Залізничні аварії: катастрофа під Чернівцями (1868 р.)

Антон Лягушкін  |  Воскресенье , 14 июня 2020, 14:55
Вочевидь першою масштабною залізничною катастрофою в Україні стала залізнична катастрофа зранку 4 березня 1868 року, яка сталася на перегоні Чернівці – Снятин між сучасними станціями Чернівці і Чернівці-Північна, коли під час проїзду поїзда стався обвал мосту через річку Прут.
Залізничні аварії: катастрофа під Чернівцями (1868 р.)

Вочевидь першою масштабною залізничною катастрофою в Україні стала залізнична катастрофа зранку 4 березня 1868 року, яка сталася на перегоні Чернівці – Снятин між сучасними станціями Чернівці і Чернівці-Північна: о 06:30 під вантажно-пасажирським поїздом, який рухався із Чернівців до Львова, завалився міст через річку Прут. Цей міст було побудовано за проектом інженера Шіфферкорна – мости такого типу були достатньо розповсюджені в тогочасній Австро-Угорщині.

У аварію потрапив змішаний товарно-пасажирський поїзд. В його складі загалом було 16 вагонів: одразу за локомотивом було причеплено 10 товарних вагонів із худобою. За товарними вагонами був причіплений поштовий вагон. Далі йшли чотири пасажирські вагони і один кондукторський.

Обставини катастрофи дослідниця О. Драгомирецька описує таким чином: «При перетині залізничного моста, коли перший локомотив був уже на протилежному березі, тріснув правий, а потім і лівий бік моста, локомотиви по похилій площині почали сповзати у воду, а за ними – товарні вагони». Упали у воду і машиністи (вочевидь – члени локомотивної бригади). Один із низ мав прізвище Гельд, він із поламаними ребрами зумів врятувати своїх колег».

На щастя, завдяки добрій реакції кондукторів, пасажирські вагон вдалося загальмувати і вони не впали в річку. Отож, серед людей в аварії постраждала лише локомотивна бригада.

Наслідками аварії стало падіння в річку Прут 9 вантажних вагонів та локомотива. У вантажних вагонів знаходилося 40 биків і 130 свиней. Із них 10 биків загинуло, 20 відправили на бійню. 40 свиней врятувалося, 26 втопилося, а решта розбіглася.

Урядова комісія, яка розслідувала катастрофу, прийшла до висновку про ненадійність мостів конструкції Шіфферкорна: значна кількість деталей моста виготовлялася із чавуну – більш дешевого, але менш міцного за сталь. Окрім того, чавунні відливки часто мали внутрішні дефекти, які знижували загальну міцність конструкції. Після залізничної аварії 1868 року під Чернівцями по всій Австро-Угорщині почали відмовлятися від мостів конструкції Шіфферкорна. До проведення реконструкції мостів, на Львівсько-Чернівецько-Ясській залізниці мости, збудовані за проектом інженера Шіфферкорна, зміцнювали, а згодом і замінили.

Нажаль, намагання керівника Львівсько-Чернівецько-Ясської залізниці Віктора Оффенгайма максимально здешевити будівництво колій, а також значна поспішність будівництва зрештою «вилізла боком»: кількість інцидентів і аварій на залізниці Львів – Чернівці була дуже великою.


 

Джерела:
1. Гранкін П.Е., Лазечко П.В., Сьомочкін І.В., Шрамко Г.І. Львівська залізниця. Історія і сучасність. Львів: Центр Європи, 1996;
2. Максим’юк О. Перший потяг у Чернівці прибув 150 років тому
3. Про Чернівці в старих фото. Перший вокзал

comments powered by HyperComments