Перший новий трамвай для Одеси вже готовий
У соцмережах увечері 19 грудня почали публікувати без посилання на першоджерело перші фото дуже низької якості трамваю моделі "Татра-Юг-К1-Т306", встановленого на автотрейлер і пофарбованого у біло-червоно-жовту кольорову гамму, характерну для нового і капітально відремонтованого електротранспорту Одеси.
Вірогідно, це може бути один з перших чи навіть перший трамвай такої моделі, виготовлений для Одеси.
І це дійсно може бути так, адже трохи більше року тому, 16 грудня 2022 року, був нарешті підписаний контракт на постачання для Одеси 13 таких трамваїв за результатами міжнародного тендеру за кредитом Європейського Інвестиційного банку, який проводили аж з 2020 року. Тому слід очікувати, що буквально за декілька днів цей трамвай привезуть до Одеси, про що вже буде повідомлено офіційно.
Фактично ж остання спроба цього тендеру на закупівлю нових низькопідлогових трамваїв відбулася ще наприкінці 2021 року. Згодом, 17 лютого 2022 р. Верховна Рада прийняла закон, який ратифікував фінансову угоду уряду з ЄІБ по проекту "Міський громадський транспорт", який передбачав оновлення електротранспорту багатьох міст України за довгострокові кредити за дуже низькою, всього 2-3% річних, ставкою. Одеса при цьому отримувала можливість придбати у кредити 12 нових трамваїв та 30 електробусів.
В період між 17 та 24 лютого 2022 року тендер завершився, все було готове до підписання остаточного договору, що планувалося приблизно на 25-28 лютого. Але почалася війна - і договір через форс-мажорні обставини не підписали. Перші трамваї, за умовами контракту, мають надійти до Одеси не пізніше 52 тижнів після підписання договору, останні – не пізніше 72 тижнів після підписання договору. Незважаючи на те, що замовником тендеру зазначено КП "Одесміськелектротранс", фактично всі процеси закупівлі контролюються ЄІБ за схемою "банк виділяє гроші – банк проводить закупівлю – банк дає Одесі трамваї".
Загальна сума кредиту, наданого ЄІБ Одесі на придбання нових трамваїв - 20 мільйонів євро, до яких потім слід додати ще не менше 20% (близько 4 мільйонів євро) з муніципального бюджету - співфінансування для відшкодування витрат на ПДВ при закупівлі. Термін кредиту становить 20 років під 2% річних. Кредит надається під державні гарантії.
Таким чином, орієнтовна приблизна ціна одного трамвая без ПДВ становитиме близько 1,66 мільйонів євро, а з ПДВ - близько 2 мільйонів євро за умови постачання 12 трамваїв та 1,53 млн. євро без ПДВ або 1,84 млн. євро з ПДВ при постачанні 13 трамваїв.. Це приблизно відповідає загальноєвропейському рівню цін на нові трамваї та тим цінам, які сплачують інші міста України за нові трамваї, які купують за кредитами ЄІБ та за власні кошти (Київ та Львів).
Згідно з технічними умовами, трамваї повинні мати повністю низький рівень підлоги, зручний для маломобільних пасажирів та пасажирів із візками, довжину 26-32 метри, загальну місткість не менше 250 осіб. Також виробник повинен надати супутні послуги, наприклад, гарантію, комплекти запасних частин, сервісне гарантійне та післягарантійне обслуговування тощо.