Передислокація рухомого складу з Запорізької дитячої залізниці: що, куди і навіщо?

Мала залізниця у Запоріжжі була відкрита у 1972 році, і ось вже протягом п'яти десятиліть навчає юних школярів залізничної справи, випускає після навчання у гуртку досвідчених, зацікавлених працівників сталевих магістралей.
З початком повномасштабного вторгнення у 2022 році, рух поїздів та проходження навчально-виробничої практики для дітей призупинили з міркувань безпеки. У зв'язку з несприятливою безпековою ситуацію у регіоні та наближеністю міста до лінії фронту, Запорізька обласна військова адміністрація не погоджувала відкриття дитячої залізниці. Вже третій рік поспіль рух поїздів не здійснюється, а навчання юних залізничників відбувається у дистанційному форматі.
В цей же час, рухомий склад залізниці простоював без роботи, вагони та локомотиви тривалий час не експлуатувалися, що негативно впливало на їх технічний стан, адже будь-яка техніка має використовуватися. Тому, ще у 2023 році 6 пасажирських вагонів типу ПВ-40 після проходження ремонту були передислоковані на Гайворонську вузькоколійку, де вони використовуються за призначенням і дотепер – перевозять пасажирів у приміському сполученні та катають туристів під час проведення ретро-турів з паровозом.
Не так давно, у вересні 2024 року, після того, як в результаті ворожого обстрілу було пошкоджено два вагони типу ПВ-40, які знаходилися в ремонті у пасажирському вагонному депо Запоріжжя-1, було прийнято остаточне рішення про вивезення іншого рухомого складу, який залишився на дитячій залізниці з метою його належного збереження та ефективного використання.
Таким чином, наприкінці минулого року працівниками регіональної філії "Придніпровська залізниця" була проведена операція з передислокації трьох локомотивів: тепловозів ТУ2-136, ТУ2-144, паровозу Кп4-450 та вантажної платформи колії 750 мм.
Тепловози було прийнято рішення передислокувати на інші дитячі залізниці, які на даний час функціонують, для того щоб вони могли експлуатуватися за призначенням. Так, тепловоз ТУ2-136 відправився на Львівську дитячу залізницю, а ТУ2-144 – на Київську. Після проходження поточного ремонту обидва локомотиви будуть задіяні у роботі під час проходження юними залізничниками навчально-виробничої практики.
Паровоз Кп4-450 був встановлений на постамент на території Запорізької дитячої залізниці у 1979 році. На даний час він перебуває у незадовільному культурно-естетичному стані, частково розукомплектований, паровий котел не законсервований, будка машиніста, бак тендера та обшивка котла пошкоджені наскрізною корозією внаслідок тривалого простою під відкритим небом, крім цього доступ всередину будки відкритий, що призводить до розкомплектування унікального локомотива сторонніми особами. Для порятунку раритетного паровоза його було передислоковано в Гайворон, де наразі опрацьовуємо питання його подальшого ремонту та відновлення до робочого стану в умовах профільного підприємства.
Щодо вантажної платформи, то вона має виключну історичну цінність, оскільки була побудована у другій половині 1950-х років на Алтайському вагонобудівному заводі та мала дерев'яні борти. Раніше такі вагони були досить поширені на всіх вузькоколійних залізницях України, але після постачання нових платформ Демихівського заводу на роликових підшипниках з металевими бортами, ці платформи наприкінці 1990-х – на початку 2000-х років масово були списані та утилізовані. Дана платформа — одна з останніх представників серії на території України! Тож її було відправлено на реставрацію та ремонт до вагонного депо ім. Тараса Шевченка у м. Сміла.
Тож підсумовуючи, хочу заспокоїти всіх: працівників дитячої залізниці, ентузіастів і громадськість — Запорізьку дитячу залізницю ніхто не збирається закривати, ми просто хочемо зберегти унікальний рухомий склад. Після покращення безпекової ситуації у місті та прийняття рішення про відновлення роботи вузькоколійки, і вагони, і локомотиви буде повернено "додому" та відновлено повноцінний рух поїздів.
Віримо у наших відважних ЗСУ та Перемогу України!
Автор фото: Вадим Пономаренко.