Міський транспорт Луцька 2024: як це працює (ВІДЕО)
Луцьк - відносно невелике місто, але це найбільше місто на Волині, обласний центр, з населенням близько 220 тисяч чоловік. Громадський транспорт представлений тролейбусами, які обслуговує КП "Луцьке підприємство електротранспорту" та автобуси. Автобусні маршрути частково обслуговуються тим же комунальним підприємством, але рухомий склад там є як власний, так і орендований. Крім того, низка автобусних маршрутів обслуговується приватними перевізниками.
Побачити, як працюють автобуси і тролейбуси на вулицях Луцька, можна у нашому відео, яке було зняте наприкінці березня 2024 р.
Маршрутна мережа
У Луцьку працюють 9 маршрутів тролейбуса, з яких два лише трохи відрізняються трасою, а ще два - кільцеві по одній трасі, але у різних напрямках. Однак деякі з них курсують лише у робочі дні та у години пік. Ще кілька маршрутів запускаються лише у дні церковних свят. Загалом, з вказаних 9 маршрутів системно і регулярно працюють лише 4, в тому числі один кільцевий у двох напрямках. Маршрути №4 та 4А від вокзалу, №3 і №5 мають всього по 1-2 випуску і курсують раз на 40 хвилин - годину.
Схема маршрутів тролейбусів Луцьку на основі сервісу www.eway.in.ua
Пасажирів на вулицях Луцька обслуговують 30 автобусних маршрутів, з яких декілька приміських у селища Луцької громади чи сусідніх громад. На 14 маршрутах обслуговування пасажирів досить регулярне - з інтервалами до 15 хвилин, ці 14 маршрутів обслуговує, відповідно, від 4 до 14 автобусів. На решті маршрутів працює від 1 до 3 автобусів, інтвервали від 20 хвилин до кількох рейсів на день
Схема маршрутів автобусів Луцька на основі сервісу www.eway.in.ua.
Загалом у робочі дні на всі маршрути Луцька виходить 38-45 тролейбусів та біля 130 автобусів. Зауважимо, що значна кількість автобусів - великого класу.
Оплата проїзду
Оплата проїзду у громадському транспорті Луцька можлива виключно безготівково на основі системи електронного квитка. Ця система запущена повністю з грудня 2019 р. У салоні кожного тролейбуса чи автобуса біля дверей встановлені термінали-валідатори для оплати проїзду.
Оплатити проїзд можна наступним чином:
- пластиковою картою "City Card", яка заздалегідь поповняється на певну суму та, відповідно, кількість поїздок через встановлені у місті платіжні термінали.
- через мобільний додаток "City Card".
- електронним квитком на 2-3 поїздки, який можна купити в терміналі "City Card" у вигляді паперового квитка з QR-кодом.
- банківською картою з системою безконтактної оплати Pay Pass або смартфоном з функцією NFC.
Громадяни, які користуються пільгами - мають спеціальні пільгові карти "City Card" або відповідний розділ у додатку. Фіксується поїздка кожного пільговика, навіть якщо він має право безкоштовного проїзду.
Вартість проїзду у тролейбусах 8 гривень, у автобусах 14 гривень. Якщо оплачувати проїзд безпосередньо банківською картою чи смартфоном - то за рахунок комісії стягується додатково ще 25 копійок, тобто 1,5-3 % вартості проїзду.
Вказана система виявилася досить зручною для пасажира. Також вона повністю виключає можливі конфліктні ситуації з оплатою проїзду. Водії, особливо автобусів та маршруток, повністю "відокремлені" від оплати проїзду та готівки, відповідно, зосереджені на керуванні транспортом та дотриманні графіку руху.
Система "City Card" діє також у багатьох населених пунктах Волинської області, що полегшує транспортне сполучення і зручно для пасажирів, в тому числі на внутрішньообласних та приміських автобусних маршрутах.
Інклюзивність і зручність
Більше половини рухомого складу тролейбусів та автобусів на маршрутах Луцька - низькопідлогові, повністю або частково. У салонах тролейбусів працюють автоінформатори, які оголошують маршрут і наступні зупинки. На більшості одиниць рухомого складу також є зручні електронні табло з вказівником маршруту.
Також значна частина зупинок, особливо у центральній частині міста, оснащені електронними табло, що показують час прибуття автобусів та тролейбусів у найближчий час. Низка зупинок також має зручну для пасажирів з вадами зору тактильну плитку.
Таким чином, громадський транспорт Луцька, можна вважати досить зручним для маломобільних пасажирів та пасажирів з інвалідністю. На всіх маршрутах є значна кількість зручного рухомого складу, куди можна заїхати з інвалідним чи дитячим візком, досить зручно і на зупинках. Єдина проблема - це за умови поїздки тими маршрутами, які курсують досить рідко і саме на яких можна потрапити на старий автобус чи тролейбус з високою підлогою.
Рухомий склад
Тролейбус
Парк тролейбусів Луцька налічує 55 машин, з яких 50 - у технічно справному стані. Відповідно, майже всі вони так чи інакше задіяні у перевезеннях. 26 червня 2024 р. рішенням сесії міськради було списано з балансу 10 найстаріших та найбільш зношених тролейбусів.
Найбільше у місті сучасних низькопідлогових тролейбусів виробництва заводу "Богдан", який як раз і розташований у місті. Це 29 машин "Богдан-Т701.17" 2020-2022 рр. виробництва, які були придбані за кредитом Європейського банку реконструкції та розвитку. Також є два тролейбуси особливо великої місткості - одиночні тривісні "Богдан-Е231", один з яких не працює, ще два таких тролейбуси списані нещодавно. Окрім того, є два частково низькопідлогових експериментальних тролейбуси середньої місткості "Богдан-Т501" 2008 р. виготовлення. з яких свого часу почалося виробництво нинішнього модельного ряду тролейбусів "Богдан". Є два тролейбуси "Solaris Trollino" з низькою підлогою 2007-2008 рр. виробництва, які придбали вживаними. Крім того, є два частково низькопідлогових тролейбуси "SAM MPK Lublin II" 2011 р. виробництва, придбані 2023 р вживаними та схожий за компоновкою "MPK/Jelcz M121M EKO-BUS" 2001 р. виробництва.
На маршрутах залишаються також 7 старих польських тролейбусів "Jelcz", вироблених у 1987-2005 рр. з високою підлогою та придбаних вживаними. Також ще є 8 тролейбусів "ЗіУ-682" радянського виробництва 1983-1991 рр, та 2 тролейбуси "ЮМЗ-Т" 1995-1998 рр. виробництва. Частина з таких старих тролейбусів зазвичай не використовується, але зберігаються як резерв рухомого складу.
Автобус
Найбільше автобусів на міських маршрутах Луцька - великого класу, повністю або частково низькопідлогових, виготовлених у Німеччині, Нідерландах та інших європейських країнах після 2000 р.. Приватні перевізники придбали їх у останні кілька років.
З наявних таких машин слід відзначити 24 автобуси "VDL Citea" 2012 р. виробництва, 35 автобуси "VDL Berkhof Ambassador 200" 2006-2010 р. виробництва, 21 автобусів на газовому паливі "MAN A21 Lion's City", вироблених у 2005-2010 рр.
Інші автобуси - різноманітні автобуси малої та середньої місткості українського виробництва, звичні пасажирам як "маршрутки".
Загалом приватні та комунальні перевізники, зареєстровані у Луцьку, мають приблизно 280 автобусів малого, середнього і великого класу, з яких технічно справні близько 220-230, на міських маршрутах працюють біля 130 машин.