х - на початку 1960-х рр., на Гайворонській вузькоколійці вдалося забезпечити і туристічні рейси, і звичайні регулярні пасажирські рейси за розкладом між Гайвороном та Рудницею. 

Для участі у фестивалі в Гайворон з Києва приїхали два великих стандартних паровози, збудовані ще за дореволюційним проектом "Эр" по радянському замовленню в Угорщині на заводі MAVAG в Будапешрі 1953-1953 рр. - "Эр-798-71" та "Эр-799-18".

Ще один "великий" паровоз, що був у Гайвороні - Л-3535, збудований 1954 року. Цей паровоз останніми роками працює у Львові - з святковими ретро-поїздами.

На вузькій колії працювали два паровози серії "ГР", що будувалися у підконтрольній СРСР частині Німеччини на рубежі 1940-50 рр. - це паровози ГР-280 та ГР-336.

Ще один паровоз має багату історію. До середини 1990-х він багато десятиліть був у тодішньому Дніпропетровську на дитячій залізниці. Потім опинився на кількох вузькоколійках Західної України, де іноді працював з туристичними поїздами. Але згодом паровоз відвезли до Чернівців на ремонт - і там його співробітники локомотивного депо встановили на постамент як пам'ятник. Але 2023 року керівництво "Укрзалізниці" вирішило, що старий паровозик ще може попрацювати і порадувати туристів у Гайвороні. Тому його відремонтували і бувально за пару днів до фестивалю привезли до Гайворону, де він тепер і залишиться.

Спеціально для гостей запустили ретро-поїзди з Гайворону по трьом напрямкам.

По основній лінії вузькоколійки відправляли по одному поїзду на день до станції Бершадь - єдиної зараз станції по всій лінії від Гайворону до Рудниці, на якій, до того ж, зберігся діючий семафор. 

Також кілька разів на день курсували поїзди до зупинки Передбужжя біля мальовничого мосту вузькоколійки через Південний Буг.

На станцію Хащувате, яка розташована на схід від Гайворону у напрямку Голованівська, відправляли і вузькоколійні, и стандартні поїзди. Залізниця туди йде одночасно і стандартна, і вузькоколійна, причому на деяких ділянках колії суміщені на одному полотні. У 1980-х рр. залізницю від Гайворона аж до Підгородної почали перебудовувати з вузької колії на широку, однак одну з ділянкок між станціями Голованівськ і Таужня так і не добудували. Тому, наприклад, на станції Хащувате можна побачити сучасний невеликий вокзал, який був збудований для ширококолійних поїздів - і ніколи, окрім туристичних рейсів, не приймав пасажирів саме по широкій колії, хоча до кінця 2018 р. обслуговував пасажирів вузькоколійки. 

Напрямок до станції Джулинка по стандартній колії, до першої станції залізниці від Гайворону до Вінниці, також цікавий для туристів. Справа у тому, що ця магістраль до 1970-х рр. була теж вузькоколійною, але була перебудована на стандартну колію. При цьому на станції Джулинка будівлю станції надбудували ще одним поверхом і з'єднали з новими перонами на високому насипу спеціальним містком. 

На кожному з чотирьох кінцевих пунктів місцеві громади влаштували для туристів невеликі ярмарки і концерти. Всі зібрані на фестивалі кошти як з продажу сувенірів та смаколиків, так і від донатів, направили на підтримку армії України.

А щоб туристам було зручніше дістатися до Гайворона - на дні фестивалю були організовані спеціальні пасажирські поїзди у вигляді безпересадочних вагонів від Києва і Львова через Вінницю. Однак добиратися до Гайворона з інших великих міст, зокрема з Одеси - ще той логістичний квест. Адже у Гайворон ходять лише приміські поїзди з Вінниці та Рудниці з дуже незручним розкладом, а також дуже обмежена кількість автобусних рейсів.

comments powered by HyperComments