Фінляндія планує перехід залізниць на європейську колію
На тлі зростання російської загрози Фінляндія оголосила про намір впровадити європейську стандартну колію (1435 мм) у рамках стратегії посилення національної безпеки, мобільності військ та міжнародної інтеграції. Це рішення спрямоване на вирішення однієї з ключових проблем транспортного коридору TEN-T Північне море — Балтійський коридор: обмеженої сумісності через різницю колійних стандартів.
На відміну від більшості європейських країн, що використовують стандартну колію 1435 мм, Фінляндія, Естонія, Латвія та Литва продовжують експлуатувати широку колію 1520 чи 1524 мм - свого роду "спадщину" часів російської імперії чи радянського союзу. Це суттєво ускладнює транс’європейські перевезення. Будівництво залізниці європейської колії Rail Baltica змінює цю ситуацію, створюючи основу для континентальної інтеграції.
Компанія LTG Infra, яка відповідає за реалізацію Rail Baltica у Литві, підкреслює: потенціал проєкту можна повністю реалізувати лише через інтеграцію з сусідніми країнами. Польща вже має повністю розвинену мережу європейської колії 1435 мм. Фінляндія нині оцінює стратегічну потребу у континентальних залізничних сполученнях та розглядає розвиток європейської колії для військової мобільності.
Фінляндія досі експлуатує 1524 мм колію, введену ще за часів російської імперії. Загальна довжина фінських залізниць - понад 9200 км. У 2025 році проведено дослідження можливості інтеграції європейської колії з північними лініями та Швецією. Розглядається система подвійної колії (1435 мм + 1524 мм), але наразі оцінено лише північні ділянки.
Улла Хейнонен, яка обіймає ключову посаду директорки з питань зеленого зростання у Конфедерації фінської промисловості (EK), наголошує, що бізнес-спільнота Фінляндії активно шукає шляхи посилення міжнародних транспортних зв’язків. Вона пояснює це тим, що історично майже весь фінський експорт (близько 100%) здійснювався морем. Однак поточна геополітична ситуація вимагає від країни диверсифікації логістики. Фінські компанії зацікавлені в розробці швидших та безпечніших континентальних транспортних альтернатив, які б одночасно сприяли зменшенню викидів вуглецю та підвищенню загальної конкурентоспроможності експорту.
У 2025 році міністр транспорту Фінляндії Лулу Ранне підтвердила намір країни перейти на європейську колію. Ранне наголосила на важливості співпраці з Балтійськими державами та спільної розбудови сучасної інфраструктури, що зміцнює повсякденне життя та готовність до кризових ситуацій. Хоча ще у 2020-му міністр транспорту та зв’язку Фінляндії Тімо Харакка не підтримав пропозицію Європейської комісії переходити на колію 1435 мм по всій залізничній мережі TEN-T, стверджуючи, що Фінляндію необхідно розглядати як особливий випадок.
Нині у Фінляндії активно обговорюють можливість будівництва мосту або тунелю між Таллінном та Гельсінкі. Хоча конкретних планів немає, стратегічна концепція залишається пріоритетом.