2023 рік: яким він був для транспорту Одеси (ВІДЕО)

Олександр Вельможко  |  Четверг , 4 января 2024, 17:51
Вже минулий 2023 рік став для системи транспорту Одеси досить складним роком. Передусім - через війну та її наслідки. Давайте трохи проаналізуємо - що відбувалося у 2023 році.
2023 рік: яким він був для транспорту Одеси (ВІДЕО)

Детально побачити все, що відбувалося з одеським громадським транспортом за 2023 рік, можна у нашому відеоогляді.

Маршрутна мережа

Якихось кардинальних змін у маршрутній мережі громадського транспорту не відбулося. Хоча внаслідок російських обстрілів на деякий час мінялися ті чи інші маршрути - але всі наслідки всього за кілька днів ліквідовували, і всі маршрути поверталися на свої траси. Хоча найдовше не працював деякий час улітку тролейбус №10 по вулиці Приморській.

Ще одна зміна пов'язана з проблемою узвозу Маринеска. У листопаді після чергового російського удару, який пошкодив вулицю Софіївську, на кілька днів змінили маршрути трамваїв №12 і №15. 12-й "вкоротили" - з трасою від Слобідки до Херсонського скверу, як кілька років тому ходив маршрут №22. А 15-й, навпаки, подовжили від Тираспольської площі через Преображенську та Лазарєва до Олексіївської площі - як компенсацію відсутності на Молдаванці та у центрі маршруту №12. І потім так і залишили, оскільки через неможливість руху по узвозу Маринеска багатосекційних трамваїв там стало ну просто дуже багато вагонів маршруту №7, яким 12-й заважав рухатися. Залишається проблема відсутності безпересадкового трамвайного зв'язку житлового масиву Черьомушки з центром міста - після скорочення до Старосінної площі маршруту №10.

Також у кінці липня подовжили маршрут №7 "Північ-Південь" до Люстдорфу. Через це маршрут №27, який курсує до Рибного порту, також скоротили до Люстдорфу - і тепер мешканцям віддалених районів Одеси за Люстдорфом доводиться або робити пересадку, або користуватися маршрутками.

В Одесі наразі фактично працюють лише 13 трамвайних та 7 тролейбусних маршрутів. Фактично не працюють маршрути трамваю №3, №4 (який запускали 2016 року від Аркадії до Херсонського скверу), №18, №19, №22. Не працюють тролейбуси №1, №5, №11, №14 та №15. Після блекаутів на початку 2023 року випуск на маршрути електротранспорту загалом стабілізувався на рівні 90-100 трамваїв та 65-70 тролейбусів загалом проти довоєнного показника у 120 і більше трамваїв та 95-100 тролейбусів.

Мережа автобусних маршрутів не зазнавала суттєвих змін за виключенням локальних змін маршрутів на період ремонтів доріг та інших причин. Хоча з грудня почалися анонси перезапуску автобусного маршруту №141 від вул. Преображенської в центрі міста біля Міського саду до житлового масиву Котовського через вулицю Семена Палія. Подивимось, як там буде з цим маршрутом вже у 2024 році.

Інфраструктура

Незважаючи на наявність значної кількості "вузьких місць", аварійних та незавершених об'єктів транспортної інфраструктури, у 2023 році відремонтували лише один такий об'єкт. Це перехрестя вулиць Пантелеймонівської та Старопортофранківської, де замінили і дуже зношені трамвайні колії.

Одночасно залишається незавершеним будівництво нового трамвайного кільця на 16-й станції Великого Фонтану, яке ще з 2019 року веде забудовник - і ніяк не може завершити, через що не ходять трамваї №18 і №19. Залишається у аварійному стані Іванівський шляхопровід, що призвело ще з 2021 року до масових змін міських і приміських автобусів, до скорочення тролейбусу №12 та фактичному скасуванню тролейбусу №14.

У квітні 2023 року було виявлено просідання грунту на нещодавно реконструйованому узвозі Маринеска, через що там обмежили рух трамваїв - залишаються лише одиночні вагони маршруту №7. При цьому керівництво транспортної комісії Одеської міської ради взагалі прогнозувало закриття там руху трамваїв.

Через воєнний стан, зрозуміло, не працює і аеропорт.

Одночасно за рахунок нової дорожної розмітки з дуже малими фінансовими витратами вдалося підвищити пропускну спроможність Миколаївської дороги - там запровадили 6 смуг руху замість 5, в тому числі 2 реверсні. Це дає змогу організувати у годину "пік" відразу 4 смуги у актуальному напрямку у бік житлового масиву Котовського, в тому числі виділену смугу для автобусів. На цілій низці інших вулиць як раз розміткою створюють велодоріжки та фактично закріплюють за частиною доріг статус парковок - що обмежує їх загальну пропускну здатність.

