Нова транспортна стратегія України зосереджена на морських перевезеннях, портах і залізниці
Кабмін затвердив план заходів на 2025-2027 рік, зокрема, у сферах морського та внутрішнього водного транспорту у вигляді оновленої Національної транспортної стратегії України. У ній передбачено низку кроків спрямованих, зокрема, на сферу морського та внутрішнього водного транспорту, а також розвитку залізничного сполучення.
Оновлена стратегія має на меті актуалізувати чинну Національну транспортну стратегію України з урахуванням викликів, які постали перед транспортною галуззю України у зв’язку з повномасштабним вторгненням росії та постануть в майбутньому в процесі відновлення транспортного комплексу України від наслідків збройної агресії. Вона визначає відповідальних за реалізацію заходів, строки та індикатори їх виконання та реалізується двома етапами (2025—2027 та 2028—2030).
У період 2025-2027 передбачається виконання, зокрема, таких заходів для досягнення цілей стратегії:
- удосконалення законодавства з метою спрощення надання адміністративних послуг під час реєстрації українських суден;
- ратифікація Україною Конвенції № 185 про посвідчення особи моряка (переглянута) 2003 року, що переглядає Конвенцію про посвідчення особи моряків;
- удосконалення законодавчого регулювання умов праці у морському судноплавстві відповідно до міжнародних стандартів шляхом ратифікації MLC, 2006 (з поправками);
- удосконалення законодавчого регулювання з питань забезпечення готовності у випадку забруднення нафтою;
- імплементація у національне законодавство обов’язкових документів Міжнародної морської організації (ІМО), Міжнародної організації праці (МОП) та законодавства ЄС у сфері безпеки судноплавства;
- здійснення заходів з приєднання України до Паризького меморандуму та виходу з Меморандуму про взаєморозуміння щодо контролю суден державою порту в Чорноморському регіоні, або позбавлення рф статусу адміністратора ЧМІС;
- позбавлення рф можливості дієвого впливу на прийняття рішень міжнародних організацій у сфері морського та внутрішнього водного транспорту;
- удосконалення процесу визначення придатності за станом здоров’я осіб для роботи на суднах;
- створення умов для функціонування Реєстру кваліфікаційних посвідчень членів палубної команди та послужних книжок, інших кваліфікаційних документів членів екіпажів українських суден внутрішнього плавання, а також спеціальних дозволів капітанів (судноводіїв);
- запровадження функціонування інформаційно-комунікаційної системи суден в Україні, а також Реєстру свідоцтв суден внутрішнього плавання, який забезпечує зв’язок з Європейською базою даних корабельних корпусів (EHDB);
- законодавче врегулювання процедур підготовки і дипломування моряків, шляхом подання відповідного законопроекту до Верховної Ради.
Щодо залізниці, то заплановані наступні заходи:
- модернізація та технічне переоснащення пункту пропуску Ягодин (модернізація колії шириною 1435 мм на станції Ягодин у межах пункту пропуску; модернізація залізничної інфраструктури між Любомлем, Мацеєвом та Ковелем; реконструкція споруд залізниці з електрифікацією напрямку Ковель—Ягодин—Держкордон із Республікою Польща; облаштування пункту митного контролю для пасажирів на станції Ковель; встановлення скануючої системи стаціонарного типу для огляду залізничного рухомого складу на перегоні Ягодин—Дорогуськ; встановлення динамічних вагонних ваг на коліях 1520 і 1435 мм);
- модернізація пункту пропуску Мостиська (модернізація наявних залізничних колій до стандартів TEN-T на перевантажувальних комплексах Мостиська I та Мостиська II; реконструкція залізничної колії на дільниці Держкордон — Мостиська ІІ— Скнилів (м. Львів); встановлення скануючої системи стаціонарного типу для огляду залізничного рухомого складу на перегоні Мостиська — Пшемисль; встановлення динамічних вагонних ваг на суміщеній колії 1520/1435 мм);
- облаштування під’їзду до пункту пропуску Матевці—Ужгород (нове будівництво залізничної колії шириною 1435 мм від станції Чоп до станції Ужгород з реконструкцією споруд інфраструктури та інженерних мереж;
- електрифікація залізничної колії шириною 1435 мм на дільниці Чоп—Ужгород; облаштування пункту митного контролю для пасажирів на станції Ужгород;
- реконструкція залізничної інфраструктури з будівництвом колії 1435 мм та електрифікацією на дільниці Матевці—Ужгород);
- модернізація та технічне переоснащення пункту пропуску Чоп (встановлення скануючої системи стаціонарного типу для огляду залізничного рухомого складу на перегоні Чоп — Чієрна над Тісоу;
- модернізація пункту пропуску, а також дільниць залізниці Боржава — Виноградів і Батьово — Дяково; встановлення динамічних вагонних ваг на коліях 1520 і 1435 мм; проєктування реконструкції споруд залізниці зі впровадженням колії 1435 мм на дільниці Ужгород—Львів);
- облаштування під’їзду до пункту пропуску Вадул-Сірет (модернізація колій на станції Вадул-Сірет і Глибока Буковинська;
- проєктування реконструкції споруд залізниці з будівництвом колії 1435 мм та електрифікацією на дільниці Львів — Чернівці — Вадул-Сірет — Держкордон;
- будівництво колії 1435 мм на дільниці Чернівці—Вадул-Сірет—Держкордон; встановлення динамічних вагонних ваг на суміщеній колії 1520/1435 мм; встановлення скануючої системи стаціонарного типу для огляду залізничного рухомого складу на перегоні Вадул-Сірет—Вікшани).