БАМу - БАМ!

Олександр Вельможко  |  Пятница , 1 декабря 2023, 19:04
Одній з двох великих магістральних російських залізниць у напрямку Далекого Сходу було вчинено великий БАМ. Мова йде про Байкало-Амурську магістраль, яка внаслідок двох вдалих спецоперацій українських спецслужб тимчасово розірвана у найнебезпечнішій та найнапруженішій локації.

Всі подробиці подій та їх аналіз у нашому відеосюжеті.

Для початку дуже коротко розберемося, що ж це таке - БАМ? Це залізниця, яку проклали у 1970-80 рр. з двома цілями. По-перше, це було економічне освоєння багатих на корисні копалини, але малозаселених районів Східного Сибіру. По-друге, під час радянсько-китайського протистояння у 60-80-ті рр. у СРСР вирішили збудувати ще одну залізницю на Далекий Схід, оскільки наявний Транссіб був дуже уразливий для можливих китайських ударів - адже він знаходиться на великій протяжності всього в кількох кілометрах від кордону. За технічною складністю та вартістю будівництва у майже незаселених районах в умовах вічної мерзлоти, сейсмічної небезпеки та гірського ландшафту - це дійсно був безпрецедентний проект. 

Чи не найскладнішою точкою БАМу став перехід через Північномуйський гірський хребет - дуже високий, з найскладнішими умовами для будівництва там залізниці. Ми позначили його на карті стрілкою.

Сам тонель будували з 1977 по 2003 рік, він являє собою дуже специфічну інженерну споруду. Це, власне, тонель довжиною більше 15 км, прокладений скрізь сейсмічно небезпечні гори з дуже різними гірськими породами - від суцільного каменю до суміші води з гранітною крихтою. Цей тонель має декілька вентиляційних шахт, установки для обігріву та осушення, паралельну технічну штольню з вузькоколійкою для технічного обслуговування та відводу води, спеціальні ворота та багато іншого.

А оскільки тонель будували дуже довго і з дуже великими технічними проблемами, то у 1980-х спорудили два обхідних залізничних шляхи. Перший мав довжину 24 км і виходив взагалі за рамки технічних норм безпеки для залізниць - там були ухили до 40 тисячних. Тобто, на кілометр відстані колія підіймалася на 40 метрів. Через це по цьому обхідному шляху було дозволено рух лише вантажних поїздів, і повноцінні поїзди там не проходили. Їх розчіпляли на фрагменти по 5-10 вагонів, і далі їх по черзі везли через перевал. Рух пасажирських поїздів був взагалі заборонений. Коли ж стало зрозуміло, що цей суто тимчасовий обхід може стати постійним, то у другій половині 1980-х спорудили другий обхід - довжиною 64 км, з ухилами до 18 тисячних, які вже не перевищували норми, з двома тонелями та кількома проміжними станціями. Тут вже йшли всі поїзди, але з обмеженнями швидкості до 20 км/год, з небезпекою зсувів та снігових лавин. А для вантажних поїздів тут треба було не один стандартний двосекційний електровоз, а три - два тягнуть, один підштовхує. Саме на цьому обході збудували найвищий у колишньому СРСР та на нинішній російській педерації залізничний міст, прозваний "Чортовим мостом" - адже він гойдається, коли по ньому проходить поїзд.

Все ж коли росіяни таки добудували тонель, то цей обхід залишили у якості резерву - на всякий випадок, нештатної ситуації, чи ремонту тонелю чи просто для збільшення пропускної спроможності. Хоча через тонель поїзд їде всього за 15-20 хвилин, а по обходу - більше 2,5 годин. Останнім часом цим обходом курсували лише так звані "робочі" поїзди двічі на день, які доставляли колійників на місце роботи та забезпечували доставку необхідних матеріалів на проміжні станції обходу. Іноді, раз на кілька тижнів чи місяців, туди пропускали деякі поїзди - на час регламентних технічних робіт з обслуговування тонелю.

