Більшість пасажирських рейсів "Укрзалізниці" збиткові

Вторник , 11 ноября 2025, 14:34
За даними "Укрзалізниці", із 98 регулярних пасажирських поїздів далекого сполучення 56 є збитковими.
Більшість пасажирських рейсів "Укрзалізниці" збиткові

"Укрзалізниця" оприлюднила внутрішню аналітику пасажирських перевезень, згідно з якою 56 із 98 регулярних пасажирських поїздів по Україні є збитковими, а 42 приносять певний прибуток або працюють на межі рентабельності.

Залізничні маршрути поділили на чотири групи за рівнем рентабельності.

Прибуткові. До цієї категорії належать переважно високошвидкісні та найбільш затребувані напрямки між великими містами, зокрема Київ — Дніпро, а також частина рейсів Київ — Львів, Київ — Харків і Київ — Одеса.

Маржинально збиткові. Ці сполучення наближаються до нульової рентабельності, проте залишаються з незначними втратами. Серед них — Київ — Вінниця, Київ — Хмельницький, Київ — Запоріжжя.

Збиткові та найбільш збиткові. До цих категорій віднесено більшість маршрутів, передусім західні напрямки — Київ — Ужгород, Київ — Чернівці, а також частину міжрегіональних рейсів, як-от Харків — Львів.

Збитковість пасажирських перевезень залізницею зумовлена комплексом причин, серед яких:

  • Соціальні зобов’язання. Значна частина маршрутів забезпечує транспортне сполучення малонаселених районів, де пасажиропотік не покриває операційних витрат.
  • Використання дизельної тяги. На неелектрифікованих ділянках експлуатація тепловозів є значно дорожчою порівняно з електричною.
  • Інші причини: серед іншого низький пасажиропотік на окремих ділянках та необхідність оновлення рухомого складу.

Наприклад, збитковими є навіть популярні “гірські напрямки”. Як пояснили в Укрзалізниці, перевезення у Карпатах здійснюються дизельною тягою на складних ділянках, де відсутній значний вантажний потік (окрім роботи Івано-Франківського цементного заводу). Фактично компанія утримує всю гірську інфраструктуру винятково заради пасажирських перевезень. Без цього соціального зобов’язання багато сезонних маршрутів (зокрема до Яремче та Ясіня) мали б бути закриті, а інфраструктура — демонтована.

Ще складніша ситуація з приміськими перевезеннями — вони покривають менше ніж 10% витрат. Через дефіцит ресурсів Укрзалізниця у найгіршому сценарії може бути змушена скасувати 501 приміський рейс.

Зараз уряд України готує нову систему фінансової підтримки "Укрзалізниці", яка дозволить компанії поступово відмовитися від перехресного субсидування — практики, коли прибутки від вантажних перевезень покривають збитки пасажирського сегмента. Державна допомога складе близько 13 млрд грн у 2025 році та до 16 млрд грн у 2026 році. Таке фінансування має забезпечити стабільність пасажирських перевезень без підвищення тарифів для населення.


Червоними та помаранчевими лініями на карті позначено найбільш та просто збиткові сполучення, зеленим - прибуткові

comments powered by HyperComments