В Одесі запустили магістральний трамвай "Північ-Південь": найдовший в Україні (ФОТО, ВІДЕО)

Олександр Вельможко  |  Вторник , 13 сентября 2022, 16:16
З 13 вересня 2022 р. Одеса вперше в своїй історії отримала магістральний трамвайний маршрут, який з'єднує все місто з його найбільшими житловими масивами та історичним центром.
В Одесі запустили магістральний трамвай "Північ-Південь": найдовший в Україні (ФОТО, ВІДЕО)

Сьогодні, 13 вересня, трамвайний маршрут №7 в Одесі подовжили до 11-ї станції Люстдорфської дороги. Таким чином запущений по повній своїй трасі маршрут "Північ-Південь", який було запропоновано нашою редакцією ще у 2010 році на рівні концепції, а з 2016 року ця концепція втілюється у життя.

Як проходило відкриття маршруту на кінцевій "11-та станція Люстдорфської дороги" з "розриванням" стрічки першим із збудованих в Одесі вагонів "Одіссей-Макс", як ми поспілкувалися з цього приводу з мером Одеси та проїхалися всім маршрутом з Таїрова на Котовського і назад до центру міста - у нашому відеосюжеті.

Нинішній маршрут №7 має довжину в одну сторону 29 км. Це робить його найдовшим в Україні та другим за довжиною в Європі після бельгійського "берегового трамваю" (там довжина маршруту 67 км). Час у дорозі в одну сторону - 2 години. До цього маршрут курсував з 28 липня по тимчасовій схемі - від житлового масиву Котовського до вокзалу.

Маршрут обслуговує у будні дні 40 вагонів, в тому числі 4 трисекційних "Одіссей-Макс",  а також інші частково низкопідлогові односекційні трамваї - 6 "Одіссей" та 8 "Каштан". Це загалом дає 18 частково низькопідлогових трамваїв з тих 40, що обслуговують головний маршрут міста.

Маршрут "Північ-Південь" під №7 проходить від кільця на 11-й станції Люстодорфської дороги, по вул. Архітекторській, Люсторфській дорозі, вул. Водопровідній, Старосінній площі, вул. Новощіпний Ряд, Преображенській, Софіївській, узвозу Марінеска, вул. Чорноморського Козацтва, Миколаївській дорозі, проспекту Добровольского до кінцевої "вул. Паустовського".

Таким чином, маршрут з'єднує між собою два основні житлові масиви Одеси - ім. Таїрова і Котовського, проходить по краю ще одного масиву Черьомушки, а також через історичний центр міста, Пересип і Лузанівку.

На відео - аналіз та історія проекту швидкісного трамваю "Північ-Південь". Цей проект поступово реалізується у Одесі з 2016 року за концепцією, розробленою та оприлюдненою редактором нашого видання Олександром Вельможко ще у 2010 році.

Проблемою у новому маршруті виявилося транспортне сполучення Люстдорфу. Маршрут №3, який ходив туди до вчорашнього дня від Старосінної площі, зараз тимчасово закрили як через можливе надмірне дублювання трамвайного руху по Люстдорфській дорозі та вул. Водопровідній, так і чере те, що ті вагони, що раніше обслуговували маршрут №3, тепер переведені для обслуговування маршруту №7. Адже запуск маршруту "Північ-Південь" відбувся в умовах воєнного часу, коли контракт на постачання ще 12 нових багатосекційних трамваїв за кредитом ЄБРР досі не підписаний, а також не вистачає водіїв навіть для наявного трамвайного парку. Крім того, існуюча у Люстдорфі одноколійна ділянка спричинила б певні складнощі в організації безпечного руху трамваїв.

Одночасно продовжує працювати маршрут №27, який курсує від Старосінної площі через Люстдорф до Рибного порту, але з технічних причин випуск на нього обмежений. Звичайно на цьому маршруті працює 6 вагонів, сьогодні було 7. 

За словами мера Одеси Генадія Труханова, після вивчення пасажиропотоку для Люстдорфу обіцяють зробити якісь зміни у схемі маршрутів трамваю.

За нашими пропозиціями, це може бути маршрут "Люстдорф - вул. Пастера" з обмеженою до 6-8 вагонів кількістю рухомого складу, а також "підвізний" короткий маршрут №29 від 11-ї станції Люстдорфської дороги до Рибного порту або Люстдорфу - але для цього треба також робити зміни у тарифікацію з запровадженням квитків з правом на одну пересадку або квитків, які діють певний час (наприклад 1 - 1,5 години) з правом будь-яких пересадок.

Також даний маршрут має декілька проблемних точок, які ми дослідили під час руху і на першій стадії від Котовського до вокзалу, а також на ділянці від вокзалу до Люстдорфу. Це регульовані перехрестя біля "Молодої Гвардії", 7-ї Пересипської, 1-ї станції Люстдорфської дороги та площі Толбухіна  - на яких режим пріоритету трамваю для світлофорів, який вмикається дистанційно у автоматичному режимі чи вручну водієм трамваю, допоможе зекономити по 2-3 хвилини часу у дорозі на кожній з цих точок. Складна організація руху під Пересипським мостом також потребує уваги з можливістю надання пріоритету саме трамваю. Проблемним місцем є узвіз Маринеска, де через питання безпеки руху трамваїв у напрямку "вниз" діє обмеження на кількість вагонів - не більше одного на ухилі, включаючи також зупинку перед перехрестям - і при невеликому інтервалі це іноді спричинює справжні затори з кількох трамваїв на вулиці Софіївській. Також складнощі виникають під час руху трамваїв по вулиці Преображенській через припарковані у крайніх полосах автівки - через це весь поток автомобілів також вимушений рухатися лише по одній полосі, разом з трамваєм. 

Вирішення цих проблемних питань дозволить скоротити загальний час у дорозі приблизно на 10-15 хвилин без умови "пришвидшення" вулиці Преображенської, а також може дати ще близько 10 хвилин економії часу при відокремленні трамвайних колій на Преображенській та Софіївській з одночасною забороною паркування на їх проїжджій частині автомобілів.

comments powered by HyperComments