Таким чином, оцей Північномуйський тонель та паралельний йому обхід є найважливішою та найуразливішою точкою всієї західної частини БАМу. Це не єдиний російський залізничний шлях на Далекий Схід та в Китай, оскільки є ще Транссибірська магістраль з набагато більшою пропускною здатністю. Але БАМ - це один з двох залізничних шляхів росії у східному напрямку, по якому йдуть як військові, так і інші вантажі, оскільки згаданий вище Транссіб вже не може впоратися. 

А тепер - про найцікавіше. Українські спецслужби дійсно змогли перервати сполучення по БАМу, вчинивши там великий БАМ. Безпосередньо потрапити до цього тонелю або до "Чортового мосту" навряд чи хтось з СБУ чи ГУР зміг би взагалі - аж надто складно туди просто доїхати навіть звичайному пасажиру. А під час війни та посилених заходів з безпеки у росіян це взагалі неможливо. Але якщо зробити все трошки інакше...

БАМ перший. Вночі 30 листопада через Північномуйський тонель йшов собі вантажний поїзд - локомотив і 50 вагонів - 41 цистерна з дизельним паливом, 3 цистерни з авіаціним паливом та ще 6 вагонів. Під час руху поїзда у контактній мережі зникла напруга, поїзд зупинився, і поки машиністи дізнавался причину зупинки - з поїзда пішов дим. Машиністи закріпили поїзд і вийшли з тонелю.. Після цього спрацювали 4 вибухові пристрої, розміщені десь у цистернах. 16 цистерн вигоріли повністю, при цьому паливо з них залило колію і теж загорілося. Деякі цистерни "приплавилися", "приварилися" до колій, через що ліквідація наслідків вибухів та пожежі дуже ускладена. 14 цистерн росіяни змогли витягнути з тонеля, але вже в непридатному для подальшого переміщення стані. Таким чином, сам тонель, як мінімум, на кілька тижнів, а можливо - й місяців, виведений з роботи і заблокований. 

Не встигли росіяни радісно відрапортувати, що у них все йде за планом, а поїзди пішли обхідним шляхом, тобто через Північномуйський обхід та "Чортів міст", як стався вже вночі 1 грудня другий БАМ. По оцьому мосту йшов вантажний потяг, у складі якого були цистерни з паливом. Під час руху спрацювали вибухові пристрої - і 6 цистерн загорілися як раз на мосту. 4 цистерни вигоріли повністю, з двох вилилося паливо і теж загорілося. Пожежу гасив спеціальний пожежний поїзд. Та, скоріше за все, металеві конструкції мосту отримали певні пошкодження, а самі колії потребують заміни. Тобто, буквально наступного дня після блокування руху через тонель був пошкоджений ще й найважливіший міст на обхідному шляху.

Тобто, вся західна ділянка БАМу зараз розірвана, транзитний рух по ній неможливий взагалі на досить довгий час - від тижня до кількох місяців. Скоріш за все, росіяни якнайшвидше спробують відремонтувати "Чортів міст" та відновити рух по обхідному шляху БАМу. А скільки будуть ремонтувати тонель - тепер один чорт знає. 

Та тепер найголовніше. Вся російська система заходів безпеки на залізницях нікуди не годиться. Їм, росіянам, дуже гучно та зрозуміло сказано - якщо ось так за два дні можна вивести з ладу найзахищеніший і, одночасно, найважливіший об'єкт інфраструктури, то точно таким же чином можуть бути виведені з ладу чи знищені будь-які об'єкти російських залізниць. І це важливо не лише заради руйнування російської військової логістики та логістика взагалі. З урахуванням того, що російський диктатор путін став рухатися по росії виключно своїм бронепоїздом, оскільки дуже злякався літати літаками, то українським спецслужбам достатньо просто знати - коли і куди він їде. А далі вже справа техніки влаштувати великий БАМ як раз там і як раз тоді, коли по якомусь мосту на своєму бронепоїзді буде їхати путін. І не забуваємо, що президент України нещодавно відзначив, що ліквідація путіна будь-яким шляхом є цілком легальною і дуже актуальною задачею для України. 

І тому БАМ на БАМі - це ще й чорна мітка для путіна, щоб він знав, що його чекає, коли він вилізе з бункера і кудись поїде.

comments powered by HyperComments