Український виробник готує нові моделі трамваїв та автобусів
Напередодні Нового Року корпорація "Еталон", переважно відома як виробник автобусів - "маршруток", у річному звіті заявила про відновлення виробництва та про оновлення модельного ряду громадського транспорту. Основною виробничою базою компанії служать автоскладальні заводи у Борисполі та Чернігові, які постраждали від бойових дій та подальших російських обстрілів у 2022-2023 рр. Найбільше "дісталося" заводу у Чернігові.
За словами президента корпорації Володимира Бутка, вдалося стабілізувати ситуацію, відновити виробництво на більшості ділянок і навіть приступити до розробки нової техніки. Відновлення йде за рахунок власних коштів, тому цей процес досить повільний. Наприклад, на заводі "Український кардан" ступінь руйнувань сягала 48%, а обсяг інвестицій, які необхідні для відновлення, тягнуть на 200 млн. грн.
До війни на чернігівських заводах працювало 1200 чоловік, то зараз чисельність вже 600. Але всі ці люди отримують зарплатню, мають стабільну роботу і перспективи.
На основі вже розробленого і випущеного першого екземпляру трамваю TR3100, який перед війною проходив випробування в Одесі і поки що залишаєтсья там, йде розробка трисекційного трамваю TR5300, який має схожий дизайн. Це частково низкьпідлоговий трамвай - адже у нього високий рівень підлоги над моторними ходовими візками у першій та третій секціях, а низький - приблизно на дві третини площі салону. У базовій версії такий трамвай має 57 сидячих місць, ще 3 відкидні місця, загальна місткість до 300 пасажирів. У салоні 6 дверей - 4 широкі двостулкові у низькопідлоговій частині та дві вузькі одностулкові спереду та позаду у високопідлоговій.
У відео - огляд трамваю "Еталон" під час випробувань в Одесі.
З’явилася модель тролейбусу "Е-Барвінок" Т12230 з динамічною підзарядкою і автономним ходом у 20 км та тяговим приводом виробництва компанії "Політехносервіс". Також вже проходить випробування нова модель Т12240 "Барвінок" з обладнанням "Політехносервіс".
За словами генерального директор ТОВ "Чернігівський автозавод" Олександра Верхулевського, за 2023 рік завод виготовив більше 300 автобусів. Крім шкільних моделей, підприємство також виготовляло і машини для перевезень людей з обмеженими можливостями.
На підприємстві могли би виготовити і більше, але за словами директора торговельного дому "Еталон" Вадима Шкарупіна, на ринку автобусів у 2023 році практично були відсутні комерційні клієнти. 90% всіх закупівель велися державою і саме програма "Шкільний автобус" врятувала галузь. Лідерами ринку стали українські виробники, "Еталони" були другими (32% ринку) і фактично саме "шкільні" закупівлі автобусів за бюджетні кошти врятували галузь виробництва автобусів.
На 2024 рік виробники автобусів теж очікують фінансування 1 млрд. гривень по програмі "Шкільний автобус", яке заплановано у бюджеті.
Ще один напрямок роботи корпорації – це участь у тендерах на поставку тролейбусів, які провадять європейські банки в інтересах українських міст. За словами Вадима Шкарупіна у різні періоди вже було оголошено тендерів на загальну кількість майже 230 тролейбусів, але фактично поставок ще було мало.
Крім того, "Чернігівський автозавод" розпочав програму з оновлення модельного ряду. Вже цього року замовники отримали шкільну модель А08116 з оновленим дизайном. Вже готовий експериментальний зразок міського автобусу А08621 "Мальва" з низьким входом та силовим агрегатом Ashok Leyland розташованим позаду.
Будується міжміський автобус А11123 "Мак" зі збільшеними багажними відсіками та сучасним дизайном.
Працюють в «Еталоні» і над власним електробусом А08611 з низьким рівнем входу та батареями зверху.