Чому одеський трамвай "Північ-Південь" так і не став швидкісним

Понедельник , 24 февраля 2025, 11:11
Теоретично, з вересня 2022 року в Одесі працює магістральний трамвай "Північ-Південь" №7. Але фактично зараз цей маршрут не працює, а коли працював - то так і не став швидкісним. Розбираємося, чому так сталося.
Чому одеський трамвай "Північ-Південь" так і не став швидкісним

13 вересня 2022 року в Одесі було запущено магістральний трамвайний маршрут "Північ – Південь", який з'єднав віддалений житловий масив Котовського із південно-західним житловим масивом та районом Таїрова через центр міста без пересадок. Довжина маршруту становить 32 кілометри, які трамваї долають за понад 2 години, з інтервалом руху кожні 5 хвилин. 

Реалізації цього маршруту за початковою концепцією нашої редакції передували понад 6 років підготовки інфраструктури, зокрема повні реконструкції трамвайних ліній в центрі Одеси від Старосінної площі по вулицям Новощіпний Ряд, Преображенській, Софіївській та узвозу Віталія Блажка (раніше Маринеска). Також біля Пересипського мосту було збудовано повноцінну "трикутну" колійну розв'язку, яка дозволяє трамваям з центру напряму їхати на Пересип і навпаки.

Також у загальному процесі підготовки цього маршруту було проведено оновлення рухомого складу на основі місцевої збірки частково низькопідлогових трамваїв - як одиночних, так і трисекційних, загалом 31 одиниця - 4 багатосекційних та 27 одиночних. Також за кредитною програмою Європейського інвестиційного банку було придбано 13 повністю низькопідлогових трамваїв "Татра-Південь-К1Т306", які майже всі вже надійшли до Одеси.

Також планувалося масштабне оновлення колій у напрямку житлового масиву Котовського. На це планувалося витратити 20 мільйонів євро європейських кредитних коштів, але через початок повномасштабної війни цей процес був заморожений.

Досягнення маршруту:

  • Безпересадкове сполучення: Мешканці житлового масиву Котовського вперше отримали можливість дістатися центру міста та інших районів трамваєм без необхідності пересадок, що значно спрощує пересування містом. 

  • Частота руху: Трамваї початково курсували з інтервалом у 5 хвилин, забезпечуючи регулярне та зручне сполучення для пасажирів.

  • Сучасний рухомий склад: Маршрут спочатку обслуговували 40 вагонів, серед яких трисекційні «Одіссей-Макс» та частково низькопідлогові односекційні трамваї «Одіссей» і «Каштан», що підвищує комфорт для пасажирів, зокрема для маломобільних груп населення. 

Недоліки маршруту:

  • Тривалість поїздки: Повна поїздка займає понад 2 години, що може бути незручним для пасажирів, які потребують швидкого пересування по місту. 

  • Відсутність швидкісного сполучення: Маршрут не є повністю швидкісним через необхідність капітального ремонту трамвайних колій, що впливає на загальну швидкість руху. Також на загальну швидкість впливають декілька транспортних вузлів, де трамваї змушені по кілька хвилин чекати своєї черги на проїзд. Це, зокрема, перехрестя Миколаївської дороги та проспекту Добровольського ("Молода Гвардія"), перехрестя біля Пересипського мосту, перехрестя на площі Трибуни Героїв (раніше Толбухіна) та 7-й станції Люстдорфської дороги. Також слід відзначити незадовільний стан колій на значній протяжності маршруту, в тому числі по Люстдорфській дорозі, вул. Чорноморського Козацтва та Миколаївській дорозі, що призводить до обмеження швидкості руху трамваїв та низького комфорту пасажирів.

  • Тимчасові незручності: Запуск маршруту призвів до скасування або змін у роботі деяких інших трамвайних маршрутів, що створило незручності для пасажирів, які звикли користуватися цими напрямками. Так, значний час не курсував до центру міста трамвай №10 від району Черьомушки. Також по основній трасі маршруту було скорочено до Люстдорфу рух маршруту №27, що призвело до додаткового навантаження на основний маршрут "Північ - Південь" та руйнування раніше створеного зв'язку району Совіньон та промзони Рибного порту з залізничним вокзалом. 

  • Розрив та тимчасове скасування маршруту: Це відбулося внаслідок забудови території колишнього судноремонтного заводу по вулиці Приморській, коли забудовник (компанія "Пространство") зруйнував підпірну стінку по узвозу Віталія Блажка. Через це там почалися зсувні процеси та навіть видиме неозброєним оком просідання трамвайних колій, заново укладених 2020 року. Тому спочатку з весни 2023 року на маршруті припинили курсувати трисекційні вагони. А роботу маршруту №12 скоротили - він курсує лише від Слобідки до Херсонського скверу. Згодом, з осені 2024 року та, орієнтовно, до кінця весни чи навіть літа 2025 року маршрут "Північ - Південь" взагалі не працює - його "розірвали" на дві частини. Одна частина за звичним номером 7 курсує лише до Пересипського мосту. А інша частина під №3 - від Люстдорфу до вулиці Пастера. Трамвайний рух у центрі Одеси від Тираспольської площі до Пересипського мосту по Преображенській та Софіївській відсутній взагалі. Справа у тому, що на узвозі Віталія Блажка будують нову дренажну систему, в процесі на пошкодженій ділянці також перекладуть заново трамвайні колії. Фактично, за некомпетентне рішення приватного забудовника, яке мало не призвело до катастрофи, змушений розплачуватися муніципальний бюджет.

