Швидкісний трамвай Києва та нова лінія трамваю на львівський Сихів: порівняльний аналіз

Воскресенье , 18 февраля 2018, 19:19
Нещодавно отримав "музейні" фотки Правобережного швидкісного трамвая Києва, датовані роком мого народження - 1979. Вирішив порівняти ці фотографії із світлинами львівської "будови ХХІ століття" - трамвайної лінії на Сихів.
Швидкісний трамвай Києва та нова лінія трамваю на львівський Сихів: порівняльний аналіз

З огляду на те, що у Сихівському житловому масиві мешкає біля 120 тис. містян, то лінія трамвая мала б проектуватися за стандартами швидкісного трамвая, або, як прийнято називати на Заході - LRT, тобто "легкорейкового транспорту" - "важкорейковим" там називають метрополітен або міську електричку...

Що ж ми маємо насправді? LRT або швидкісний трамвай прокладають на виокремленому полотні. Звичайно, на вул. Івана Франка у Львові таке анріал, але починаючи із вулиці Стуса створити виокремлене полотно для трамвая було б можна... Але... Не так склалося і на вулиці Стуса полотно суміщене...

Проектанти київського швидкісного трамвая (ШТ) іще у 1970-ті роки думали краще - вони всю лінію ШТ проклали на виділенці.


Київ. Швидкісний трамвай. Тільки виділена смуга. 1979 рік.

Що цікаво, Юрій Тер-Арутюнян та спільнота "Зручне місто" пропонували облаштувати для Сихівського трамвая виділенку на Стуса, але Міська комісія з безпеки дорожнього руху таке рішення нажаль не підтримала...

Такий нормативний акт, як ДБН В 2.3.18-2007, який чомусь дуже не люблять урбаністи "львівського розливу" передбачає використання для ліній ШТ залізничних рейок (окрім кривих малого радіусу, де мають бути трамвайні), але на Сихівському трамваї всюди лежать трамвайні рейки... Хоча із однієї сторони вони більш безпечні (через наявність жолоба), але із іншої - залізничні дешевші і більш зносостійкі.

На київському ж ШТ використали залізничні рейки і бетонні шпали... 


Київ, 1979 р. Швидкісний трамвай, залізничні рейки, бетонні шпали на гравійному баласті. Прошу звернути увагу на розмір павільйонів.

Той же ДБН, який я уже згадував, передбачає облаштування на кінцевих обгінних колій. На київському ШТ так і є.


Київ, 1979 р. Швидкісний трамвай. Кінцева із обгінною колією.

У нас же на Вернадського обмежилися лише запасними...


Львів, 2017 р. Кінцева тільки із запасними, без обгінної колії.

Передбачено було проектом ШТ в Києві й оглядова канава для вагонів на кінцевій.


Київ, 1979 р, оглядова яма на кінцевій.

Особливу увагу при будівництві ШТ в Києві звернули на облаштування контактної мережі. Тут була застосована так звана "повздовжньо-ланцюгова" підвіска контактного дроту із вантажною компенсацією...


Київ, 1979 р. Повздовжньо-ланцюгова підвіска контактного дроту.

У Львові ж, нажаль, використали застрілу жорстку підвіску контактного дроту, яка не лише не дозволяє ізду трамвая на значній швидкості, але і часто приводить до поломок пантографів.


Київ, 1979 р. Швидкісний трамвай. Вантажний компенсаційний пристрій для натягу контактної мережі.


Львів, 2016 р. Проста жорска підвіска.

Дворівневі розв'язки навіть для трамвая зараз не у моді... Але в 1970-х їх активно застосовували...

Із того, чим можна було скористатися із київського ШТ - це огородження. В Києві вони є фактично вздовж усієї траси. Це підвищує безпеку лінії. У Львові ж колію не огородили, отож ті, що шукають пригод на свій тухес, можуть безперешкодно блукати по трамвайній колії...


Київ, 1979 р., швидкісний трамвай. Огородження трамвайного полотна.

Звернімо увагу, що на фото ШТ із Києва тільки трьох- та двохвагонні системи. Так було зроблено для надійності - в разі поломки одного вагона, інший можна було тягнути або штовхати не створюючи трамвайного затору... У Львові ж на лінії на Сихів курсують лише одиночні вагони...


Львів, лише одиночні вагони на лінії...

Цікаво, що навіть наприкінці 1970-х років, трамвайні вагони для Киїівського ШТ були додатково "нашпиговані" різноманітною електронікою - системами автоматичного контролю швидкості, протидії зіткненням та іншим...


Київ, 1979 р., додаткові системи безпеки на вагонах швидкісного трамвая.

Що цікаво - київська лінія швидкісного трамвая 1970-х років має значно більше спільного із сучасною трамвайною лінією Берліна, а ніж львівська трамвайна лінія на Сихів, збудована у ХХІ столітті... 


Берлін. Компенсована повздовжньо-ланцюгова підвівска.

Хто ж винен в тому, що трамвайна лінія, яка для Львова мала б стати "будовою століття" за своїм технічним рівнем виявилася гіршою, а ніж трамвайна лінія ШТ у Києві, збудована у 1970-ті роки?


Берлін. Трамвайна колія на виокремленій смузі.

У середовищі хіпстерів-урбаністів прийнято вважати, що винуватий т.зв. "сивочолпроект" - проектанти старшого покоління, які ніби-то погругзли у совку і нічого сучасного не визнають? Як же так? Саме такі проектанти і будували лінію швидкісного трамвая в Києві.


Берлін. Колія із залізничних рейок і ланцюгова підвіска.

Справа тут, напевно в іншому... Ті кошти, які витратили на "елементи урбаністики" відповідно забрали із контактної мережі... Сумно...

Але усе одно, треба розібратися, чому лінія Сихівського трамвая виявилася побудованою навіть не на рівні 1970-х років ХХ століття. Виявити, хто допустив помилку. Хоча б для того, щоб не допускати таких помилок у майбутньому...

comments powered by HyperComments