В Одесі презентували новий низькопідлоговий трамвай від "Татра-Юг" (ВІДЕО)
Сьогодні, 27 грудня 2023 р., в Одесі на території вагоноремонтних майстерень на Олексіївській площі пройшла презентація першого в історії міста повністю низькопідлогового трамваю виробництва компанії "Татра-Юг". Це трамвай моделі "К1Т306" - трисекційний і повністю низькопідлоговий.
Це перший такий трамвай з 13 замовлених по контракту за кредитним фінансуванням Європейського Інвестиційного банку по програмі "Міський громадський транспорт". Як заявив директор заводу "Татра-Юг" Анатолій Кердивара, після першого вагону, який доставлений до Одеси точно за умовами контракту, за січень 2024 року Одеса отримає ще два таких трамваї, а потім, до кінця наступного року, будуть вироблені та доставлені і інші трамваї. Також він звернув увагу на те, що цей трамвай значно дешевше іноземних аналогів і при цьому відповідає всім сучасним вимогам щодо комфорту, дизайну, технічних характеристик, економічності, при цьому пристосований до роботи на "вбитих" коліях.
Детальніше - у нашому відеосюжеті.
Перший вагон доставили до Одеси 20 грудня, де по секціям розвантажили та потім зібрали у трамвайному депо №2 на Слобідці.
Потім починаючи з 23 грудня новий трамвай проходив випробування на вулицях Одеси - від Слобідки до Херсонського скверу, далі по центру міста до Старосінної та Олексіївської площі і назад.
Одеські трамваї цієї моделі зовні дещо відрізняються від київських - у них інша компоновка дверей. Не по дві широкі і дві вузькі двері у першій і третій секціях, як у Києві, а три широких у першій и дві широких у третій секції в Одесі. Двері - планетарного типу, відчиняються всередину трамваю. Довжина трамваю 26 метрів, він має три візки - два моторних поворотних під першою та третьою секціями та безмоторний неповоротний під другою. Трамвай пофарбований у кольори прапору Одеси.
В салоні - 71 сидяче місце. Більшість з них - на низькій підлозі, без жодних сходинок. У першій секції 20 місць, у другій 16, у третій 35. Є два накопичувальні майданчики, а також простір для стоячих пасажирів у вузлах зчленування. Загальна місткість трамваю - 250 чи навіть 300 пасажирів.
Представники заводу-виробника розповідали, як доводилося працювати зі збіркою трамваю у цехах під повітряними ударами. А виробники деяких комплектуючих, наприклад тягових електродвигунів, взагалі працюють у напівкустарних умовах, коли розосереджено виготовляють двигуни у Харкові на напівзруйнованих заводах. До речі, в таких самих умовах компанія виробляє і трамваї для Києва - як раз завершується постачання туди партії з 20 вагонів такої ж моделі "К1Т306" за таким же кредитом ЄІБ.
Як сказав мер Одеси Геннадій Труханов, зараз у місті йде деяка підготовка інфраструктури для обслуговування пасажирів новими низькопідлоговими трамваями. Також мер зазначив, що поки йшла ще з 2016 року підготовка до закупівлі цих трамваїв, в Одесі запустили і реалізували програму виробництва нових одно і трисекційних трамваїв "Одіссей" і "Одіссей-Макс", які зараз працюють на маршрутах.
Новий трамвай, судячи з увімкненого електронного табло, ймовірніше за все, за кілька днів почне працювати на 17-му маршруті по лінії на Великий Фонтан. Робота трисекційних трамваїв з пасажирами по маршруту №7 "Північ-Південь" поки що припинена через складну ситуацію з можливим зсувом грунту на узвозі Маринеска. Але зараз новий трамвай успішно пройшов випробування і там теж.
Трохи більше року тому, 16 грудня 2022 року, був нарешті підписаний контракт на постачання для Одеси 13 таких трамваїв за результатами міжнародного тендеру за кредитом Європейського Інвестиційного банку, який проводили аж з 2020 року. Тому слід очікувати, що буквально за декілька днів цей трамвай привезуть до Одеси, про що вже буде повідомлено офіційно.
Фактично ж остання спроба цього тендеру на закупівлю нових низькопідлогових трамваїв відбулася ще наприкінці 2021 року. Згодом, 17 лютого 2022 р. Верховна Рада прийняла закон, який ратифікував фінансову угоду уряду з ЄІБ по проекту "Міський громадський транспорт", який передбачав оновлення електротранспорту багатьох міст України за довгострокові кредити за дуже низькою, всього 2-3% річних, ставкою. Одеса при цьому отримувала можливість придбати у кредити 12 нових трамваїв та 30 електробусів.
В період між 17 та 24 лютого 2022 року тендер завершився, все було готове до підписання остаточного договору, що планувалося приблизно на 25-28 лютого. Але почалася війна - і договір через форс-мажорні обставини не підписали. Перші трамваї, за умовами контракту, мають надійти до Одеси не пізніше 52 тижнів після підписання договору, останні – не пізніше 72 тижнів після підписання договору. Незважаючи на те, що замовником тендеру зазначено КП "Одесміськелектротранс", фактично всі процеси закупівлі контролюються ЄІБ за схемою "банк виділяє гроші – банк проводить закупівлю – банк дає Одесі трамваї".
Загальна сума кредиту, наданого ЄІБ Одесі на придбання нових трамваїв - 20 мільйонів євро, до яких потім слід додати ще не менше 20% (близько 4 мільйонів євро) з муніципального бюджету - співфінансування для відшкодування витрат на ПДВ при закупівлі. Термін кредиту становить 20 років під 2% річних. Кредит надається під державні гарантії.
Таким чином, орієнтовна приблизна ціна одного трамвая без ПДВ становить близько 1,66 мільйонів євро, а з ПДВ - близько 2 мільйонів євро за умови постачання 12 трамваїв та 1,53 млн. євро без ПДВ або 1,84 млн. євро з ПДВ при постачанні 13 трамваїв.. Це приблизно відповідає загальноєвропейському рівню цін на нові трамваї та тим цінам, які сплачують інші міста України за нові трамваї, які купують за кредитами ЄІБ та за власні кошти (Київ та Львів).
Згідно з технічними умовами, трамваї повинні мати повністю низький рівень підлоги, зручний для маломобільних пасажирів та пасажирів із візками, довжину 26-32 метри, загальну місткість не менше 250 осіб. Також виробник повинен надати супутні послуги, наприклад, гарантію, комплекти запасних частин, сервісне гарантійне та післягарантійне обслуговування тощо.