  • Вплив війни: З одного боку, повномасштабна війна зупинила початок реконструкції колій на понад 13-кілометровій ділянці. Це можна пояснити недоцільністю капітальних витрат бюджетних коштів під час війни. Але при цьому багато інших міст України навіть під час війни продовжують досить масово оновлювати міський електротранспорт за рахунок європейських кредитів та грантових коштів. З іншого боку, постійні російські обстріли, особливо енергетичної інфраструктури, спричинюють як значні повні перерви руху, так і стабільне зменшення кількості рухомого складу електротранспорту на лініях. Це також призводить до зменшення комфорту пасажирів та загальної передбачуваності трамваїв та тролейбусів.

  • Людський фактор: Цей момент більше стосується роботи всього міського транспорту Одеси, частиною якого є маршрут "Північ - Південь". Через планування міста та містобудівні рішення ще царських та радянських частів, маршрутна мережа міського транспорту в Одесі залежить від кількох транспортних вузлів, де пасажири були змушені робити пересадки. Свого часу це пояснювалося також тим, що один і той же пасажир при довгій поїздці з пересадкою був змушений платити більше - таким чином штучно завищувалася вартість поїздки при загальному низькому тарифі. Також це на прикладі пересадочного вузла біля Пересипських мостів можна було пояснити заходами безпеки - оскільки до 1985 року там проходила магістральна залізниця у порт з інтенсивними рухом, яка на одному рівні перетинала основні автомагістралі та трамвайну лінію на житловий масив Котовського, внаслідок чого їхати з пересадкою було швидше, ніж чекати вільного переїзду. А трамвай взагалі наскрізним маршрутом не ходив. Зараз саме цей пересадковий вузол втратив значну частину своєї актуальності. Але, наприклад, пересадкові вузли в центрі міста та в районі залізничного вокзалу залишаються дуже актуальними. Недоліком вузла в центрі є "розпорошеність" кінцевих зупинок автобуса і тролейбуса по різним кварталам, віддаленим від трамвайної кінцевої зупинки на Тираспольській площі. В районі вокзалу фактично є три пересадкових вузли - на Привокзальній площі, на Старосінній площі та Куликовому полі. Між ними пасажири можуть переміщуватися лише пішки, втрачаючи час. Крім того, водії трамваїв та автобусів, судячи зі звернень громадян як до місцевої влади, так і до нашої редакції, далеко не завжди очікують пересадкових пасажирів, зокрема на Старосінній площі. 

  • Тарифна політика: зараз в Одесі вартість разового проїзду електротранспортом складає 15 гривень. При цьому під час останнього підвищення було втрачено економію для пасажирів при використанні безготівкового розрахунку, що свого часу позиціонувалося у якості мотивації для переходу на "безготівку" та потім на електронний квиток. Ті пасажири, які змушені робити пересадки, зокрема через відсутність магістрального трамвайного сполучення по маршруту "Північ - Південь", за переміщення з точки "А" у точку "Б" змушені платити 30 гривень. При цьому завжди можна скористатися автобусом-маршруткою без пересадок і загалом дешевше - за 20 гривень. Також у тарифній системі ніяк не об'єднані електротранспорт і автобуси (які всі без винятку обслуговуються приватними перевізниками у режимі "маршрутне таксі"). Тобто, купівля постійного квитка на електротранспорт не гарантує реальної економії, особливо в умовах можливих у будь-який момент блекаутів з повною чи частковою зупинкою електротранспорту. 

Запуск магістрального трамвайного маршруту "Північ – Південь" є важливим кроком у розвитку міського транспорту Одеси, надаючи мешканцям зручне безпересадкове сполучення між віддаленими районами міста. Проте для підвищення ефективності та комфорту необхідно вирішити питання щодо швидкості руху та оптимізації інших маршрутів, а також питання тарифів та пересадок.

Зокрема, ми пропонуємо під час наступних ремонтів транспортної інфраструктури обладнати світлофори у позначених вище "проблемних" місцях системою пріоритету для трамвая таким чином, щоб або автоматично, або за командою водія трамвая сигнал світлофора змінювався на дозвільний саме для трамваю. Це дозволить трамваям маршруту "Північ - Південь" зекономити від 10 до 15 хвилин загального часу руху по маршруту.

Також ми пропонуємо додати навіть у існуючій тарифній системі так званий пересадковий квиток на електротранспорт, який, наприклад, мав би термін дії у одну годину з моменту першої валідації, дозволяв би необмежену кількість пересадок саме у електротранспорті і коштував би 20 гривень - на відміну від 15 гривень за разовий квиток.

Зручність для пасажирів щодо транспортно-пересадочних вузлів можна покращити змінами маршрутної мережі без будівельно-ремонтних робіт. Наприклад, буде досить зручно для одеситів запустити трамвайний маршрут з Фонтану у центр міста. Свого часу була спроба продовжити маршрут №17 до Автовокзалу, але такий маршрут знову скоротили через надмірну завантаженість вулиці Пантелеймонівської та незадовільний стан колій на ній. Ще одним таким зручним маршрутом став би зв'язок від кінцевої "Херсонський сквер" до Аркадії, який ненадовго запускався 2016 року та був згодом скасований через ремонти колій по вул. Преображенській. Також ми б рекомендували після перезапуску маршруту "Північ - Південь" або зберегти у існуючому вигляді трамвай №3 від Люстдорфу до вул. Пастера, або знову подовжити до Старосінної площі маршрут №27. Також для розвантаження діючих ліній трамвая та тролейбусу доцільно змінити деякі тролейбусні маршрути, наприклад - відновити рух тролейбусів влітку у Аркадію з центру міста.

У певній перспективі, після хоча б часткового оновлення колій, оптимізації трамвайного руху, відновлений маршрут №7 "Північ - Південь" може стати якщо не справді швидкісним, то хоча б "прискореним". Але коли це станеться - ми зможемо дізнатися не раніше літа 2025 року.

comments powered by HyperComments