Рухомий склад

Одеські трамваї оновлювалися у 2023 році мінімально. Через те, що фінансування капітальних витрат перенаправлено на військові потреби і з місцевих бюджетів також, фактично до кінця війни припинена програма виробництва трамваїв "Одіссей" - після добудови останнього трисекційного вагону ще у квітні 2022 р. нових таких трамваїв не було. Натомість було профінансовано закупівлю комплектуючих для капітального ремонту з модернізацією деяких старих трамваїв "Татра" і один такий вагон у вересні 2023 р. вийшов на лінію під №3249. Він має старий кузов без низької підлоги зі збереженням дизайну, але все інше - нове, встановлено кондиціонер. Але випуск ще двох вагонів за цією програмою поки що під питанням. Також почалося постачання повністю нових трисекційних трамваїв з низькою підлогою виробництва "Татра-Юг". 27 грудня презентували перший з 13 таких вагонів, придбаних за тендером ще 2021 року за кредитом Європейського інвестиційного банку у 20 мільйонів євро, тому це фінансування продовжується і під час війни. Поки що цей перший вагон почав обслуговувати маршрут №17 на Фонтан, у січні 2024 р. очікується постачання ще двох таких вагонів, решта 10 надійдуть до кінця 2024 року.

Тролейбуси в Одесі ніяк не оновлювалися ще з 2018 року, коли завершилося постачання партії з 47 тролейбусів за кредитом Європейського банку реконструкції та розвитку. Після цього лише були модернізовані зі звичайних тролейбусів на електробуси з динамічною підзарядкою 5 старих низькопідлогових машин "Шкода-21тр", які спочатку працювали на "автономному" маршруті №15, а зараз обслуговують звичайні маршрути. Однак у мерії все ще анонсують коли-небудь потім закупівлю електробусів.

Наприкінці 2023 року Одеса, як і ряд інших міст України, долучилася до отримання вживаних автобусів з європейських міст як подарунок чи гуманітарна допомога. Так, Регенсбург надає 10 зчленованих автобусів, 5 з яких вже надійшли до Одеси - саме вони будуть обслуговувати отой анонсований 141-й маршрут. Також анонсується майбутня передача ще 10 автобусів зі Стамбулу. Ці 20 автобусів загалом дозволять створити в Одесі, нехай і невеликий, але муніципальний автобусний парк, який буде базуватися на території тролейбусного депо.

Приватні ж перевізники не поспішають оновлювати рухомий склад своїх парків маршруток. За минулий рік було придбано лише один новий автобус малого класу з низькопідлоговим майданчиком позаду. А загалом за останні 10 років приватні перевізники придбали менше десятка саме нових автобусів, хоча досить активно закуповують вживані автобуси. Майже всі автобуси приватних перевізників - старі, випущені ще до 2010 чи навіть 2008 року, тобто їм вже пора на металобрухт. І так само майже всі вони - малої місткості. Тому поява на міських маршрутах всьго лиш двох великих низькопідлогових вживаних автобусів стала подією, про яку спеціально писали у новинах мільйонного міста. Всього ж на міських маршрутах мільйонної Одеси працює менше 10 автобусів великої місткості.

Кадри вирішують все

За останні 8-9 років певне відродження муніципального громадського транспорту відбулося за рахунок роботи у цій сфері компетентних спеціалістів - директора КП "Одесміськелектротранс", потім очільника департаменту міського господарства і віце-мера з питань ЖКГ та електротранспорту Дмитра Жемана, керівника департаментів економіки і транспорту, потім "транспортного" віце-мера Сергія Тетюхіна, під загальним керівництвом яких місто змогло налагодити власне виробництво частково низькопідлогових трамваїв "Одіссей" трьох модифікацій у кількості 31 вагону, придбано один частково низькопідлоговий трамвай, придбано 10 нових тролейбусів "Богдан", модернізовано у електробуси 5 тролейбусів, Одеса увійшла у європейські кредитні програми і за рахунок цього придбала ще 47 тролейбусів та 13 багатосекційних трамваїв. У сфері міського електротранспорту провели реконструкцію ряду трамвайних ліній, запустили магістральний маршрут "Північ-Південь", налагодили досить ефективну роботу міського електротранспоту, який збільшив свою питому вагу у перевезеннях з однієї третини всього пасажиропотоку до двох третин без кардинального збільшення кількості рухомого складу. Також було закладено основи для створення муніципального автобусного парку за рахунок допомоги європейських партнерів.

Але восени 2023 р. звільнилися обидва вказані віце-мери, а також очільник департаменту транспорту Артем Сидоренко, який запроваджував нові схеми організації дорожнього руху.

І тому цікаво - чи зможуть нові топ-менеджери у галузі транспорту зберегти взятий раніше стратегічний курс на розвиток в Одесі якісного громадського транспорту та сучасної транспортної інфраструктури?

comments powered by HyperComments