Децентралізація та війна: як в Одесі оновлювали трамвайний парк та запустили найдовший в Україні маршрут (ВІДЕО)

Трамвай в Одесі курсує з вересня 1910 року, "пережив" дві світові війни з руйнуваннями та зупинками руху, майже 40-річний період перебудови з вузької колії на широку. Нові лінії припинили будувати ще з 1970-х рр. А якісні зміни та закупівлі досить сучасних на той момент вагонів "Татра-Т3" тривали майже до кінця 1980-х.
Детально історію одеського трамваю протягом останніх 40 років - у нашому відеосюжеті.
Криза трамваю в Одесі протягом 25 років
З 1988 р. після завершення випуску вагонів моделі "Татра-Т3" поставки нових трамваїв до Одеси припинилися. Місто не купувало вагони радянського виробництва "КТМ" через їх низьку якість, а більш нові трамваї "Татра" виявилися надто дорогими. І тому, після розпаду СРСР, за декількома винятками, постачання нових трамваїв в період з 1989 по 2014-й, не було зовсім.
В Одесі за каденції мера Едуарда Гурвіца у 1994-1998 рр. запровадили безкоштовний проїзд для пасажирів без належного фінансування. Ще у 1990 р. на всі одеські маршрути виходило щоденно 160-170 трамваїв у складі дво- та навіть трьохвагонних "поїздів", то у 1997-1998 рр. на лінії працювало лише 30-40 двовагонних трамваїв. Більше 200 вагонів з тодішнього трамвайного парку в більш як 500 вагонів списали, багато розібрали на запчастини.
Лише після відновлення оплати проїзду у 1999 р. за часів вже іншого мера Руслана Боделана трамвайний рух почав відроджуватися.
Замість закупівель нових трамваїв почали модернізацію наявних вагонів "Татра", в тому числі розукомплектованих. За приблизно третину вартості нового вагону отримували майже новий вагон - з новим економічним електрообладнанням на основі транзисторно-імпульсної системи керування. З 2002 по 2012 рр. модернізували більш як 110 вагонів, які досі є основою рухомого складу одеського трамваю.
1997 р. до Одеси на випробування привезли двосекційний трамвай моделі "ТР-2" з Риги. Але він виявився надто дорогим в умовах тогочасного тотального безгрошів'я.
1999 року Одеса отримала новий трамвай - але лише один. Це був вагон моделі "Татра-Юг-Т6В5", ліцензійна копія чеського трамвая середини 80-х,
Згодом, вперше за довгі роки, Одеса отримала одразу 7 нових трамваїв у 2006 році – моделі "Татра-Юг-К1" з оновлением дизайном передньої та задньої частини. У 2008 році місто закупило ще 8 таких трамваїв, але сплатило і отримало лише три вагони. Потім аж до 2015 року Одеса знову не купувала нових трамваїв.
Ми трохи дослідили та показали у одному графіку постачання нових трамваїв до Одеси за останні 40 років - починаючи з 1982-го. Ще з кінця 1960-х Одеса щорічно отримувала по 20 нових вагонів "Татра-Т3" - так тривало аж до 1983 року. У 1984 та 1985 рр. місто отримало значно більше трамваїв - це пов'язане з виводом з експлуатації останніх у СРСР пасажирських двовісних вагонів. Початок радянської перебудови з економічною кризою спричинив зменшення закупівель вагонів до 10 щорічно, а згодом - і до повного припинення. Також ми бачимо на графіку закупівлі 2000-х рр. та процес самостійної збірки нових трамваїв у майстернях КП "Одесміськелектротранс" починаючи з 2015 року.
Зараз перевезення забезпечують два трамвайні депо. В них налічується 187 пасажирських трамваїв, з яких лише 32 відносно нові з частково низькою підлогою (153 технічно справні), є ще 20 службових вагонів. На маршрутах в умовах воєнного стану працює біля 120 вагонів - майже як до війни.
Виробництво нових трамваїв в Одесі - результат децентралізації
2015 року придбали один трамвай "Татра-Юг-К1М", який відрізняється від звичайного "К1" низькою підлогою в середині вагона. з 13,8 мільйона гривень його вартість третину сплатила держава за програмою співфінансування.
У 2015 р. в Одесі на КП "Одесміськелектротранс" почали власне виробництво нових частково низькопідлогових трамваїв - спочатку односекційних, а згодом і трисекційних на основі закуплених у стороннього виробника корпусів вагонів та електронних систем керування. Такий трамвай фізично є новим на 95%, оскільки використовують окремі відновлені елементи рами ходових візків. Офіційно не оформлено як модернізація старого вагона з заміною корпусу.
Закупівлю корпусів вагонів, та електронної системи обладнання, яка являє собою левову частку вартості трамваю, фінансують напряму з міського бюджету за цільовою програмою розвитку електротранспорту. Іноді окремо закуповуть ще й передні та задні маски вагонів. Все інше - елементи інтер'єру, кабіни водія, сидіння, різноманітне електрообладнання, купує за власні кошти комунальне підприємство.
Хоча гостра необхідність оновлення трамваїв в Одесі була ще з кінця 1990-х рр., можливості для системного процесу, розрахованого на 5-10 років вперед, з'явилися лише завдяки реформам децентралізації місцевого самоуправління та бюджетної децентралізації, запущених з 2014-2015 рр. Перерозподіл податкових надходжень дав можливість залишати у місцевих бюджетах набагато більше коштів, а також збирати ряд місцевих податків. Це дозволило наростити гривневу масу місцевих бюджетів. В Одесі порівняно з 2012-13 рр. бюджет зріс з приблизно 3,5 мільярда гривень до 10 і більше мільярдів починаючи з 2018 року. Однак це лише компенсувало падіння гривні відносно долара.
