В Одесі відзначили 80 років запуску тролейбуса
Початково першу лінію тролейбусу в Одесі планували запустити ще 1941 року. За новим генеральним планом міста 1940 року йшло будівництво лінії від залізничного вокзалу через вулицю Дерибасівську (всі назви вулиць - сучасні) до площі Менделя Сфоріма (тоді Льва Толстого). Навесні 1941 р. до Одеси доставили перші 8 тролейбусів марки ЯТБ-4.
Запуску тролейбуса завадив вступ СРСР у Другу світову війну вже не на боці Німеччини, а проти Німеччини. Під час окупації тролейбусну інфраструктуру та самі тролейбуси було вивезено у румунське місто Крайова, де вони деякий час працювали.
Повторно тролейбусну лінію відбудували та запустили з тими самими тролейбусами до типового радянського свята - 7 листопада 1945 року. Перша лінія йшла від вокзалу по Італійській (Пушкінській), Дерибасівській, Соборній площі, Кіри Муратової (Льва Толстого) до площі Менделя Сфоріма. 1950 року було відкрито маршрут №2 від парку Шевченка до площі Менделя Сфоріма, а згодом, після закриття вузькоколійних трамвайних ліній в центрі міста, тролейбус №2 пустили до вулиці Новосельського.
На честь 80-річного ювілею по вулицям Одеси з тематичною екскурсією за максимально можливою трасою маршруту №1 проїхав тролейбус "Шкода-21тр", який може рухатися на автономному ходу від акумуляторів. Саме тому чи не вперше за останні понад 40 років тролейбус заїхав на вулицю Дерибасівську, де до 1982 р. курсували тролейбусні маршрути №1 і №2 та побував біля Оперного театру (там до цього тролейбус з'являвся лише один раз для фото на початку 2018 р.).
Зараз тролейбусний маршрут №1 не курсує - його фактично скасували у грудні 2019 р. після пожежі у будівлі економічного коледжу та спричиненого цим перенаправлення маршруту №7, який став майже повністю дублювати маршрут №1.
До кінця 1970-х рр. було збудовано більшість існуючих тролейбусних ліній міста, які сполучали центр Одеси з новими житловими масивами на південному заході та півдні Одеси. А ось у протилежному напрямку далі Пересипського мосту тролейбусні лінії не будували через наявність однорівневого переїзду з магістральною залізницею у порт.
Перше тролейбусне депо було суміщене з трамвайним депо на вулиці Водопровідній. Згодом відкрили велике депо на вулиці Зоопарковій, з 1972 р. запустили ще одне депо на вулиці Інглезі. На піку розвитку у кінці 1980-х діяли два депо, в яких було загалом біля 400 машин ЗіУ-682.
У 1990-ті рр. тролейбусна система значно деградувала. Незважаючи на досить масове постачання нових тролейбусів українського виробництва - "ЮМЗ-Т1" та "ЮМЗ-Т2" (з 1992 по 2003 рр. - 41 одиниця), загальна кількість рухомого складу зменшилася у понад два рази, оскільки під час періоду безкоштовного проїзду та спричиненого цим браку коштів сотні тролейбусів списали або розібрали на запчастини. Депо на Зоопарковій закрили. Згодом у періоди з 2004 по 2009 та з 2010 по 2015 рр. Одеса була єдиним великим містом, яке у вказані періоди взагалі не оновлювало рухомий склад тролейбусу. Хоча було зібрано декілька майже нових тролейбусів на базі нових кузовів російського виробництва, електронних систем керування та вузлів ходової частини від стариз машин. Також було придбано 13 вживаних тролейбусів "Шкода".
Лише у 2009 р. придбали 16 російських тролейбусів "Тролза-5265-Мегаполіс", потім у 2016-2017 - 10 українських "Богдан-Т701.17". Згодом у 2018-2019 рр. Одеса першою з українських міст повністю реалізувала програму оновлення тролейбусів за кошти кредитів ЄБРР - надійло 47 машин "БКМ-321" білоруського виробництва. На цьому на даний момент оновлення тролейбусного парку фактично завершилося і з 2020 року Одеса знову не отримувала нових тролейбусів, хоча за цей час було модернізовано 4 тролейбуси "Шкода-21тр" з додаванням опції автономного ходу від акумуляторів.
Наразі тролейбусний парк Одеси має найменшу кількість рухомого складу за останні майже 50 років - всього 102 тролейбуса, з яких технічно справні 96, а загальний випуск на маршрути не перевищує 70 одиниць.
Зараз в Одесі є 47 тролейбусів "БКМ-321" (2017-2019 рр. виготовлення), 10 "Богдан-Т701.17" (2016-2017 рр.), 12 "Тролза-Мегаполіс" (2009 р., ще 4 виведені з експлуатації). З високопідлогових тролейбусів минулого покоління залишаються 12 тролейбусів "ЮМЗ", 5 "Шкода-14тр", 9 "ЗіУ-682" та два модернізованих на базі кузовів "ВЗТМ". Крім того, працюють 3 з 4 модернізованих тролейбусів "Шкода-21тр".













