Війна перешкодила закупівлі в Одесу 13 сучасних трамваїв (ВІДЕО)
Так, коли ще минулої осені відбувся міжнародний тендер на закупівл нових низькопідлогових трамваїв для Одеси за кредитом Європейського інвестиційного банку, у ньому визначився переможець. Я тоді чекав офіційного оголошення результатів тендеру - але не дочекався. І ось чому. 17 лютого Верховна Рада прийняла закон, який ратифікував фінансову угоду уряду з ЄІБ по проекту "Міський громадський транспорт", який передбачав оновлення електротранспорту багатьох міст України за довгострокові кредити за дуже низькою, всього 2-3% річних, ставкою. Одеса при цьому отримувала можливість придбати у кредити 12 нових трамваїв та 30 електробусів.
При цьому даний тендер на трамваї проводили вже в другий раз - оскільки перший тендер на суму кредиту у 20 мільйонів євро, за яким передбачалося придбати 14 трамваїв, скасували у кінці 2020 року. Повторний тендер, про який йде мова зараз, оголосили вже на 12 трамваїв - за період карантину техніка подорожчала.
І вже в період між 17 та 24 лютого 2022 року тендер на нові трамваї для Одеси завершився, все було готове до підписання остаточного договору, що планувалося приблизно на 25-28 лютого. Але почалася війна - і договір через форс-мажорні обставини не підписали.
Аж ось, 20 вересня на відкритті виставки "InnoTrans" у Берліні, де бере участь один з учасників того тендеру та один з ведучих виробників трамваїв в Україні компанія "Татра-Юг", стало відомо про деякі деталі. І дуже цікаві деталі. Заступник директора "Татра-Юг" Інесса Кердівара розповіла, що саме "Татра-Юг" виграла тендер на нові трамваї для Одеси та очікує підписання остаточного контракту найближчим часом - як тільки це буде можливо. Також вона сказала, що трамваїв буде не 12, а 13. Тобто, зниження вартості при фіксованій сумі кредиту на 20 мільйонів євро виглядало як збільшення кількості трамваїв.
Загальна сума кредиту, наданого ЄІБ Одесі на придбання нових трамваїв - 20 мільйонів євро, до яких потім слід додати ще не менше 20% (близько 4 мільйонів євро) з муніципального бюджету - співфінансування для відшкодування витрат на ПДВ при закупівлі. Термін кредиту становить 20 років під 2% річних. Кредит надається під державні гарантії.
Таким чином, орієнтовна приблизна ціна одного трамвая без ПДВ становитиме близько 1,66 мільйонів євро, а з ПДВ - близько 2 мільйонів євро за умови постачання 12 трамваїв та 1,53 млн. євро без ПДВ або 1,84 млн. євро з ПДВ при постачанні 13 трамваїв.. Це приблизно відповідає загальноєвропейському рівню цін на нові трамваї та тим цінам, які сплачують інші міста України за нові трамваї, які купують за кредитами ЄІБ та за власні кошти (Київ та Львів).
Згідно з технічними умовами, трамваї повинні мати повністю низький рівень підлоги, зручний для маломобільних пасажирів та пасажирів із візками, довжину 26-32 метри, загальну місткість не менше 250 осіб. Також виробник повинен надати супутні послуги, наприклад, гарантію, комплекти запасних частин, сервісне гарантійне та післягарантійне обслуговування тощо.
Перші трамваї мають надійти до Одеси не пізніше 52 тижнів після підписання договору, останні – не пізніше 72 тижнів після підписання договору. Незважаючи на те, що замовником тендеру зазначено КП "Одесміськелектротранс", фактично всі процеси закупівлі контролюються ЄІБ за схемою "банк виділяє гроші – банк проводить закупівлю – банк дає Одесі трамваї".
Нагадаю, що у тому тендері брали участь три виробники трамваїв.
Це трамваї "Татра-Юг" - у вигляді об'єднання юридичних осіб ТОВ "Татра-Юг" та ТОВ з єдиним засновником в особі компанії "ROSEMARY GIDA DIS TIGARET LIMITED SIRKETI".
Це трамваї "Електрон" в особі консорціуму ТОВ "СП Електронтранс", ТОВ "Електронмаш" та ЗАТ "Крюківський вагонобудівний завод".
Це китайські трамваї від компанії "CRRC Dalian Co".
Слід розуміти, що зазначені для українських виробників додаткові компанії – це компанії, завдання яких – забезпечити достатній фінансовий капітал та досвід постачання, необхідний Європейським інвестиційним банком