Міста змогли самостійно розпоряджатися своїми коштами, направляючи їх без погодження зі столицею на свої власні потреби, в тому числі на кілька років вперед за цільовими програмами на 3-5 років без побоювання, що у кінці поточного року невикористані гроші “згорять”.
Дві цільові програми розвитку електротранспорту, відповідно на 2016-2019-й та 2019-2021 рр. були виконані на 40-50%. Якщо враховувати лише заплановані витрати з міського бюджету - то навіть більш як на 70% (тому що більшість невиконаних планів складали закупівли за кредитні кошти). Для порівняння - аналогічну програму на 2011-2015 рр. виконали менш ніж на 10%. Одеса тоді за часів мера Олексія Костусєва була єдиним великим містом України, яке ніяк не оновлювало електротранспорт.
Мільярд на трамвай
Розвиток трамваю та його інфраструктури в Одесі починаючи з 2015 р. йде у вигляді реалізації проекту швидкісного магістрального маршруту "Північ-Південь", розробленого у вигляді концепції автором ще у 2010 р.
Загальні заплановані та фактичні витрати на закупівлю нових вагонів та реконструкцію вулиць з трамвайними коліями до 90 мільйонів євро. Реально ж витратили майже 30 мільйонів євро (1 мільярд гривень з урахуванням змін курсу до війни).
По трасі лінії "Північ-Південь" повністю оновили колії від Пересипського мосту до Старосінної площі у центрі Одеси. На це витратили більш 20 мільйонів євро (700 млн. грн.).
У 2016-2018 рр. відбулася реконструкція з заміною колій по вулиці Преображенській від Тираспольскої площі до вул. Софіївської, у 2019-2020 рр. - по вул. Софіївській та узвозу Маринеска.
У 2017 р. побудували "трикутну" розв'язку колій під Пересипським мостом замість колишньої одноколійної службової лінії. З травня 2020 по червень 2022 рр. йшла реконструкція колій по вулиці Новощіпний Ряд та на останньому кварталі вулиці Преображенської, біля ринку "Привоз".
Ділянку Преображенської, від "Привозу" до Тираспольскої площі реконструювали 2006-2007 рр.
З 2015 р. зібрали 31 новий трамвай. Це 16 односекційних вагонів "Каштан" з частково низькою підлогою у 2015-2018 рр., 11 односекційних "Одіссей" у 2018-2021 рр. та 4 трисекційних з низькопідлоговою середньою секцією "Одіссей-Макс" у 2019-2022 рр.
Сумарна вартість односекційного трамваю з 2015 по 2021 рр. зросла з приблизно 5 до 7,5 млн. гривень. Трисекційний "Одіссей-Макс" коштує до 25 млн. гривень станом на 2022 рік.
На виробництво трамваїв витратили приблизно 9 млн. євро (270 млн. грн.).
Кредити європейських банків планувалися на проекти по реконструкції інфраструктури та закупівлю повністю нових низькопідлогових трамваїв.
- 20 млн. євро - на закупівлю сучасних багатосекційних трамваїв, спочатку планувалося закупити 16, перший тендер був оголошений на 14, а повторний тендер оголосили вже на 12 вагонів через їх здорожчання.
- 7,5 млн. євро - на закупівлю 21 односекційного низькопідлогового трамвая. Сам кредит ще не узгоджений, тендер не проводився.
- 20 млн. євро - на реконструкцію трамвайної лінії від Пересипського мосту до житлового масиву Котовського. Цей кредит вже узгоджений міськрадою, але фактично не наданий.
- 10 мільйонів євро — це ПДВ, який треба виплачувати державі з міського бюджету.
Одеський трамвай і війна
Воєнний стан забороняє всі бюджетні витрати на реалізацію проектів розвитку.
Тендер на закупівлю трамваїв за кредитом ЄІБ завершився наприкінці 2021 р., за ним мали купити не 12 трамваїв, а 13 через зниження ціни. Всі умови для підписання контракту були створені після ухвалення закону, що ратифікував фінансову угоду по всеукраїнському проекту "Міський громадський транспорт" 17 лютого. Але підписати контракт з переможцем тендеру — компанією "Татра-Юг" не встигли до початку війни. Досвід Києва, де контракт підписали минулого року, показує, що виробник виконує свої зобов'язання та постачає трамваї навіть під час війни.
На початку квітня 2022 р. в Одесі виготовили четвертий вагон "Одіссей-Макс". Але подальше виробництво трамваїв поки що припиняється.
Завершили у травні 2022 р. капітальний ремонт останнього кварталу вулиці Преображенської.
13 вересня 2022 р. в Одесі запустили магістральний маршрут "Північ-Південь" — як поетапне подовження існуючого маршруту №7. Він сполучав житловий масив Котовського з Пересипським мостом. Тепер маршрут зв'язує всі основні райони Одеси через центр, має довжину 29 км та став найдовшим в Україні та другим у Європі.
Таким чином, початок росією війни проти України та режим воєнного стану дуже суттєво вплинули на розвиток трамвайної системи в Одесі, але не зупинили його.