Що не так в Одесі з лінією трамвая по узвозу Маринеска
Для початку нагадаємо трохи історію питання.
У 2019-2020 рр. за приблизно 73 млн. грн. міська влада провела реконструкцію узвозу Маринеска, під час якої там силами підрядника - компанії "Ростдорстрой" повністю замінили проїжджу частину, всі інженерні комунікації, трамвайну колію та навіть відремонтували підпірну стіну.
Однак масштабне будівництво житлових багатоповерхівок на території колишнього судноремонтного заводу, яке проводить приватний забудовник - компанія "Пространство" як раз під підпірною стіною узвозу Маринеска, призвело до того, що навесні 2023 р. тут почалися зсувні процеси. Тоді, на початку квітня це виглядало як просідання грунту, в тому числі під трамвайними коліями, у верхній частині узвозу.
У мерії на це відреагували. Спочатку з трамвайного маршруту №7 "Північ - Південь" зняли трисекційні вагони "Одіссей-Макс", щоб зменшити навантаження на проблемній ділянці - адже один такий трамвай важить як два звичайних. Але його вага при цьому розподіляється досить рівномірно, оскільки такий трисекційний вагон являє собою два звичайні вагони з додатковою секцією між ними. Рух трамваїв при цьому не припинили, незважаючи на прогнози депутатів міської ради, які засідають у постійній комісії по транспорту. Скоріше за все, нещодавно саме з метою зменшення інтенсивності руху трамваїв по узвозу Маринеска змінили траси трамвайних маршрутів №12 і №15 - 12-й поки що більше не ходить через центр міста і скорочено.
Також було замовлено геологічне дослідження небезпечного району на 1 мільйон 140 тисяч гривень.
Далі отого самого забудовника зобов'язали за власні кошти здійснити укріплення підпірної стіни. Зараз фактично нова підпірна стіна готова на 95%, і буде повністю завершена якщо не наступного тижня, то до кінця листопада точно. Тобто, забудовник "накосячив", та виконує зобов'язання щодо усунення наслідків своєї чи то недбалості, чи то некомпетентності. Питання лише - як виконує?
За словами відповідального за будівельну сферу заступника мера Одеси Олександра Філатова, спеціалісти з одеської академії будівництва та архітектури на даний момент констатують, що проблемний схил і проблемна ділянка узвозу Маринеска загалом стабілізувалися - і зсувні процеси, відповідно, припинилися.
Однак, той же Філатов заявив, що у КП "Одесміськелектротранс" досі фіксують продовження просідання трамвайних колій. Тобто, можливо, десь в глибині загалом ситуація стабілізувалася, то на поверхні все ще зовсім не добре.
Що це означає? Поки що це означає, що на невизначений термін трисекційні трамваї навряд чи повернуться на маршрут "Північ-Південь". Безпосередньої загрози припинення трамвайного руху немає. Однак ключовий для мільйонного міста трамвайний маршрут буде змушений функціонувати лише з одиночними трамваями відносно малої місткості. Скільки це триватиме - поки що ніхто взагалі сказати не може.
І тому незабаром постане ще одна проблема - ті трамваї, які закуповують по кредиту Європейського інвестиційного банку, можуть опинитися в такому становищі, що на запланований для них маршрут їх не можна буде випустити. Звичайно, їх можуть потім задіяти на інших маршрутах, як це вже зроблено з "Одіссей-Максами", що курсують в Аркадію та на Фонтан.
А ще одна альтернатива, яку я б запропонував для розвитку одеського трамваю - це побудова повороту трамвайних колій з вулиці Балківської на узвіз Степана Олійника. Це дасть можливість трамваям з Балківської та, відповідно, житлового масиву Котовського, йти в центр Одеси не лише по узвозу Маринеска, а й по узвозу Олійника і далі по Градоначальницькій, Лютеранському провулку та Ніжинській до Тираспольської площі. Так, це стикається з проблемою вкрай поганого стану колій у Лютеранському провулку та по Ніжинській, але це рішення, що посилить гнучкість трамвайної мережі в цілому.
Більш-менш зрозумілою ситуація з узвозом Маринеска стане десь на початку грудня.