Україна презентовала проекти відновлення транспортної інфраструктури

Пятница , 14 июня 2024, 15:41
Під час Міжнародної конференції відновлення URC2024, що напередодні пройшла у Берліні, Україна показала 95 проектів відновлення транспортної, передусім залізничної та портової, інфраструктури на загальну суму до 27 мільярдів доларів.
Україна презентовала проекти відновлення транспортної інфраструктури

На Конференції відновлення в Берліні (URC 2024), що відбувалася 11–12 червня, Україна презентувала 95 проєктів, які потребують фінансування приблизно 27 млрд доларів. Із них понад 5 млрд доларів передбачено спрямувати на транспортну інфраструктуру, передусім портову, транскордонну та залізничну, що тісно пов'язані між собою. Про це заявив колишній заступник міністра інфраструктури Віктор Довгань..

Євросоюз підписав першу гарантійну угоду на 1,4 млрд євро в межах інвестиційного компонента програми Ukraine Facility. Таким чином починається інвестиційна програма в Україні, яка сприятиме відновленню, зокрема в частині інфраструктури.

«У транспортній сфері презентували 20 галузевих проєктів (це найбільша кількість, порівняно з іншими секторами). Завдяки URC 2024 уряд розраховує залучити у них 5,3 млрд доларів. Для відновлення галузі потрібно щонайменше вчетверо більше — 19,4 млрд доларів», — зауважив Віктор Довгань.

Він акцентував на тому, що через війну в умовах закритого неба Україні довелося змінити транспортну модель і значно розширити наземну логістику. На кінець 2023 року загальну пряму шкоду галузі оцінили у 33,6 млрд доларів. У найближчі 10 років на відновлення та реконструкцію знадобиться 73,7 млрд доларів.

Серед успішних діючих проєктів три розташовані у Львівській області (логістичні термінали М10, «Мостиська драй порт», «Мост термінал»). Також йдеться про зерновий термінал компанії «Нібулон» у порту Ізмаїл та двосторонній причал «Рісойла» в порту Чорноморськ.

Віктор Довгань розповів і про заплановані проєкти.

У залізничному секторі вже оголошено тендер Європейського банку реконструкції та розвитку і Світового банку на 330 млн доларів на поставку електровозів та готується будівництво 81 км євроколії з Мостиська ІІ до Скнилова (Львів) за 225 млн доларів гранту USAID. Потенційними проєктами може бути відновлення євроколії з кордону Польщі до Ковеля за 260 млн доларів та з кордону Румунії до Чернівців за 198 млн доларів.

«Лемтранс» розраховує залучити 120 млн доларів із необхідних 150 млн доларів для закупівлі 2 тис. нових піввагонів. Завдяки цьому найбільша приватна транспортно-експедиторська компанія України сподівається наростити власний вагонний парк піввагонів на понад 22%. Зараз компанія посідає п’яту частину на ринку перевезень піввагонами. Парк із понад 9 тис. одиниць торік дав змогу компанії перевезти 17 млн т вантажів.

Terwin Group хоче побудувати логістичні хаби у чотирьох областях за 703 млн доларів до 2030 року. Для цього Terwin розраховує залучити від інвесторів 242 млн доларів упродовж 2026–2027 років та ще 250 млн доларів — упродовж двох наступних. Половину площі 400 тис. м² нових енергоефективних хабів у Києві, Львові, Одесі та Дніпрі будуть використовувати для мережевих ритейлерів корпорації — EVA, VARUS. Решту група планує здавати в оренду.

Аграрна компанія Tehahro потребує 105 млн доларів для будівництва портового термінала на Одещині. Загалом будівництво глибоководного морського термінала має обійтися Tehahro у 168,4 млн доларів. На травень 2024-го у проєкт інвестували понад 20 млн євро. Термінал стане частиною власного індустріального парку компанії та матиме переваги спеціального податкового режиму. Він матиме залізничні та автомобільні під’їзди. Через термінал Tehahro розраховує щорічно перевалювати 6 млн т зернових, приблизно 1 млн т олійних культур та 500 тис. т мінеральних добрив.

«Транспорт і логістика є ключовими для експортоорієнтованого розвитку. Україна рухається до реалізації програми ЄС Ukraine Facility, згідно з якою розвиток транспортного сектора стимулюватиме широке економічне зростання. Таким чином, необхідно модернізувати логістичні системи, інтегруватися в транспортний простір ЄС (мережа TEN-T), привести залізничний сектор у відповідність до стандартів ЄС, покращити портові послуги», — наголосив ексзаступник міністра.

Для досягнення цього встановлюються такі пріоритетні цілі:

Відновлення та розвиток транспортної інфраструктури на основі довгострокової стратегії та задоволення потреб відновлення.
Модернізація шляхів експорту до ЄС для розвитку експортного потенціалу України.
Лібералізація в секторі залізничних перевезень для забезпечення конкурентного ринку залізничних перевезень.
Покращення судноплавства та портових послуг, забезпечення безпеки судноплавства, охорони суден і портів та ефективності надання послуг.
У портовому секторі планується концесія поромного та контейнерного терміналів у порту Чорноморськ, обсяг інвестицій буде визначено в техніко-економічному обґрунтуванні.

comments powered by HyperComments